Χριστιανική ανθρωπολογία

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΧριστιανική ανθρωπολογία / Christian Anthropology
ΚωδικόςΜΘΑ101
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΦιλοσοφίας και Παιδαγωγικής
Κύκλος / Επίπεδο2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΕαρινή
Υπεύθυνος/ηΧρυσόστομος Σταμούλης
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600019722

Πρόγραμμα Σπουδών: 2020 ΔΠΜΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΗ, ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΚΑΙ ΔΙΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΑ

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 24
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΚατ' Επιλογήν Υποχρεωτικά217,5

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΧριστιανική ανθρωπολογία
Ακαδημαϊκό Έτος2021 – 2022
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600191620
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
  • Eξ απoστάσεως εκπαίδευση
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτητές με το πέρας των διαλέξεων αναμένεται να είναι σε θέση να: • Εμβαθύνουν στα μνημεία της παράδοσης (λατρεία, τέχνη, κανόνες, συνοδικές αποφάσεις, όροι, κ.λπ.), τα οποία φωτίζονται με τον προβολέα της ιστορικής γνώσης και της συστηματικής σκέψης. • Να επισημάνουν το δεσμό μεταξύ παρελθόντος και παρόντος. • Να κατανοήσουν την αναγκαιότητα της διεπιστημονικότητας και το αίτημα του ανοιχτού διαλόγου. • Να αναδείξουν το παρεμβατικό χαρακτήρα της δογματικής θεολογίας τόσο για το σύνολο του σύγχρονου πολιτισμού γενικότερα όσο και για την Εκκλησία ειδικότερα.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
«ΠΟΥ ΕΔΥ ΣΟΥ ΤΟ ΚΑΛΛΟΣ»; Ανθρωπολογικές επισημάνσεις για τη χαμένη ωραιότητα ή το κάλλος το άγιον και το ακαλλές της πτώσης. 1. Η πτώση του ανθρώπου ως απώλεια του κάλλους. 2. Περί αισθήσεων ή περί της του ανθρώπου φύσεως. 3. Αισθητική αλήθεια και θάνατος. ΕΡΩΤΟΣ ΦΥΣΙΣ 1. Ώστε…το του έρωτος όνομα μη φοβηθώμεν 2. Η αποϊεροποίηση του έρωτα και οι αντοχές της πατερικής θεολογίας 3. Η σεξουαλικότητα, η πτώση και το κακό ΥΛΗ ΑΔΙΔΑΚΤΗ Ο ΘΑΝΑΤΟΣ 1. Η εξορία του θανάτου 2. Η αμφίσημη παραδοχή του θανάτου 3. Η αιώνια απορία. Η ιστορία και το πρόβλημα του κακού α) Η πάλη των πατέρων της Εκκλησίας και η αναπόφευκτη πορεία του θεολογικού σχηματισμού β) Η προϊστορία και η ιστορία του μύθου της πτώσης στα όρια της νεοελληνικής θεολογίας γ) Οι αρχές της νέας αρχιτεκτονικής. Η θεϊκή αιτιότητα του θανάτου, το μυστήριο της ανθρώπινης κτιστότητας και το αίνιγμα της ελευθερίας
Λέξεις Κλειδιά
'Ανθρωπος, σώμα, ψυχή, πνεύμα, έρως, αγάπη, σεξ, φύλο, ισότητα, ενότητα.
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Περιγραφή
Θα φανεί ίσως τολμηρή και πιθανώς να είναι, δεν βρίσκεται όμως, καθώς πιστεύω, έξω από τα όρια του πρέποντος, η διαπίστωση πως, στην ιστορική του διαδρομή, ο Χριστιανισμός, τόσο σε Ανατολή όσο και σε Δύση, κάτω από τις επιδράσεις ενός όψιμου και ιδιόμορφου γνωστικισμού, αιχμή του δόρατος εκείνης της επικίνδυνης για τη χριστιανική πίστη και ζωή ασκητικής παράδοσης, που άρχισε με τους φιλοσόφους και μέσα από τα ασκητικά κινήματα του ελληνιστικού Ιουδαϊσμού και την Καινή Διαθήκη έφτασε να συναντηθεί με τα περί παρθενίας έργα του τρίτου και του τέταρτου αιώνα, δεν δέχθηκε σχεδόν ποτέ τον άνθρωπο ως έχει. Πίστεψε και συνεχίζει να πιστεύει και σήμερα στις περισσότερες των περιπτώσεων, πως ο άνθρωπος είναι αυτό που είναι μείον την φύση του, ένα σώμα και μια ψυχή φυλακισμένα «στην ιδεολογία του προπατορικού αμαρτήματος». Γι’ αυτό και αναλώθηκε, στα όρια της ανθρωπολογίας του, υπόλογης κατά πάντα και δια πάντα στο μυστήριο της σαρκώσεως και στη Σύνοδο της Χαλκηδόνας, στην αναζήτηση, γιατί όχι, και στη δημιουργία ενός ανθρώπου άλλου, ενός ανθρώπου που σίγουρα δεν είναι ο άνθρωπος που έπλασε η αγάπη και η φιλανθρωπία του Θεού, εκείνη η μόνη δύναμη που κάνει το δημιούργημα να αληθεύει και να επεκτείνει συνεχώς και πάντα την ύπαρξή του εδώ και τώρα στα έσχατα, στον τόπο και τον τρόπο της θεανθρωπίας. Στον τρόπο που αποκάλυψε ο Χριστός της ιστορίας και των Ευαγγελίων. Η καλλίστη έκφραση της αγίας ευαισθησίας, απέναντι στο τραγικό και τα προβλήματα του κόσμου. Στο παρόν μάθημα, θα γίνει προσπάθεια να δομηθούν ξεχασμένα στοιχεία μιας δημιουργικής παράδοσης και να καταδειχθεί η άλλη πλευρά της Χριστιανικής ανθρωπολογίας, εντός της οποίας ανθίζει ο πλήρης άνθρωπος, με όλα τα συστατικά και ως εκ τούτου φυσικά του στοιχεία, όπως το πνεύμα, ο νους, η φαντασία, το σώμα, οι αισθήσεις και η ερωτικότητα. Το εγχείρημα θα στηριχθεί στα μνημεία του πολιτισμού της Χριστιανικής θεολογίας, δηλαδή στη Βίβλο, τα κείμενα των Πατέρων της Εκκλησίας, τα Πρακτικά των Οικουμενικών Συνόδων, αλλά και σε κάθε πηγή της ζώσας παράδοσης η οποία λειτουργεί επεκτατικά για το σώμα της χριστιανικής θεολογίας, η οποία δεν μπορεί παρά να αναπτύσσεται πάντα εν διαλόγω.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις702,8
Σεμινάρια401,6
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων37.51,5
Συγγραφή εργασίας / εργασιών401,6
Σύνολο187.57,5
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Φροντιστηριακές εργασίες, ανάλυση έργων, τελική εργασία.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
-Χρυσόστομος Σταμούλης, Έρως και θάνατος. Δοκιμή για έναν πολιτισμό της σάρκωσης, εκδ. Αρμός, Αθήνα 2019. -Χρυσόστομος Α. Σταμούλης, Κάλλος το άγιον. Προλεγόμενα στη φιλόκαλη αισθητική της Ορθοδοξίας, εκδ. Ακρίτας, Αθήνα 2004. -Νίκος Ματσούκας, Δογματική και Συμβολική Θεολογία, Α. Εισαγωγή στη θεολογική γνωσιολογία, εκδόσεις Π. Πουρναρά, Θεσσαλονίκη 1992. -Νίκος Ματσούκας, Δογματική και Συμβολική Θεολογία, Β. Έκθεση της ορθόδοξης πίστης σε αντιπαράθεση με τη δυτική Χριστιανοσύνη, εκδόσεις Π. Πουρναρά, Θεσσαλονίκη 1992.
Τελευταία Επικαιροποίηση
27-02-2022