Οργάνωση και επεξεργασία δεδομένων (Θ/A)

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΟργάνωση και επεξεργασία δεδομένων (Θ/A) / Data Organization and Processing
ΚωδικόςΓΕ2600
ΣχολήΟικονομικών και Πολιτικών Επιστημών
ΤμήμαΔημοσιογραφίας και Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή
Υπεύθυνος/ηΚωνσταντίνος Μπαρμπαργύρης
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID140000027

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Δημοσιογραφίας & Μ.Μ.Ε. (2011-2020)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 5
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΓενικόςΕπιλογήςΧειμερινή-4
Μέσα Μαζικής ΕπικοινωνίαςΕπιλογήςΧειμερινή-4
ΔημοσιογραφίαςΕπιλογήςΧειμερινή-4

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΟργάνωση και επεξεργασία δεδομένων (Θ/A)
Ακαδημαϊκό Έτος2021 – 2022
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600191652
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Γενικών Γνώσεων
  • Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Γενικού Υποβάθρου
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
  • Eξ απoστάσεως εκπαίδευση
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Προαπαιτούμενα Μαθήματα
  • ΓΕ1100 Τεχνολογίες και εφαρμογές πληροφορικής
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές/-τριες θα έχουν εξοικειωθεί με τη χρήση εφαρμογών αυτοματισμού γραφείου για την οργάνωση και την επεξεργασία δεδομένων. Ειδικότερα, θα είναι σε θέση, όχι μόνο να χρησιμοποιήσουν με αποτελεσματικό τρόπο μία υφιστάμενη Βάση Δεδομένων (ΒΔ), αλλά και να σχεδιάσουν, να δημιουργήσουν, και να διαχειριστούν μία νέα ΒΔ, να εκτελούν βασικές εργασίες εισαγωγής, ενημέρωσης και διαγραφής δεδομένων, να δημιουργούν και να εκτελούν απλά, αλλά και σύνθετα ερωτήματα για την αναζήτηση πληροφοριών στη ΒΔ, να σχεδιάζουν και να χρησιμοποιούν φόρμες εισαγωγής και ενημέρωσης δεδομένων, να σχεδιάζουν και να εκτυπώνουν εκθέσεις με ομαδοποιημένα δεδομένα, και τέλος να χρησιμοποιούν ΒΔ στο Διαδίκτυο για τη λήψη, τόσο πληροφοριών καταλόγου, όσο και βιβλιογραφικών αναφορών.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα περιλαμβάνει τη διδασκαλία αρχών και τεχνικών οργάνωσης και επεξεργασίας δεδομένων, με ιδιαίτερη έμφαση στη λειτουργία και τη διαχείριση βάσεων δεδομένων (ΒΔ) δημοσιογραφικού ενδιαφέροντος, ενώ υποστηρίζεται από εκτενή βιβλιογραφία (τόσο ελληνική, όσο και ξενόγλωσση) σε ηλεκτρονική μορφή, αλλά και ειδικό οπτικο-ακουστικό εκπαιδευτικό υλικό, το οποίο προβάλλεται κατά την διάρκεια των μαθημάτων. Ειδικότερα, η ύλη του μαθήματος περιλαμβάνει: Εισαγωγή στις βάσεις δεδομένων (βασικοί ορισμοί και ιστορική εξέλιξη), Οργάνωση και επεξεργασία δεδομένων στο Microsoft Excel, Διαχείριση ΒΔ με το πρόγραμμα Microsoft Access, Δημιουργία ΒΔ (σχεδίαση βάσης, πίνακες, σχέσεις πινάκων), Εργασία με δεδομένα (καταχώρηση, ενημέρωση, αναζήτηση), Σύνταξη και εκτέλεση ερωτημάτων (επιλογής, διασταύρωσης, ενημέρωσης), Σχεδίαση και χρήση φορμών, Δημιουργία και εκτύπωση αναφορών/εκθέσεων, Συνεργασία προγραμμάτων διαχείρισης δεδομένων και λοιπών εφαρμογών αυτοματισμού γραφείου (συγχώνευση αλληλογραφίας), On-line ΒΔ και ΒΔ στο Διαδίκτυο, Ψηφιακές βιβλιοθήκες, Γενικός Κανονισμός Προστασίας Δεδομένων (ΓΚΠΔ) / (GDPR).
Λέξεις Κλειδιά
βάσεις δεδομένων, οργάνωση δεδομένων, επεξεργασία δεδομένων, Microsoft Access, ΓΚΠΔ
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Περιγραφή
Το μάθημα υποστηρίζεται από αυτόνομο ιστοχώρο (web-site), στη διεύθυνση [http://veria.jour.auth.gr/ge2600/] Η πρόσβαση στην κεντρική σελίδα, τις ανακοινώσεις και τη συνοπτική περιγραφή του μαθήματος είναι ελεύθερη για όλους, ενώ για τις υπόλοιπες περιοχές (περιγραφή και βιβλιογραφία του μαθήματος, πρόγραμμα και περιεχόμενο των εβδομαδιαίων μαθημάτων, τρόπος και αποτελέσματα της αξιολόγησης, θέματα εργασιών και εξετάσεων παρελθόντων ετών), γίνεται με τη χρήση εξατομικευμένων κωδικών πρόσβασης για κάθε φοιτητή. * Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές Πέρα από τη χρήση της υπηρεσίας ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e-mail) για την επικοινωνία με τους φοιτητές, οι τελευταίοι έχουν τη δυνατότητα να ενημερωθούν σχετικά με το μάθημα (περιγραφή και βιβλιογραφία μαθήματος, πρόγραμμα και περιεχόμενο εβδομαδιαίων μαθημάτων, τρόπος και αποτελέσματα αξιολόγησης, ανακοινώσεις μαθήματος) μέσα από τον υποστηρικτικό δικτυακό τόπο του μαθήματος. Επίσης, οι φοιτητές μπορούν να εγγραφούν στην τροφοδοσία (RSS feed) των ανακοινώσεων του μαθήματος (στη διεύθυνση [http://veria.jour.auth.gr:81/tag/ge2600/feed ]), έτσι ώστε να παραλαμβάνουν αυτόματα στον υπολογιστή τους όλα τα τελευταία νέα σχετικά με το μάθημα, χωρίς να χρειάζεται να επισκεφθούν τον δικτυακό τόπο του μαθήματος. Ακόμη, έχει ενεργοποιηθεί ένα ιδιωτικό κανάλι στην πλατφόρμα επικοινωνίας Slack [https://veriajourauthgr.slack.com/], στο οποίο συμμετέχουν οι φοιτητές για να συζητήσουν –τόσο μεταξύ τους, όσο και με τον διδάσκοντα– θέματα και απορίες τους σχετικά με το συγκεκριμένο μάθημα και τις εργασίες τους στα πλαίσια του μαθήματος.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις241,0
Εργαστηριακή Άσκηση120,5
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων502
Φροντιστήριο30,1
Εκπόνηση μελέτης (project)301,2
Εξετάσεις20,1
Σύνολο1214,8
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Ο τελικός βαθμός του μαθήματος υπολογίζεται μόνο εφόσον δεν έχει προηγηθεί καμία απουσία στα εργαστηριακά μαθήματα και προκύπτει από τους επιμέρους βαθμούς στα ακόλουθα: 1. Ασκήσεις κατά τη διάρκεια των εργαστηριακών μαθημάτων (20%) 2. Εργασία βάσης δεδομένων στην Microsoft Access (20%) 3. Τελική εξέταση στο θεωρητικό μέρος (30%) 4. Τελική εξέταση στο πρακτικό μέρος (30%) Παρατηρήσεις α) Κάθε επιμέρους βαθμός, προκειμένου να προσμετρηθεί στην τελική βαθμολογία, θα πρέπει να είναι μεγαλύτερος από την αντίστοιχη βαθμολογική βάση, η οποία καθορίζεται στο μισό του αντίστοιχου μέγιστου βαθμού. β) Η διεξαγωγή όλων των εργαστηριακών ασκήσεων είναι υποχρεωτική. Μόνο δύο (2) -το πολύ- πλήρως δικαιολογημένες απουσίες είναι δυνατόν να αναπληρωθούν κατά την διάρκεια του εξαμήνου, ύστερα από συνεννόηση με το διδάσκοντα, και το αργότερο μέσα σε διάστημα μίας εβδομάδας από την αντίστοιχη απουσία. Διασφάλιση της διαφάνειας στην αξιολόγηση της επίδοσης των φοιτητών Οι φοιτητές & φοιτήτριες ενημερώνονται σε εβδομαδιαία βάση σχετικά με την επίδοσή τους στις εργαστηριακές ασκήσεις που εκτελούν σε κάθε (εβδομαδιαίο) εργαστηριακό μάθημα, με την παραλαβή εξατομικευμένου μηνύματος ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e-mail) στον λογαριασμό (account) που τους παρέχει το Πανεπιστήμιο, και έχουν τη δυνατότητα –στα πλαίσια των ωρών γραφείου– να ενημερωθούν περαιτέρω για τα σφάλματα και τις παραλείψεις τους. Με τον ίδιο τρόπο ενημερώνονται για την επίδοσή τους και τα σφάλματα/παραλείψεις τους, τόσο στην εργασία που παραδίδουν, όσο και στις τελικές εξετάσεις του θεωρητικού και εργαστηριακού μέρους του μαθήματος, στο τέλος του εξαμήνου.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Εργαστηριακή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
1) Joyce Cox, Joan Lambert, "Ελληνική Microsoft Office Access 2010 Βήμα-Βήμα", ISBN 978-960-461-417-2, Εκδόσεις ΚΛΕΙΔΑΡΙΘΜΟΣ, Αθήνα, 2011. (Κωδικός Βιβλίου στην υπηρεσία Εύδοξος: 12278008)
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
1) Mary-Anne Poatsy, Jerri Williams, and Amy Rutledge, "Exploring Microsoft Office 365 Access 2019 Comprehensive", ISBN 978-0-1354-3581-6, Pearson, 2020. 2) An Nguyen (Ed.), "News, Numbers and Public Opinion in a Data-Driven World", ISBN: 978-1-5013-3035-3, Bloomsbury Academic, 2018. 3) Mary-Anne Poatsy, Eric Cameron, Jerri Williams, Amy Rutledge, and Robert Grauer, "Exploring Microsoft Office Access 2016 Comprehensive", ISBN 978-0-1344-7945-3, Pearson, 2016. 4) "Microsoft Official Academic Course: Microsoft Access 2013", ISBN 978-0-470-13310-1, John Wiley & Sons Ltd., 2014. 5) Carlos Coronel, Steven Morris, and Peter Rob, "Database Systems: Design, Implementation, and Management", 9th Edition, ISBN 978-0-538-46968-5, Cengage Learning, 2010. 6) Mark Whitehorn, Bill Marklyn, "Inside Relational Databases with Examples in Access", ISBN 978-1-84628-394-9, Springer, 2007. 7) Ειρηνικός Πλατής, "Προσωπικά Δεδομένα - Προστασία GDPR", ISBN 978-960-569-873-7, Εκδόσεις Παπαδόπουλος, Αθήνα, 2018.
Τελευταία Επικαιροποίηση
22-07-2021