ΣΤΡΩΜΑΤΟΓΡΑΦΙΑ ΚΑΙ ΑΠΟΘΕΤΙΚΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΑ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΣΤΡΩΜΑΤΟΓΡΑΦΙΑ ΚΑΙ ΑΠΟΘΕΤΙΚΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΑ / Depositional Environments and Stratigraphy
ΚωδικόςNGGG 502Y
ΣχολήΘετικών Επιστημών
ΤμήμαΓεωλογίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600019036

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ-Τμήμα Γεωλογίας (2020-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥποχρεωτικό537

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΣΤΡΩΜΑΤΟΓΡΑΦΙΑ ΚΑΙ ΑΠΟΘΕΤΙΚΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΑ
Ακαδημαϊκό Έτος2021 – 2022
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Ώρες Εβδομαδιαία4
Class ID
600191732
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Ιζήματα και Ιζηματογενή Πετρώματα, Εισαγωγή στην Παλαιοντολογία
Μαθησιακά Αποτελέσματα
1. Να κατανοήσει τους μηχανισμούς μεταφοράς και απόθεσης των ιζημάτων στον χώρο μιας ιζηματογενούς λεκάνης σε χερσαία, παράκτια και θαλάσσια περιβάλλοντα, κάτω από διαφορετικές κλιματικές συνθήκες (παγετώδεις, εύκρατες, τροπικές και ερημικές). 2. Να κατανοήσει πώς αυτές οι διεργασίες διευθετούν τα ιζήματα σε διάφορες κλίμακες (από κόκκους σε στρώματα, σε ομάδες, σε φάσεις και τελικά σε επίπεδο λεκάνης) 3. Να κατανοήσει την αρχιτεκτονική δομή της διευθέτησης αυτής σε τρείς διαστάσεις και την χρονική μεταβολή τους με την τεκτονική εξέλιξη της λεκάνης (Στρωματογραφία). 4. Να αποκτήσει δεξιότητες στη στρωματογραφική αναγνώριση - περιγραφή - αποτύπωση ιζηματογενών πετρωμάτων και ακολουθιών (στο εργαστήριο και στην ύπαιθρο), καθώς και στην συσχέτιση - σύνθεση και αξιοποίηση των Στρωματογραφικών και παλαιο-αποθετικών δεδομένων, στην επίλυση γεωλογικών παλαιοπεριβαλλοντικών και παλαιοκλιματικών προβλημάτων, είτε ατομικά είτε ομαδικά. 5. Να αποκτήσει δεξιότητες ώστε να αναγνωρίζει ιζηματογενείς διεργασίες μελετώντας τα προϊόντα απόθεσης, είτε αυτές έχουν ήδη λάβει χώρα στο παρελθόν είτε πρόκειται να λάβουν χώρα στο μέλλον σε επιφανειακές αποθέσεις. 6. Να αποκτήσει ικανότητες ώστε να συνδέει τα αποτελέσματα του μαθήματος αυτού με άλλες υποκατηγορίες των Γεωεπιστημών ή γενικά άλλων επιστημονικών πεδίων (όπως η Αρχαιολογία) και άλλωv περιβαλλοντικών θεμάτων που απασχολούν την σύγχρονη κοινωνία με βιώσιμο τρόπο. Α. Ημερήσια Άσκηση Πεδίου «Αποθετικά περιβάλλοντα και Στρωματογραφία». ο φοιτητής να εξοικειωθεί με την αναγνώριση – διαχωρισμό ιζηματογενών στρωμάτων στην ύπαιθρο, τον τρόπο και τις τεχνικές αποτύπωσής τους, την κατασκευή στρωματογραφικού προφίλ και στηλών, υπαίθρια μακροσκοπική αναγνώριση της εξάπλωσης των διαφορετικών σχηματισμών, απόκτηση εμπειρίας υπαίθρου.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
• Ιστορική εξέλιξη της Στρωματογραφίας. Σύνδεση Ιζηματολογίας-Στρωματογραφίας • Η έννοια του διαθέσιμου χώρου απόθεσης (accommodation space). Η μεταβολή του βασικού επιπέδου ως παράμετρος επίδρασης στην μεταφορά και απόθεση ιζημάτων. Αίτια μεταβολής του βασικού επιπέδου (Γεωτεκτονικά, ισοστατικά, κλιματικά - κύκλοι Milankovich). • Διεργασίες μεταφοράς και απόθεσης σε υγρά (humid) και εύκρατα (temperated) περιβάλλοντα [Αλλουβιακά ριπίδια, ποτάμιες αποθέσεις, λιμναίες αποθέσεις, δελταϊκές και παράκτιες αποθέσεις, ροές μαζών, τουρβιδίτες, κοντουρίτες, ανθρακικά ιζήματα, ερυθρές άργιλοι (redclays), ραδιολαρίτες]. • Διεργασίες μεταφοράς και απόθεσης σε ξηρά (arid) περιβάλλοντα [wadis, playas, θίνες, ζώνες Sabha, εβαπορίτες ρηχών υδάτων, ανθρακικά ιζήματα – κοραλλιογενείς ύφαλοι]. • Διεργασίες μεταφοράς και απόθεσης σε παγετώδη (glacial) περιβάλλοντα [Ιζήματα παγοκαλύματος, ιζήματα παγετώνων αλπικού τύπου, ποτάμια, λιμναία και αιολικά ιζήματα παγετωδών περιβαλλόντων, τιλίτες, Loess, δελταϊκά παγετώδη ιζήματα, παγετώδεις αποθέσεις ηπειρωτικής κατωφέρειας, παγετώδεις αποθέσεις-ιζήματα βαθιάς θάλασσας, πλάνητες λίθοι (dropstones)]. • Ανάλυση Φάσεων [Λιθοφάσεις, Βιοφάσεις]. Δείκτες παλαιοπεριβάλλοντος και ερμηνεία παλαιών αποθετικών περιβαλλόντων. • Βασικά χαρακτηριστικά στρωμένων πετρωμάτων: Στρώση και στρώμα, είδη στρώσης, Επαφές στρωμάτων-Ασυμφωνίες. Είδη ασυμφωνιών. • Νόμοι – Αρχές Στρωματογραφίας (υπέρθεσης - επαλληλίας, αρχικής οριζοντιότητας, πλευρικής συνέχειας, εγκάρσιας διάτμησης, διαδοχής απολιθωμάτων, ακτουαλισμός). • Κριτήρια αναγνώρισης αρχικής Τοποθέτησης στρωμένων πετρωμάτων (άνω - κάτω επιφάνεια στρώματος, οργανικές – ανόργανες δομές, Δείκτες αρχικού οριζόντιου επιπέδου) • Λιθοστρωματογραφία: Περιγραφή-Αποτύπωση Στρωματογραφικής τομής, Περιγραφή- Αποτύπωση Πυρήνα Γεώτρησης, Στρωματογραφικά προφίλ, Λιθοστρωματογραφικές Ενότητες, Λιθοστρωματογραφικός Συσχετισμός, Εφαρμογές • Βιοστρωματογραφία: Στρωματογραφία και απολίθωμα – χαρακτηριστικά απολιθώματα, Βιοστρωματογραφικές Ενότητες – είδη Βιοζωνών, Βιοστρωματογραφικός Συσχετισμός, Εφαρμογές • Χρονοστρωματογραφία- Γεωχρονολογία: Μέθοδοι έμμεσης και άμεσης (απόλυτης) χρονολόγησης, Γεωλογικός χρόνος και υποδιαιρέσεις του. • Αναφορά άλλων στρωματογραφικών μεθόδων: Μαγνητοστρωματογραφία, Σεισμική στρωματογραφία, Ισοτοπικές και χημικές τεχνικές, Διαγραφίες (wireloggings), παραδείγματα. • Πλήρωση αποθετικού χώρου – παραγόμενη γεωμετρία αποθετικών δομών σε χωρική και χρονική διάσταση, Γενικές έννοιες Στρωματογραφίας Ακολουθιών και Ανάλυσης Λεκανών. Διάρθρωση και ύλη εργαστηρίων/εργαστηριακών-φροντιστηριακών ασκήσεων • Εισαγωγή στη Στρωματογραφία. (Στρώματα, ασυνέχειες, Στρωματογραφικές Ενότητες, κατασκευή στρωματογραφικής στήλης, Γραφικά Σύμβολα) • Λιθοστρωματογραφία (περιγραφή υπαίθριας τομής, περιγραφή πυρήνων γεώτρησης, κατασκευή λιθοστρωματογραφικού προφίλ / στήλης, Ενότητες / Λιθοσώματα) • Βιοστρωματογραφία (χρήση απολιθωμάτων και καθορισμός βιοζωνών, τύποι Βιοζωνών, υποδιαίρεση στήλης σε ενότητες-βιοζώνες). • Συσχετισμός (Λιθοστρωματογραφικός συσχετισμός, Βιοστρωματογραφικός συσχετισμός, σύγκριση – συσχέτιση επιμέρους τομών) • Γεωλογική Ιστορία (αποκατάσταση διαδοχικής χρονικής σειράς σε γεωλογικά συμβάντα, όπως αυτά αποτυπώνονται σε επάλληλες σειρές Πετρωμάτων) • Κατασκευή προφίλ - συνοπτικής Στρωματογραφικής στήλης (Σύνθεση στοιχείων, συσχέτιση). • Αρχιτεκτονική δομή ιζηματογενών αποθέσεων σε ποτάμιο-λιμναίο περιβάλλον. • Αρχιτεκτονική δομή ιζηματογενών αποθέσεων σε παράκτιο-δελταϊκό περιβάλλον. • Αρχιτεκτονική δομή ιζηματογενών αποθέσεων στην ηπειρωτική κατωφέρεια και τη βαθιά θάλασσα. • Αρχιτεκτονική δομή Ανθρακικών ιζημάτων σε τροπικά και σε εύκρατα περιβάλλοντα. • Επαναληπτικές ασκήσεις. Α. Ημερήσια Άσκηση Πεδίου «Αποθετικά περιβάλλοντα και Στρωματογραφία». Ενδεικτική περιοχή υλοποίησης άσκησης Δυτική Χαλκιδική (Σουρωτή – Αγ. Αντώνιος – Κάτω Σχολάρι – Λάκκωμα – Ν. Γωνιά – Ν. Καλλικράτεια). Περιεχόμενο Άσκησης Πεδίου: Επίσκεψη σε σημεία εμφάνισης τομών ιζημάτων. Παρατήρηση, αναγνώριση στρωμάτων, Τεχνικές Αποτύπωσης στρωμάτων, Κατασκευές λιθοστρωματογραφικών στηλών, Διαχωρισμός ιζημάτων σε Σχηματισμούς, αναγνώριση ορίων και στρωματογραφικής σχέσης των σχηματισμών στην ύπαιθρο.
Λέξεις Κλειδιά
Στρωματογραφία, Διαθέσιμος χώρος απόθεσης, Αποθετικά περιβάλλοντα, Φάσεις, Στρωματογραφικές ενότητες, Στρωματογραφική συσχέτιση
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Πολυμεσικό υλικό
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Περιγραφή
1) Το σύνολο των παραδόσεων διατίθεται σε ηλεκτρονική μορφή στους φοιτητές μέσω της ιστοσελίδας του μαθήματος και του e-learning. 2) Ο διδάσκων επικοινωνεί με τους φοιτητές μέσω email, e-learningκαι Facebook. 3) Η αξιολόγηση του μαθήματος γίνεται με ηλεκτρονικό τρόπο μέσω ΜΟ.Δ.ΙΠ
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις78
Εργαστηριακή Άσκηση65
Άσκηση Πεδίου15
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων9
Συγγραφή εργασίας / εργασιών5
Εξετάσεις3
Σύνολο175
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Ερωτηματολόγιο/Σύστημα αξιολόγησης ΜΟ.ΔΙ.Π
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Συμπερασματική)
  • Έκθεση / Αναφορά (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
• Κουφός Γ. (1985) Μαθήματα Στρωματογραφίας (μέρος 1ο . σελίδες 1- 103, κεφάλαια: A. Εισαγωγή. B. Νόμοι στρωματογραφίας, Στρώση - Στρώματα. C. Στρωματογραφικές μέθοδοι. D. Φάσεις. E. Στρωματογραφική έρευνα) • Ψιλοβίκος Αντ. και Ψιλοβίκος Αρ. (2019) Ιζηματολογία (Τα Κεφάλια: Μηχανισμοί Μεταφοράς και Απόθεσης των Ιζημάτων, Δομή των Ιζημάτων, Ιζηματογενή Αποθετικά Περιβάλλοντα και Μοντέλα Ιζηματογένεσης). Εκδόσεις Τζιόλα. • E-learning: Σημειώσεις - παρουσιάσεις - Διευκρινιστικά έντυπα και βιβλιογραφία για περαιτέρω εμβάθυνση στο: https://elearning.auth.gr/course/view.php?id=9807
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
• Gary Nichols (2009) Sedimentology and Stratigraphy [Chapters: 19 (STRATIGRAPHY: CONCEPTS AND LITHOSTRATIGRAPHY), 20 (BIOSTRATIGRAPHY), 21 (DATING AND CORRELATION TECHNIQUES), 22 (SUBSURFACE STRATIGRAPHY AND SEDIMENTOLOGY)]. • NORTH AMERICAN STRATIGRAPHIC CODE 2005 (AAPG Bulletin, v. 89, no. 11 November 2005) • Allen P. and Allen J. (2013) Basin Analysis: Principles and Application to Petroleum Play Assessment [PART 3: The sedimentary basin-fill: CHAPTER 7: The sediment routing system, CHAPTER 7: Basin Stratigraphy, CHAPTER 8: Subsidence history]. Willey- Blackwell.
Τελευταία Επικαιροποίηση
10-03-2020