Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
1)Να μπορεί να οργανώσει μια δοκιμή άντλησης για τον προσδιορισμό των υδραυλικών παραμέτρων ενός υπόγειου υδροφορέα.
2)Να μπορεί να συντάξει ένα ισοζύγιο υπόγειων νερών και να εκτιμά τα αποθέματα ενός υδροφορέα.
3)Να μπορεί να οργανώσει ένα πείραμα τεχνητού εμπλουτισμού.
4)Να προτείνει τρόπους για την αξιοποίηση πηγαίων νερών.
5)Να κατανοήσει το φαινόμενο της υφαλμύρισης στα παράκτια υδροφόρα συστήματα.
6)Να έχουν ολοκληρωμένη εικόνα των υδατικών συστημάτων της Ελλάδος.
7)Να γνωρίζουν τις γενικές αρχές της βιώσιμης διαχείρισης των υπόγειων υδροφορέων.
8)Να γνωρίσουν τα σύγχρονα εργαλεία και τεχνικές για την επιφανειακή και υπόγεια έρευνα υπόγειου νερού.
Μαθησιακά Αποτελέσματα Άσκησης Πεδίου:
1.Συνδέουν τις θεωρητικές γνώσεις που έχουν αποκτήσει στην αίθουσα με τη γεωλογική παρατήρηση.
2.Κατανόηση των μεθόδων και τεχνικών των δοκιμαστικών αντλήσεων.
3.Συλλογή δεδομένων στο πεδίο.
4.Σχεδιασμός, υλοποίηση και επεξεργασία δεδομένων μιας αντληστικής δοκιμής.
Περιεχόμενο Μαθήματος
•Έργα αξιοποίησης υπόγειου νερού από την αρχαιότητα έως σήμερα (πηγές, πηγάδια, qanat, γεωτρήσεις).
•Δοκιμαστικές αντλήσεις (μόνιμη ροή-πρότυπο Dupuit, μη μόνιμη ροή-πρότυπο Theis, Jacob), μέθοδος επαναφοράς στάθμης, ακτίνα επίδρασης γεώτρησης.
•Χαρακτηριστικά στοιχεία αντλούμενης γεώτρησης (χαρακτηριστική καμπύλη, κρίσιμη παροχή, ειδική πτώση στάθμης, γραμμικές και μη γραμμικές απώλειες).
•Χρήσεις και πλεονεκτήματα υπόγειου νερού-εκτίμηση υδατικών αναγκών.
•Φυσικός εμπλουτισμός-Ισοζύγιο υπόγειων νερών-αποθέματα υπόγειου νερού.
•Τεχνητός εμπλουτισμός υπόγειων υδροφορέων (σκοπός, υδρογεωλογικές προϋποθέσεις για την εφαρμογή τεχνητού εμπλουτισμού, μέθοδοι τεχνητού εμπλουτισμού, το πρόβλημα της έμφραξης).
•Παράκτιοι υδροφορείς-Διείσδυση θαλασσινού νερού- Νόμος Ghyben-Herzberg- Μέτρα αντιμετώπισης της θαλάσσιας διείσδυσης.
•Διαχείριση υπόγειων υδροφορέων (λειτουργίες των υπόγειων υδροφορέων, ανανεώσιμα και μη ανανεώσιμα υπόγεια νερά, υπεράντληση-εξόρυξη, επιπτώσεις από την εκμετάλλευση του υπόγειου νερού, διαχείριση των υπόγειων υδροφορέων).
•Υπόγειοι υδροφορείς στην Ελλάδα- Υφιστάμενη κατάσταση- Διαχειριστικά σχέδια.
Διάρθρωση και ύλη εργαστηρίων/εργαστηριακών-φροντιστηριακών ασκήσεων
•ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΑΝΤΛΗΤΙΚΩΝ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΙΣΟΡΡΟΠΙΑΣ (ΜΟΝΙΜΗ ΡΟΗ)
•ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΑΝΤΛΗΤΙΚΩΝ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ ΜΗ ΜΟΝΙΜΗ ΡΟΗ- Μέθοδος Theis
•ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΑΝΤΛΗΤΙΚΩΝ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ ΜΗ ΜΟΝΙΜΗ ΡΟΗ- Μέθοδος Cooper-Jacob
•ΑΚΤΙΝΑ ΕΠΙΔΡΑΣΗΣ- ΜΕΘΟΔΟΣ ΕΠΑΝΑΦΟΡΑΣ ΣΤΑΘΜΗΣ
•ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΑΝΤΛΟΥΜΕΝΗΣ ΓΕΩΤΡΗΣΗΣ
•ΠΑΡΑΚΤΙΟΙ ΥΔΡΟΦΟΡΕΙΣ-ΔΙΕΠΙΦΑΝΕΙΑ ΓΛΥΚΟΥ ΚΑΙ ΑΛΜΥΡΟΥ ΝΕΡΟΥ
•ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΥΔΑΤΙΚΩΝ ΑΝΑΓΚΩΝ
•ΑΠΟΘΕΜΑΤΑ YΠΟΓΕΙΟΥ ΝΕΡΟΥ-ΙΣΟΖΥΓΙΟ ΥΠΟΓΕΙΩΝ ΝΕΡΩΝ
•ΣΧΕΔΙΑΣΗ ΥΔΡΟΓΕΩΤΡΗΣΕΩΝ
Συνδεδεμένες με το μάθημα ημερήσιες ασκήσεις πεδίου
Στο πλαίσιο του μαθήματος πραγματοποιείται:
Ημερήσια Άσκηση Πεδίου με αντικείμενο «Δοκιμαστική άντληση» στην περιοχή της λεκάνης του Αξιού.
Η Άσκηση Πεδίου περιλαμβάνει δοκιμαστική άντληση με σταθερή παροχή και επαναφορά στάθμης.
Λέξεις Κλειδιά
Δοκιμαστικές αντλήσεις, ισοζύγιο υπόγειου νερού, πηγές, τεχνητός εμπλουτισμός, παράκτιοι υδροφορείς, διαχείριση υπόγειου νερού.