ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΥΠΑΙΘΡΟΥ 2 (Παλαιοντολογία-Φυσ.Γεωγραφία, Στ.Ελλάδα-Πελοπόννησος-6 ημ.)

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΑΣΚΗΣΕΙΣ ΥΠΑΙΘΡΟΥ 2 (Παλαιοντολογία-Φυσ.Γεωγραφία, Στ.Ελλάδα-Πελοπόννησος-6 ημ.) / Field Course 2
ΚωδικόςNGGE 491Ε
ΣχολήΘετικών Επιστημών
ΤμήμαΓεωλογίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΕαρινή
Υπεύθυνος/ηΓεώργιος Συρίδης
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600019033

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ-Τμήμα Γεωλογίας (2020-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 83
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΕπιλογής422

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΑΣΗΣΕΙΣ ΥΠΑΙΘΡΟΥ 2 (Παλαιοντολογία-Φυσ.Γεωγραφία, Στ.Ελλάδα-Πελοπόννησος-6 ημ.)
Ακαδημαϊκό Έτος2021 – 2022
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Class ID
600191914
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Για την συμμετοχή των φοιτητών στην άσκηση προαπαιτείται η γνώση της Φυσικής Γεωγραφίας και της Παλαιοντολογίας (Τουλάχιστον ένα από τα μαθήματα).
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα μπορούν: 1) Να αποκτήσουν εμπειρία εργασίας υπαίθρου 2) Να αναγνωρίσουν τις γεωμορφές και τα φυσικά περιβάλλοντα της Ελλάδας 3) Να εξοικειωθούν με τις φυσικές διεργασίες που διαμορφώνουν το ανάγλυφο της Ελλάδας 4) Να εκτιμήσουν την πολυπλοκότητα των Ελληνικών φυσικών οικοσυστημάτων. 5) Να συνδέσουν τον άνθρωπο με την γεωμορφολογική και περιβαλλοντική εξέλιξη του τοπίου. 6) Να κατανοήσουν την γεωμορφολογία και το περιβάλλον της Στερεάς Ελλάδας και Πελοποννήσου. 7) Να έρθουν σε άμεση επαφή με διαφορετικά σημερινά/ενεργά υδάτινα περιβάλλοντα (πηγές, λίμνες, λιμνοθάλασσες, έλη, ρηχή θάλασσα, κλπ) στα οποία ζουν οργανισμοί αντίστοιχοι των απολιθωμάτων που ανευρίσκει ένας Γεωλόγος. Να κατανοήσουν τη σημερινή βιοποικιλότητα αυτών των περιβαλλόντων και την αποτύπωσή της στις απολιθωμένες πανίδες αντίστοιχων παλαιοπεριβαλλόντων. 8) Να επισκεφθούν διαφορετικές απολιθωματοφόρες θέσεις, να συλλέξουν απολιθώματα που χαρακτηρίζουν συγκεκριμένα Παλαιοπεριβάλλοντα και Γεωλογικές περιόδους, και να κατανοήσουν τον τρόπο με τον οποίο τα απολιθώματα βρίσκονται στα ιζήματα και τις ιζηματογενείς ακολουθίες. 9) Να αντιληφθούν την γεωλογική και γεωγραφική κατανομή των συναθροίσεων απολιθωμάτων διαφορετικής ηλικίας και παλαιοπεριβάλλοντος στον Ελλαδικό χώρο, και πως αυτά συνδέονται με συγκεκριμένα περιβάλλοντα απόθεσης. 10) Να αποκτήσουν δεξιότητες και εμπειρία υπαίθρου στη συλλογή δειγμάτων σημερινών και παλαιών περιβαλλόντων, καθώς να κατανοήσουν τη σύνθεση των αποτελεσμάτων της Παλαιοντολογικής έρευνας και της συμβολής τους στην επίλυση (παλαιο)περιβαλλοντικών, (παλαιο)κλιματικών, στρωματογραφικών, Γεω-Αρχαιολογικών προβλημάτων/ερωτημάτων.
Γενικές Ικανότητες
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
1η ημέρα Θεσσαλονίκη - Λαμία Θεσσαλονίκη - Τέμπη - Λάρισα – Καλαμπάκα – Λεκάνη Ξυνιάδας - Λαμία Σημεία ενδιαφέροντος κατά την διαδρομή • Πεδιάδα Θεσσαλονίκης, Σύντομη ιστορία εξέλιξης κατά το Ολόκαινο, Λίμνη Γιαννιτσών, Αποστραγγιστικά έργα 1930. • Λιτόχωρο, Ριπίδια Ολύμπου, κατά βάθος διάβρωση χειμάρρων, ανύψωση Ολύμπου. • Πυργετός, Παλιές αναβαθμίδες Πηνειού, Δελταϊκό πεδίο Πηνειού. Τέμπη, επιγενετική κοιλάδα, διάνοιξη Τεμπών, αναβαθμίδες, επίπεδα υπόγειας καρστικής διάλυσης, καρστικές πηγές, ασπόνδυλα γλυκού νερού • Λεκάνη Θεσσαλίας, Μετέωρα, σχηματισμός, αποθέσεις ιζημάτων, διάβρωση Μονή Αντινίτσας Απολιθωματοφόροι Κρητιδικοί ασβεστόλιθοι, ιζήματα ρηχής / βαθειάς θάλασσας - Ραδιολαρίτες • Τομές δρόμου προς Λαμία, Οφειόλιθοι/συνοδά ιζήματα βαθειάς θάλασσας • Διανυκτέρευση στη Λαμία. 2η ημέρα Λαμία Λαμία - Γοργοπόταμος - Θερμοπύλες - Αγία Παρασκευή - Λαμία • Αρχαιολογικό Μουσείο Λαμίας. Ξενάγηση - σύντομη ενημέρωση για την παρουσία του προϊστορικού ανθρώπου στην περιοχή. Πανοραμική άποψη της περιοχής, μορφολογικό ανάγλυφο της ευρύτερης περιοχής. • Αγία Παρασκευή, Προϊστορικός οικισμός, μέθοδοι Γεωαρχαιολογικής έρευνας, Στρωματογραφία Ολοκαίνου, Παλαιοντολογία, πανίδες μαλακίων γλυκών – υφάλμυρων – θαλάσσιων υδάτων, Παλαιογεωγραφική – Παλαιοπεριβαλλοντική εξέλιξη της περιοχής. • Γοργοπόταμος, έξοδος φαραγγιού, γέφυρα Γοργοποτάμου, Ενεργός τεκτονική ανύψωση Οίτης, κατά βάθος διάβρωση. • Θερμοπύλες, Λουτρά Θερμοπυλών, Ανάβλυση θερμής πηγής, χημικά ιζήματα – αποθέσεις τραβερτίνη, σύγχρονη περιλίθωση, Επίσκεψη στο πεδίο της μάχης των Θερμοπυλών, Παλαιογεωγραφική εξέλιξη της περιοχής. • Επιστροφή στη Λαμία • Διανυκτέρευση στη Λαμία. 3η ημέρα Λαμία - Νέα Κίος Λαμία - Αρκίτσα - Κάστρο - Κωπαΐδα - Αλίαρτος - Θήβα - Ερυθρές - Μάνδρα - Μέγαρα - Κακιά Σκάλα - Ισθμός Κορίνθου - Κεγχρεές - Ίσθμια - Άργος - Νέα Κίος Σημεία ενδιαφέροντος κατά την διαδρομή • Αρκίτσα, καθρέφτης Ρήγματος • Κάστρο – Κωπαΐδα – Αλίαρτος, καρστική γεωμορφολογία, Πόλγη, Μινύες, Ακρόπολη Γλά, αποξηράνσεις, Καρστικά φαινόμενα, καταβόθρες. • Διώρυγα Κορίνθου, κατασκευή καναλιού, απολιθωματοφόρα γεωλογικά στρώματα, συλλογή απολιθωμάτων • Ποσειδωνία, ανύψωση ακτολίθων λόγω τεκτονικής. • Κεχρεές, Βύθιση αρχαίας πόλης λόγω τεκτονικής. • Άφιξη στη Νέα Κίο. • Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Νέας Κίου, ενημέρωση για τις εκπαιδευτικές δραστηριότητες του κέντρου. • Διανυκτέρευση στη Νέα Κίο. 4η ημέρα Νέα Κίος Νέα Κίος - Μυκήνες - Ασκληπιείο Επιδαύρου - Αρχαίο θέατρο - Ληγουριό - Μουσείο Φυσικής Ιστορίας - Νέα Κίος • Παραλία Νέας Κίου, τρόποι δειγματοληψίας για μελέτη ασπονδύλων και τρηματοφόρων, περιβαλλοντικοί – παλαιοπεριβαλλοντικοί δείκτες • Μυκήνες, μυκηναϊκό Φράγμα, ποτάμια γεωμορφολογία. • Μυκήνες ακρόπολη, ρήγμα στην Πύλη Λεόντων, υλικά δόμησης Κυκλώπεια τείχη. • Ληγουριό – Μουσείο Φυσικής Ιστορίας. • Ασκληπιείο Επιδαύρου. Απολιθωματοφόροι ασβεστόλιθοι με αμμωνίτες. • Επιστροφή στη Νέα Κίο. • Διανυκτέρευση στη Νέα Κίο. 5η ημέρα Νέα Κίος - Μεσολόγγι Νέα Κίος - Δερβενάκια - Κόρινθος - Διακοφτό - ΟΔΟΝΤΩΤΟΣ - Καλάβρυτα - Διακοφτό - Ρίο - Γέφυρα - Αντίρριο - Μεσολόγγι - Κλείσοβα - Μεσολόγγι. • Δερβενάκια, μορφολογία στενών, απολιθωματοφόροι ασβεστόλιθοι με Nummulites • Ακροκόρινθος, μορφολογία • Τεκτονική δράση - Ανυψώσεις ιζημάτων, στην Βόρεια Πελοπόννησο • Διακοφτό, επιβίβαση στον Οδοντωτό Σιδηρόδρομο, διαδρομή στο φαράγγι του Βουραϊκού ποταμού, κατά βάθος διάβρωση, σημεία καμπής. • Καλάβρυτα - Διακοφτό, (οδικώς), πανοραμική διαδρομή, κατά βάθος διάβρωση • Γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου, Γεωλογικές συνθήκες και ιδιαίτερα προβλήματα που επιλύθηκαν στην θεμελίωση της γέφυρας. • Λιμνοθάλασσα Κλείσοβας, σημασία - λειτουργία λιμνοθάλασσας, πανίδες ασπονδύλων που συναντώνται. • Διανυκτέρευση στο Μεσολόγγι 6η ημέρα Μεσολόγγι - Θεσσαλονίκη Μεσολόγγι - Αμφιλοχία - Φιλιππιάδα - Κοκκινοπηλός - Άγιος Γεώργιος - κοιλάδα Λούρου - Ιωάννινα - ΕΓΝΑΤΙΑ οδός - Θεσσαλονίκη • Λιμνοθάλασσα Αιτωλικού, επικοινωνία λιμνοθαλασσών, ανοξικές συνθήκες • Λίμνες Οζερός, Αμβρακία • Αμφιλοχία – Αμβρακικός κόλπος, Υψηλές - Χαμηλές ακτές • Κοκκινοπηλός, Bad-lands • Αγ. Γεώργιος, Καρστικές πηγές, Ρωμαϊκό Υδραγωγείο Νικόπολης • Κοιλάδα Λούρου Επιστροφή στη Θεσσαλονίκη
Λέξεις Κλειδιά
Γεωμορφολογία, Φυσική Γεωγραφία, Παλαιοντολογία, Περιβάλλον, Οικοσυστήματα
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
1) Το σύνολο των παραδόσεων διατίθεται σε ηλεκτρονική μορφή στους φοιτητές μέσω του elearning 2) Ο διδάσκων επικοινωνεί με τους φοιτητές μέσω email και Facebook 3) Η αξιολόγηση του μαθήματος γίνεται με ηλεκτρονικό τρόπο μέσω ΜΟ.Δ.ΙΠ
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Άσκηση Πεδίου49
Εξετάσεις1
Σύνολο50
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Ερωτηματολόγιο/Σύστημα αξιολόγησης ΜΟ.ΔΙ.Π
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Έκθεση / Αναφορά (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
ΦΥΣΙΚΗ ΓΕΩΓΡΑΦΙΑ, Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 12596683, Έκδοση: 1/2011, Συγγραφείς: ΒΟΥΒΑΛΙΔΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ, ISBN: 978-960-9495-12-7, Τύπος: Σύγγραμμα, Διαθέτης (Εκδότης): Μούργκος Ιωάννης Συρίδης Γεώργιος, 1996. Σημειώσεις παλαιοντολογίας ασπονδύλων: ασκήσεις εργαστηρίων. Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσσαλονίκης, 69 σελ.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Σημειώσεις διδάσκοντα και δημοσιευμένες επιστημονικές εργασίες για τις περιοχές ενδιαφέροντος.
Τελευταία Επικαιροποίηση
09-03-2020