Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές/τριες θα είναι σε θέση να:
1. Γνωρίζουν βασικές παιδαγωγικές θεωρίες και επιδραστικούς θεωρητικούς της εκπαίδευσης οι οποίοι καθόρισαν την ανάπτυξη και την εξέλιξη του Θεάτρου στην Εκπαίδευση.
2. Γνωρίσουν και να συνδυάσουν το έργο σημαντικών καλλιτεχνών και θεατρανθρώπων με σημαντικές παιδαγωγικές διαστάσεις.
3. Γνωρίζουν την παιδαγωγική αξία της θεατρικής αγωγής για την αισθητική, προσωπική και κοινωνική ανάπτυξη των συμμετεχόντων.
4. Να συνδέουν τις θεατροπαιδαγωγικές προσεγγίσεις με τις αντίστοιχες παιδαγωγικές και θεατρικές θεωρίες από τις οποίες προέρχονται.
5. Να κατανοούν και να αναγνωρίζουν τις παιδαγωγικές δυνατότητες του θεάτρου σε επίπεδο α) προσωπικής και κοινωνικής ανάπτυξης των μαθητών/τριών β) μάθησης και απόκτησης γνώσεων γ) ανάπτυξης δυναμικής της τάξης ως ομάδας και του σχολείο ως κοινότητα.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα επικεντρώνεται σε διαφορετικές παιδαγωγικές θεωρίες μέσα από το έργο σημαντικών θεωρητικών της παιδαγωγικής και της εκπαίδευσης οι οποίες διαμορφωσαν τις κυρίαρχες μεθοδολογίες στον τομέα του Θεάτρου στην Εκπαίδευση. Στο ίδιο πλαίσιο, οι φοιτητές/τριες εισαγάγονται στα δομικά στοιχεία του θεάτρου τα οποία αξιοποιούνται στην εκπαίδευση και αναλύεται η παιδαγωγική – εκπαιδευτική διάσταση του έργου σημαντικών ανθρώπων του θεάτρου το οποίο λειτούργησε συνδυαστικά με τις παιδαγωγικές θεωρίες στη δημιουργία και την εξέλιξη του τομέα του Θεάτρου στην Εκπαίδευση.
Διάγραμμα Μαθημάτων
ΜΑΘΗΜΑ 1ο: Εισαγωγή στην οργάνωση της σχολικής γνώσης: αναλυτικό πρόγραμμα, παιδαγωγική, αξιολόγη.
ΜΑΘΗΜΑ 2ο: Μεταδραματικό Θέατρο και Θέατρο στην Εκπαίδευση.
ΜΑΘΗΜΑ 3ο: Παιδαγωγικές αρχές: Bruner και Vygotsky.
ΜΑΘΗΜΑ 4ο: Παιδαγωγικές αρχές: Paulo Freire και κριτική παιδαγωγική.
ΜΑΘΗΜΑ 5ο: Παιδαγωγικές προσεγγίσες και Μεθοδολογίες Θεάτρου στην Εκπαίδευση (Θεατρικό Παιχνίδι, Εκπαιδευτικό Δράμα).
ΜΑΘΗΜΑ 6ο: Στανισλάβσκι, Μπρεχτ και Μπρούκ στο Θέατρο στην Εκπαίδευση.
ΜΑΘΗΜΑ 7ο: Μποαλ και Θέατρο στην Εκπαίδευση: η κοινωνική διάσταση.
ΜΑΘΗΜΑ 8ο: Αναλυτικό πρόγραμμα και αξιολόγηση: είδη και παραδείγματα στο Θεάτρο στην Εκπαίδευση.
ΜΑΘΗΜΑ 9ο: Σύγχρονοι Γραμματισμοί (κοινωνικός και τεχνολογικός γραμματισμός) και Θέατρο στην Εκπαίδευση.
ΜΑΘΗΜΑ 10ο: Από τη θεώρία στην πράξη: σχεδιάζοντας το αναλυτικό πρόγραμμα του θεάτρου.
ΜΑΘΗΜΑ 11ο: Από τη θεωρία στην πράξη: σχεδιάζονατας θεατροπαιδαγωγικά προγράμματα και εργαστήρια.
ΜΑΘΗΜΑ 12ο: Παρουσιάσεις ομαδικών εργασιών.
ΜΑΘΗΜΑ 13ο: Παρουσιάσεις ομαδικών εργασιών.
Λέξεις Κλειδιά
Θέατρο στην Εκπαίδευση, παιδαγωγική, αναλυτικό πρόγραμμα, αξιολόγοση, θεατροπαιδαγωγικό πρόγραμμα
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Στανισλάφσκι, Κ. (1999) Πλάθοντας ένα ρόλο, μτφ Νίκας, Αθήνα: Γκόνης
Frank, A. και Jones, K. (1999) “Lessons from Brecht: a Brechtian approach to drama, texts and education” στο Research in Drama Education: The Journal of Applied Theatre and Performance, 4:2, 181-200.
Bernstein, B. (1973) «Περί ταξινόμησης και περιχάραξης της εκπαιδευτικής γνώσης» στο Bernstein, B. Παιδαγωγικοί Κώδικες και Κοινωνικός Έλεγχος, μτφρ Σολομών Ιωσήφ (1991), (2η έκδοση) Αθήνα: Εκδόσεις Αλεξάνδρεια (σ. 63-108)
Apple, M. και King, N. (2005) «Οικονομία και έλεγχος στην καθημερινή σχολική ζωή» στο Ιδεολογία και αναλυτικά προγράμματα, μτφ Δαρβέρης Τάσος, Θεσσαλονική: Παρατηρητής (σ. 95-129)
Freire, P. (1998) “There is no teaching without learning” στο Pedagogy of Freedom, London: Rowman & Littlefield (σ. 29-49)
Gardner, H. (2011) The Unschooled Mind, New York: Basic Books (σ. xiii-1, 91-155)
Bruner, J., (2006) In Search of Pedagogy, Vol. 1, London and New York: Routledge (σ. 57-67)
ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΕΣ
Όλα τα βιβλία του Υπουργείου Παιδείας για όλες τις τάξεις υπάρχουν στην ιστοσελίδα: http://dschool.edu.gr/
Δίκτυο για το θέατρο στην εκπαίδευση/ http://www.theatroedu.gr
IDEA/ http://www.idea-org.net
New Theatre Quarterly (NTQ)/ http://journals.cambridge.org/action/displayJournal?jid=NTQ
Theatre Research International (University of Mainz/ Institute für Theaterwissenschaft)/ www.geisteswissenschaften.fu-berlin.de/we07/index.html
Journal of Education for Teaching: International Research and Pedagogy/ http://www.tandfonline.com/toc/cjet20/current#.VMXuzi7OXIU
London Drama/ www.londondrama.org
National Drama Magazine/ www.nationaldrama.co.uk
Australian Script Center/ www.ozscript.org
Lowdown/ Australian Youth Performing Arts Magazine/ http://carclew.com.au/lowdown
International Journal of Education and the Arts/ www.ijea.org