Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Κατά τη διάρκεια αυτού του μαθήματος οι φοιτητές υποψήφιοι σκηνοθέτες καλούνται - μετά την επιλογή του έργου ή θέματος που αποφασίζουν να σκηνοθετήσουν –
α) να συνεργαστούν με ένα δραματουργό και έναν σκηνογράφο ή μουσικό,
β) να προβούν σε μια πρώτη σκηνική δραματουργική προσέγγιση,
γ) επιλογή με δραματουργικά κριτίρια του κατάλληλου χώρου παράστασης
δ) να αναζητήσουν τους κατάλληλους ηθοποιούς,
ε) να είναι σε θέση να σχεδιάσουν ένα βασικό πλάνο εκτέλεσης προβών (δομή και μεθοδολογία),
ζ) να δοκιμάσουν ή να εφαρμόσουν μεθόδους εργασίας με τους ηθοποιούς,
η) να συντονίσουν όλους τους επιμέρους συνεργατικούς τομείς που προϋποθέτει η παράσταση (μουσική, ενδυματολογία, σκηνογραφία, έντυπο, διαφήμηση κλπ.),
θ) πρέπει να παραδώσουν ένα ακριβές τετράδιο σκηνοθεσίας που διατρέχει όλα τα παραπάνω βήματα,
ι) πρέπει να παραδώσουν το λεγόμενο skore/ παρτιτούρα παράστασης
Όλα τα παραπάνω στάδια είναι σε διαρκή διάλογο με τον καθηγητή.
Στο τέλος είναι σε θέση να αναλάβουν εκ του μηδενός την προετοιμασία μιας παράστασης μεσαίου μήκους (διάρκειας μέχρι 60').
Περιεχόμενο Μαθήματος
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ ΙV
“B α μ β α κ ι αντι για χ ι ο ν ι”
( Ζητήματα πράξης και αισθητικής διαχείρησης των κειμένων.)
Η Σκηνοθεσία , ως σκηνικη διαχειρηση μιας φετας του χρονου συνιστά μουσική.
Στη σκηνοθεσια IV, η διαρκεια της παραγομενης παραστασης οφειλει να υπερβαινει τα 45 και να μην υπερβαινει κατα κανονα τα 60΄ , οριζοντας ετσι ενα πληρες σκηνικο εργο μεσαίου μηκους. Συνιστα μια μεγαλη συνισταμενη των πρακτικων αλλα και θεωρητικων γνωσεων και εμπειριων ενος φοιτητη σκηνοθεσιας, μεσα απο την επισκεψη του σε κειμενα δραματικης ποιησης , λογοτεχνιας ή ακομα και την δημιουργια κειμενου μεσα απο τη γραμματικη της σκηνικης γλωσσας.
(το τελευταιο συνιστα αυτο που θα λεγαμε «Η Σκηνοθεσια ως Δραματουργια»)
Για τη σκηνοθεσια IV ο φοιτητης/φοιτητρια ειναι υποχρεωτικο να συνεργαστει :
Με εναν φοιτητη/φοιτητρια απο την κατευθυνση της σκηνογραφιας
Με φοιτητη/φοιτητρια απο την κατευθυνση δραματολογιας/παραστασιολογιας
Με φοιτητη/φοιτητρια του τμηματος Μουσικης Συνθεσης απο το αντιστοιχο τμημα μουσικης του Παν/μιου Μακεδονιας
Ολοι οι παραπανω φοιτητες παρακολοθουν υποχρεωτικα , με παρουσιολογιο, ολη τη σειρα των μαθηματων.
Μετα την ανοιχτη παρασταση σε Κοινο ( παντα αυτες οι παρουσιασεις ειναι ελευθερες και ανοιχτες στο κοινο της πολης και λογω υψηλης επισκεψιμοτητας και ζητησης επαναλαμβανονται συνηθως για δυο η τρεις ημερες), ο φοιτητης ολοκληρωνει το μαθημα, παραδιδοντας ενα portfolio που περιλαμβανει:
το πληρες Εργο ( απο οπου αφωρμηθη η παρασταση)
το κειμενο Παραστασης ( με ολες τις τελικες σκηνικες και τεχνικες οδηγιες, με cues φωτισμου, μουσικης, φροντιστηριου,προβολων, κλπ)
δυο σκηνοθετικα σημειωματα ( το πρωτο και το τελευταιο. Το δευτερο μαλιστα , συνιστα το σημειωμα του σκηνοθετη στο φυλλαδιο του προγραμματος΄)
σημειωμα του σκηνογραφου για τις αρχες προσεγγισης και σχεδιασμου του σκηνικου χωρου
αντιγραφα (2) προγραμματος και αφισσας της παραστασης
σειρα φωτογραφιων απο την παρασταση και απο καποιες προβες
την ιδια την παρασταση μαγνητοσκοπημενη.
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Βιβλίο [70408]: ΕΠΤΑ Ή ΟΚΤΩ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΘΕΑΤΡΟΥ, Anatoli Vassiliev
Βιβλίο [70402]: ΘΕΑΤΡΟ ΜΟΝΑΞΙΑ ΔΕΞΙΟΤΕΧΝΙΑ ΕΞΕΓΕΡΣΗ, Eugenio Barba
Βιβλίο [47393]: Η ΖΩΗ ΤΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ, Τζούλιαν Μπεκ
: ΦΩΤΕΙΝΟΣ ΘΑΛΑΜΟΣ, Ρολάν Μπάρτ
: ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟΝ ΡΟΜΠΕΡ ΜΠΡΕΣΣΟΝ (εκδ. Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης)
: CERTAIN FRAGMENTS, Tim Etchel
: 39 MICROLECTURES: In Proximity of Performance, Matthew Goulish
BIBLIOGRAPHY
Book [70408] : Sever or eight lessons for theatre, Anatoli Vassiliev
Book [70402] : Theatre Solitude Craft Revolt, Eugenio Barba
Book [47393] : The life of the Theatre, Julian Beck
: Camera Lucida, Rolan Barthes
: A dedication to Rombert Bresson( Thessaloniki Film Festival press release)
: Certain Fragments, Tim Etchel
: 39 Microlectures: In Proximity of Performance, Matthew Goulish