Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Πρόκειται για την πρώτη επαφή των φοιτητριών/τών με το συγκεκριμένο γνωστικό αντικείμενο και οι στόχοι είναι:
• να αντιληφθούν κατ΄ αρχήν θεωρητικά τις ιδιαιτερότητες και τους άξονες της Ρυθμικής και Κινητικής Αγωγής σε σχέση με την προσχολική και πρώτη παιδική ηλικία,
• να συνδέσουν τη θεωρία με την πράξη και να εξοικειωθούν με τις προτεινόμενες δραστηριότητες ενεργητικά, μέσα από τη συμμετοχή τους στην πράξη
• να είναι σε θέση να αξιολογήσουν την καταλληλότητα των δραστηριοτήτων σε σχέση με την ηλικία των παιδιών, το χώρο και άλλες συνθήκες
• να είναι σε θέση να δημιουργήσουν δικές τους σύντομες εφαρμογές πάνω στους βασικότερους άξονες (δημιουργική κίνηση, ρυθμική κίνηση κ.ά.)
• να επιχειρούν να συνεργάζονται
Περιεχόμενο Μαθήματος
Θεωρητικό μέρος: Προσδιοριστικοί παράγοντες κινητικών ρυθμικών φαινομένων. Αναγνωρισμένες μέθοδοι Μουσικοκινητικής Αγωγής και συσχετισμός τους με την Κινητική Αγωγή. Στόχοι της Ρυθμικής Κινητικής Αγωγής κατά την προσχολική και πρώτη παιδική ηλικία. Ο ρόλος του χορού και του δραματικού παιχνιδιού στην ανάπτυξη της εκφραστικής, δημιουργικής αλλά και ορθοσωμικής κίνησης. Κοινωνικοποίηση του παιδιού μέσα από την ομαδική καλλιτεχνική αγωγή της κίνησης.
Πρακτικό μέρος: Δραστηριότητες-παιχνίδια πάνω στους βασικούς άξονες του μαθήματος. Οι εφαρμογές πραγματοποιούνται με τη συμμετοχή των φοιτητριών/των μέσα σε κατάλληλα διαμορφωμένο χώρο.
*Το πρακτικό μέρος διδάσκεται σε δύο ομάδες με δήλωση ονομάτων (αυτό σημαίνει μία επιπλέον διδακτική ώρα εκτός προγράμματος για τη διδάσκουσα), λόγω μεγάλου αριθμού συμμετεχόντων, ενώ το θεωρητικό είναι κοινό για όλους και πραγματοποιείται σε κλασσική αίθουσα διδασκαλίας
Λέξεις Κλειδιά
κινητικές δεξιότητες, ρυθμός, δημιουργική κίνηση, προσχολική ηλικία, έκφραση
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
1. Παυλίδου Εύα, (2012) "Κινητική και Ρυθμική Αγωγή στην Προσχολική Ηλικία: απο τη Θεωρία στην Πράξη", Εκδ. Ζυγός, Θεσσαλονίκη
2. Ρήγα Βασιλική, (2001) «Η Σωματική Έκφραση: στο Νηπιαγωγείο και το Δημοτικό Σχολείο», Εκδ Τυπωθήτω – Γιώργος Δαρδανός, Αθήνα
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
1. Στην ιστοσελίδα του Τμήματος, στο εκπαιδευτικό υλικό του συγκεκριμένου μαθήματος είναι αναρτημένες Πανεπιστημιακές Σημειώσεις και ppt από παραδόσεις μαθημάτων.
2. Προτείνονται επιπλέον βιβλία όπως τα εξής: Karin Martin & Ulla Ellermann, (2001) «Πολύπλευρη Ρυθμική Αγωγή: Μουσικοκινητική Προσέγγιση Κινητικών Ικανοτήτων», μετάφραση Ε. Φλεμετάκη, επιμέλεια Κ. Μουρατίδου, Εκδόσεις Salto , ΘεσσσαλονίκηΚεφάλου-Χορς Ελένη (2001) «Ρυθμική: Το χρονικό της ρυθμικής. Σύστημα και μέθοδος διδασκαλίας» edition orpheus, Αθήνα. Ματέϋ Πολυξένη (1986) «Ρυθμική» Νάκας, Αθήνα. Stinson Sue “Dance for young children: finding the magic in movement”. North Marion “Movement & Dance Education: a Guide for the Primary & Middle School Teacher”, κ.ά.
3. Ενθαρρύνεται επίσης η αναζήτηση πηγών στη βιβλιοθήκη της Σχολής και ηλεκτρονικά (δημοσιευμένα άρθρα κ.ά.)για τη μουσικοκινητική αγωγή (θεωρία και εφαρμογές), για τα βασικά στοιχεία της μουσικής, για την κινητική ανάπτυξη, τη φυσική αγωγή και το χορό στις μικρές ηλικίες και για άλλα παρεμφερή θέματα.