Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές/τριες αναμένεται να: 1) γνωρίζουν τη σύνδεση των αρχών της ψυχολογίας με την εκπαιδευτική πράξη με έμφαση στην προσχολική εκπαίδευση, 2) να κατανοούν την ερευνητική διαδικασία και να προβληματιστούν γύρω από ερευνητικές πτυχές της εκπαιδευτικής ψυχολογίας και 3) να διακρίνουν βασικές θεωρίες μάθησης και κινήτρων και βασικές αρχές διαχείρισης τάξης και οργάνωσης αποτελεσματικού μαθησιακού περιβάλλοντος.
Περιεχόμενο Μαθήματος
1. Μάθηση και διδασκαλία.
i. Συμπεριφορισμός, μάθηση και διδασκαλία, ii. Θεωρίες των Piaget και Vygotsky και η σημασία τoυς για τη μάθηση και τη διδασκαλία, ιιι. η ψυχοκοινωνική θεωρία του Erikson και η εφαρμογή της στην εκπαίδευση.
2. Κίνητρα και εκπαίδευση.
i. κίνητρα και άγχος, περιέργεια και ενδιαφέρον, ii. προσεγγίσεις στα κίνητρα, ιιι. κίνητρα και ενθάρρυνση, ιv. κίνητρα και αυτοπροσδιορισμός, v. μαθημένη αβοηθησία, vi. προσανατολισμός έργου, vii. εφαρμογές στην εκπαίδευση.
3. Θέματα διαχείρισης τάξης.
ι. Διαχείριση τάξης και συμπεριφορά μαθητών, ιι. χρόνος εμπλοκής και διδασκαλίας, οργάνωση χρόνου και εμπλοκής μαθητών, ιιι. οργάνωση κανόνων-λογικών συνεπειών στην τάξη, ιv. κοινωνική πειθαρχία στην τάξη, λανθασμένοι στόχοι παιδιών, v, ‘στοχαστική’ διαχείριση τάξης.
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Elliott S, Kratochwill T, Littlefield-Cook J, Travers J. (2008). Εκπαιδευτική Ψυχολογία. Εκδόσεις Gutenberg.
Eggen, P. & Kauchak, D., (2017), Εκπαιδευτική Ψυχολογία. Νέοι ορίζοντες στη μάθηση και τη διδασκαλία. Αθήνα: Κριτική
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Woolfolk, A., Εκπαιδευτική Ψυχολογία, Εκδόσεις Έλλην.
Gaonach, D. & Golder, C. (2003). Εγχειρίδιο Ψυχολογίας για την Εκπαίδευση. Τόμος Α. Εκδόσεις Πατάκη.
Slavin, R. E. (2007). Εκπαιδευτική Ψυχολογία. Εκδόσεις Μεταίχμιο.
Foulin, J.N. & Mouchon, S. (2001). Εκπαιδευτική Ψυχολογία. Εκδόσεις Μεταίχμιο.
Δήμου, Γ. (2005). Εκπαιδευτική Ψυχολογία: θεωρία μάθησης. Εκδόσεις Gutenberg.
Παπαηλιού, Χ. Ξανθάκου, Γ. & Χατζηχρήστου, Χ. (2005). Εκπαιδευτική-Σχολική Ψυχολογία. Εκδόσεις Ατραπός.
Καψάλης, Α. (1986). Παιδαγωγική Ψυχολογία. Εκδόσεις Κυριακίδης.
Φράγκος, Χ. (1985). Ψυχοπαιδαγωγική. Εκδόσεις Gutenberg.
Schunk, D.H., Pintich, P.R & Meece, J. L. (2010). Τα Κίνητρα στην Εκπαίδευση. Εκδόσεις Τυπωθήτω
Skinner, B.F. (2013). Περί Συμπεριφορισμού. Εκδόσεις Πεδίο
Μπασέτας, Κ. (2002). Η Ψυχολογία της Μάθησης. Εκδόσεις Ατραπός
Bertrand, Y. Σύγχρονες Εκπαιδευτικές Θεωρίες. Εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα.
Γκότοβος, Α. Ε. Παιδαγωγική Αλληλεπίδραση. Επικοινωνία και κοινωνική μάθηση στο σχολείο. Εκδόσεις Σύγχρονη Εκπαίδευση.
Πουρκός, Μ. Ο Ρόλος του Πλαισίου στην Ανθρώπινη Επικοινωνία, την Εκπαίδευση και την Κοινωνικο-Ηθική Μάθηση. Εκδόσεις Gutenberg.
Lave, J. & Wenger, E. Κοινωνικές Όψεις της Μάθησης, Νόμιμη Περιφερειακή Συμμετοχή. Εκδόσεις Σαββάλας.
Μαριδάκη-Κασσωτάκη, Α. Παιδαγωγική Ψυχολογία. Αθήνα: Διάδραση.
Fontana, D. Ψυχολογία για Εκπαιδευτικούς. Αθήνα: Σαββάλας..
Σμυρναίου, Ζ. & Κουτσούκος, Α. Π. Σύγχρονη Παιδαγωγική και Ψυχολογία.Αθήνα: Ηρόδοτος.
Schunk, D. H. Θεωρίες Μάθησης. Μία Εκπαιδευτική Θεώρηση. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Κασσωτάκης, Μ. & Φλουρής, Γ. Μάθηση & διδασκαλία : σύγχρονες απόψεις για τις διαδικασίες της μάθησης και τη μεθοδολογία της διδασκαλίας. (τ.1. Μάθηση : Θεωρίες μάθησης, μνήμη μεταβίβαση μάθησης παράγοντες μάθησης).
Κολιάδης, Ε. Θεωρίες Μάθησης και Εκπαιδευτική Πράξη. Αθήνα Διδακτικές Μέθοδοι