Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες να κατανοήσουν τις διαδικασίες της μάθησης και της διδασκαλίας μέσω των ψυχογνωστικών και κοινωνιογνωστικών θεωριών μάθησης και διδασκαλίας με έμφαση στην προσχολική εκπαίδευση. Ειδικότερα να μπορούν 1. να συγκρίνουν και να συνθέτουν τις περσοναλιστικές, ψυχογνωστικές και κοινονιογνωστικές προσεγγίσεις της μάθησης και διδασκαλίας, 2. να αναλύουν τις κοινωνιογνωστικές αλληλεπιδράσεις των παιδιών και 3. να αλαμβάνουν υπόψη την επίδραση της κουλτούρας, του πλαισίου και των προσδοκιών των ρκπαιδευτικών στη μάθηση των παιδιών.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Η επίδραση του Piaget. Γνωστικός κονστρουκτιβισμός, γνωστικές συγκρούσεις και μάθηση, η ανακαλυπτική μάθηση του Bruner, η ουσιαστική μάθηση του Ausubel.
Κοινωνιογνωστικές θεωρίες μάθησης και διδασκαλίας
Η επίδραση των Vygotsky & Bandura
Κοινωνικές αλληλεπιδράσεις και μάθηση. Κοινωνιογνωστικές διαδράσεις.
Κουλτούρα, κοινωνικοοικονομική θέση και μάθηση. Πλαίσιο και μάθηση. Κοινωνικές ρυθμίσεις και μάθηση. Άδηλη/λανθάνουσα μάθηση.
Προσδοκίες και μάθηση
Προκαταλήψεις, στερεότυπα και μάθηση. Ο ρόλος της αυτοεκπληρούμενης προφητείας.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Bertrand, Y. (1999). Σύγχρονες Εκπαιδευτικές Θεωρίες. Εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα. (διαθέσιμο στις βιβλιοθήκες της παιδαγωγικής σχολής και του τμήματος ψυχολογίας)
Foulin, J.N. & Mouchon, S. (2001). Εκπαιδευτική Ψυχολογία. Εκδόσεις Μεταίχμιο. (διαθέσιμο στις βιβλιοθήκες της παιδαγωγικής σχολής, του τμήματος ψυχολογίας και του τομέα παιδαγωγικής της φιλοσοφικής σχολής)
Woolfolk, A. (2007). Εκπαιδευτική Ψυχολογία. Εκδόσεις Έλλην. (διαθέσιμο στη βιβλιοθήκη του τμήματος ψυχολογίας)
Πουρκός, Μ. (1997). Ο Ρόλος του Πλαισίου στην Ανθρώπινη Επικοινωνία, την Εκπαίδευση και την Κοινωνικο-Ηθική Μάθηση. Εκδόσεις Gutenberg. (διαθέσιμο στις βιβλιοθήκες του τμήματος ψυχολογίας και του τομέα παιδαγωγικής της φιλοσοφικής σχολής)
Γκότοβος, Α. Ε. (1994). Παιδαγωγική Αλληλεπίδραση. Επικοινωνία και κοινωνική μάθηση στο σχολείο. Εκδόσεις Σύγχρονη Εκπαίδευση. (διαθέσιμο στις βιβλιοθήκες της παιδαγωγικής σχολής και του τομέα παιδαγωγικής της φιλοσοφικής σχολής )
Lave, J. & Wenger, E. (2005). Κοινωνικές Όψεις της Μάθησης, Νόμιμη Περιφερειακή Συμμετοχή. Εκδόσεις Σαββάλας (διαθέσιμο στη βιβλιοθήκη της παιδαγωγικής σχολής)
Banks, J. A. (2001). Εισαγωγή στην Πολυπολιτισμική Εκπαίδευση. Εκδόσεις Παπαζήση. (διαθέσιμο στις βιβλιοθήκες του παιδαγωγικού τμήματος δημοτικής εκπαίδευσης, του τομέα παιδαγωγικής της φιλοσοφικής σχολής και του τμήματος γερμανικής γλώσσας και φιλολογίας)
Μπασέτας, Κ. (2005). Οι Προσδοκίες των Δασκάλων και οι Επιδράσεις τους στους Μαθητές. Αθήνα, Γρηγόρης. (διαθέσιμο στις βιβλιοθήκες του τομέα παιδαγωγικής της φιλοσοφικής σχολής, της θεολογικής σχολής και του τμήματος γερμανικής γλώσσας και φιλολογίας)