Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Στόχος του μαθήματος είναι η ανάπτυξη γνώσεων σε ζητήματα μεθοδολογίας έρευνας και στατιστικής όπως και η ανάπτυξη δεξιοτήτων τεχνογραφίας και εκπαιδευτικής έρευνας. Πιο συγκεκριμένα οι φοιτήτριες και οι φοιτητές θα μάθουν να διαβάζουν, να γράφουν και να αποτιμούν τις επιστημονικές εργασίες. Θα γνωρίσουν, θα κατανοήσουν τις ερευνητικές διαδικασίες, τις ερευνητικές μεθόδους, τα ερευνητικά εργαλεία, και θα είναι σε θέση να διατυπώνουν ερευνητικά ερωτήματα, υποθέσεις, θα σχεδιάζουν ερευνητικά εργαλεία, θα διαχειρίζονται τα ερευνητικά τους δεδομένα θα τα επεξεργάζονται με τη βοήθεια βασικών στατιστικών γνώσεων που θα αποκτήσουν κατά τη διάρκεια του μαθήματος και θα μπορούν να συζητούν τα ευρήματα και τα συμπεράσματά τους.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Επιστημολογικές παρατηρήσεις για την επιστημονική έρευνα. Κατηγοριοποίηση επιστημονικών δημοσιεύσεων. Προσανατολισμός στη βιβλιοθήκη, Στρατηγικές αναζήτησης, επεξεργασίας και οργάνωσης του επιστημονικού υλικού. Αρχές γραπτής σύνθεσης και παρουσίασης επιστημονικών εργασιών.
Μεθοδολογία έρευνας. Η εκπαιδευτική έρευνα διερευνά φαινόμενα και προβλήματα που σχετίζονται με το χώρο της εκπαίδευσης. Ο χώρος αυτό επιτρέπει διαφορετικές επιστημονικές και μεθοδολογικές προσεγγίσεις.
Στόχος του μαθήματος είναι η εισαγωγή στο σχεδιασμό μιας εκπαιδευτικής έρευνας μέσα από την προβληματική σχετικά με τις πιθανές προσεγγίσεις και την επιλογή και διαμόρφωση κατάλληλων μεθοδολογικών εργαλείων. Στο μάθημα παρουσιάζονται μοντέλα ανάλυσης ερευνητικών θεμάτων, τρόπο και μέσα συλλογής εμπειρικών δεδομένων όπως και μέθοδοι διερεύνησης των αποτελεσμάτων.
Στατιστική
Στην ενότητα αυτή παρουσιάζονται οι βασικές έννοιες της Περιγραφικής Στατιστικής: Κατανομές συχνοτήτων, Δείκτες Κεντρικής Τάσης και Διασποράς, Δείκτες Συσχέτισης και τεστ x2
ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΔΙΑΡΘΡΩΣΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
1. Η επιστημονική έρευνα: αναγκαιότητα, χαρακτηριστικά, προϋποθέσεις.
2. Σχεδιασμός, διαδικασία διεξαγωγής, συγγραφή και αξιολόγηση της επιστημονικής έρευνας
3. Ποσοτικές και ποιοτικές μέθοδοι και τεχνικές έρευνας
4. Μοντέλα ποσοτικών και ποιοτικών ερευνών
5. Τριγωνοποίηση
6. Επιλογή και διατύπωση του προβλήματος στην εκπαιδευτική έρευνα. Συλλογή και επεξεργασία δεδομένων. Προβλήματα μέτρησης. Προβλήματα αξιοπιστίας και εγκυρότητας.
7. Παρουσίαση ερευνητικών μεθόδων και εργαλείων
7.1. Ποσοτικές έρευνες (ερωτηματολόγιο: δομή, χαρακτηριστικά, προδιαγραφές, προβλήματα κατασκευής, έλεγχος και αξιολόγηση, μετρήσεις).
7.2. Ποιοτικές μέθοδοι (ανάλυση περιεχομένου, ανάλυση λόγου, παρατήρηση, συνέντευξη, σημειολογική ανάλυση).
8. Πρακτικές ασκήσεις
8.1. Διατύπωση ερευνητικών προβλημάτων
8.2. Κατασκευή και αξιολόγηση ερευνητικών εργαλείων
8.3. Κριτήρια αξιοπιστίας εργαλείων και μεθόδων
8.4. Αξιολόγηση ερευνητικών εργασιών
8.5. Εκπόνηση ολοκληρωμένων ερευνών
Λέξεις Κλειδιά
Μέθοδοι έρευνας, κοινωνικές επιστήμες, εκπαίδευση, ποσοτικές μέθοδοι, ποιοτικές μέθοδοι
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Howard K. & Sharp J.A. (1996). H επιστημονική μελέτη. Aθήνα: Gutenberg
Koen, L & Manion, L. (2007). Mεθοδολογία Eκπαιδευτικής Έρευνας. Aθήνα: Μεταίχμιο
Μπέλλας Θ. (1998). Δομή και γραφή της επιστημονικής εργασίας. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Anderson G. (1990). Fundamentals of Educational Research. Bristol: Falmer Press.
Bailey K. (1978). Methods of Social Research. London: Collier - McMillan.
Bardin L. (1977). L' analyse de contenu. Paris: PUF.
Belson W.A. (1986). Validity in Survey research. Aldershot: Gower.
Berelson B. (1971). Content Analysis in Communication Research. New York: Hafner.
Cohen L. & Manion L. (20004). Μεθοδολογία Εκπαιδευτικής Έρευνας. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Curley K. (1990). Content Analysis. In: Asher E. The Encyclopedia of Language and Linguistics. Edinburgh: Pergamon Press.
Davidson J. (1970). Outdoor Recreation Surveys: The Design and the Use of Questionnaires for Site Surveys. London: Countryside Commission.
De Sola Pool I. (1959). Trends in Content Analysis. Urbana: University of Illinois Press.
DeLandsheere G. (1996). Η εμπειρική έρευνα στην εκπαίδευση. Αθήνα: τυπωθήτω - Γ. Δαρδανός.
Denzin N. (1970). The Research Act in Sociology: A Theoretical Introduction to Sociological Method. London: Butterworth.
Downs C., Smeyak G. & Martin E. (1980). Professional Interviewing. New York: Harper & Row.
Fraise P. & Piaget J. (1970). Traite de Psychologie Experimentale. Paris: PUF.
Gall M., Borg W. & Gall J. (19965). Educational Research. An Introduction. New York: Longman.
Grawitz M. (1981). Methods des sciences sociales. Paris: Dalloz.
Hitchcock G. & Hughes D. (1992). Research and the Teacher. New York: Routledge.
Lofland J. (1971). Analyzing Social Settings. New York: Wadsworth.
Hoinville G. & Jowell R. (1978). Survey Research Practice. London: Heinemann.
Javeau J. (1996). Η έρευνα με ερωτηματολόγιο. Αθήνα: τυπωθήτω - Γ. Δαρδανός.
Kerlinger F. (1970). Foundations of Behavioral Research. New York: Holt, Rinehart & Winston.
Kripppendorf K. (1980). Content Analysis: An introduction to its Methodology. London: Sage.
Labaw P. (1980). Advanced Questionnaire Design. Cambridge: Abt.
DeVaus D. (1986). Surveys in Social Research. Boston: Allen & Unwin.
Lasswell H.D. & Leites W. (1965). The Language of Politics: Studies in Quantitative Semantics. New York: MIT Press.
Lasswell H.D. Merner O. & De S. Pool I. (1952). The comparative study of symbols. Stanford: Stanford University Press
Lin N. (1976). Foundations of Social Research. New York: McGraw Hill.
Merton R. & Kendall P. (1946). The focused interview. American Journal of Sociology, 51, 541-557.
Miles M. & Huberman A. (1994). Qualitative Data Analysis. Thousand Oaks: Sage.
LeCompte M., Millroy W. & Preissle J. (Eds) (1992). The Handbook of Qualitative Research in Education. San Diego: Academic Press.
Moscovici S. (1970). La psychanalyse, son image et son public. Paris: PUF.
Moser C. & Kalton G. (1977). Survey Methods in Social Investigation. London: Heinemann.
Moser C.A. & Kalton G. (1977). Survey Methods in Social Investigation. London: Heinemann Educational Books.
Mouly G. (1978). Educational Research: The Art and Science of Investigation. Boston: Allyn and Bacon.
Mucchieli R. (1988). L' analyse de contenu des documents et des communications. Paris: Les Editions ESF.
Mucchielli L. (1968). Le questionnaire dans l' enquete psychosociale. Paris: Libraires Techniques - Ed. Sociales Francaises.
Selltiz C. Wrightsman L. & Cook S. (1976). Research Methods in Social Relations. New York: Holt, Rinehart & Winston.
Smith C. (Ed) (1992). Motivation and Personality: Handbook of Thematic Content Analysis. New York: Cambridge University Press.
Smith H. (1975). Strategies of Social Research: The Methodological Imagination. London: Prentice Hall.
Sudan S. & Bradburn N. (1982). Asking Questions. San Francisco: Jossey - Bass.
Tuckman B. (1972). Conducting Educational Research. New York: Harcourt Brace.
Unrug M. C. (1974). Analyse de contenu et acte de la parole. Paris: Editions Universitaires.
Veron E. (1981). La construction des evenements. Paris: Les Editions de Minuit.
Weber R. (21990). Basic Content Analysis. Thousand Oaks: Sage.
Βάμβουκας Μ. (1998). Εισαγωγή στην ψυχοπαιδαγωγική έρευνα και μεθοδολογία. Αθήνα: Γρηγόρης.
Κιόχος Π. (1993). Στατιστική. Αθήνα: Interbooks.
Κολύβα - Μαχαίρα Φ. & Μπόρα - Σέντα Ε. (1995). Στατιστική. Θεσσαλονίκη: Ζήτη.
Λαμπίρη - Δημάκη Ι. (1990). Η Κοινωνιολογία και η μεθοδολογία της. Αθήνα - Κομοτηνή: Σάκκουλας.
Σταυρινός Β. (1998). Στατιστική για τις επιστήμες της Υγείας. Αθήνα: Gutenberg. Παπαγεωργίου Γ. Μέθοδοι στην κοινωνιολογική έρευνα. Αθήνα: τυπωθήτω - Γ. Δαρδανός.
Τσάντας Ν. Μωυσιάδης Χ. Μπαγιάτης Ν. & Χατζηπαντελής Θ. (1999). Ανάλυση δεδομένων με τη βοήθεια στατιστικών πακέτων. Θεσσαλονίκη: Ζήτη.
Χάλκος Γ. (2000). Στατιστική. Αθήνα: Γ. Δαρδανός.