Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Στο τέλος του μαθήματος οι φοιτήτριες/τές αναμένεται:
Να γνωρίζουν διαφορετικές πτυχές και διαστάσεις της πολιτιστικής κληρονομιάς
Να γνωρίζουν βασικούς σταθμούς του ελληνικού πολιτισμού
Να αντιλαμβάνονται την εκπαιδευτική και κοινωνική αξία της πολιτιστικής κληρονομιάς σε σχέση με την τυπική εκπαίδευση στη σύγχρονη πολυπολτισμική κοινωνική και εκπαιδευτική πραγματικότητα
Να αναγνωρίζουν τα μαθησιακά οφέλη για όλα τα παιδιά ανεξάρτητα από τις διαφορές τους σε σχέση με την πολιτιστική κληρονομιά στην εκπαίδευση
Να είναι σε θέση να σχεδιάζουν και να υλοποιούν ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα με βάση τις αρχές της διαθεματικότητας, της βιωματικής μάθησης και του Καθολικού Σχεδιασμού στη Μάθηση λαμβάνοντας υπόψη τα διαφορετικά χαρακτηριστικά της σχολικής ομάδας
Να μπορούν να αξιοποιήσουν εκπαιδευτικό υλικό πολιτιστικού περιεχομένου εντός και εκτός τάξης
Να αξιολογούν δραστηριότητες και υλικό από χώρους πολιτισμικής αναφοράς.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Αντικείμενο του μαθήματος είναι η θεωρητική και εκπαιδευτική προσέγγιση της πολιτιστικής κληρονομιάς και παράδοσης (π.χ. αρχαιολογικοί χώροι, μνημεία, ιστορικοί χώροι, κλπ) με στόχο οι μελλοντικοί εκπαιδευτικοί να είναι σε θέση να αξιοποιήσουν τα στοιχεία αυτά τόσο στη σχολική τάξη όσο και εκτός σχολικής τάξης στο πλαίσιο ποικίλων σχετικών διδακτικών δράσεων για την πνευματική ανάπτυξη των παιδιών νηπιακής και πρώτης σχολικής ηλικίας, την καλλιέργεια ποικίλων δεξιοτήτων και την προώθηση του τρόπου σκέψης τους. Βασικοί άξονες του μαθήματος είναι: α. η έννοια της πολιτιστικής κληρονομιάς (κινητή, ακίνητη, κ.λπ.), β. η συνοπτική παρουσίαση βασικών σταθμών του ελληνικού πολιτισμού, γ. ο ρόλος της πολιτιστικής κληρονομιάς στην εκπαίδευση διαχρονικά αλλά και στη σύγχρονη εποχή με έμφαση σε αξίες που προωθούν τον διάλογο και την κοινωνική συνοχή στη σύγχρονη πολυπολιτισμική πραγματικότητα, δ. το θεωρητικό υπόβαθρο της εκπαιδευτικής αξιοποίησης της πολιτιστικής κληρονομιάς και τα μαθησιακά οφέλη για όλα τα παιδιά, ε. η σύνδεση της πολιτιστικής κληρονομιάς με θεματικές περιοχές του Αναλυτικού Προγράμματος, στ. το μεθοδολογικό πλαίσιο σχεδιασμού εκπαιδευτικών δράσεων σε σχέση με τη πολιτιστική κληρονομιά με έμφαση σε θεωρίες μάθησης, στη διαθεματικότητα, στη βιωματική μάθηση και στις αρχές του Καθολικού Σχεδιασμού στη Μάθηση με στόχο την ανταπόκριση στην ανομοιογένεια του μαθητικού πληθυσμού (π.χ. τάξεις μικτών ικανοτήτων, παιδιά με αναπηρία και/ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, πολυπολιτισμικότητα, κ.λπ.) μέσα από παραδείγματα και ανάλογες πρακτικές εφαρμογές και επιτόπιες ασκήσεις σε χώρους πολιστικής αναφοράς , ζ. η αξιοποίηση ποικίλων μέσων και υλικών (π.χ. εκπαιδευτικό υλικό μουσείων, νέες τεχνολογίες), και η. ο ο ρόλος των εκπαιδευτικών ως διαμεσολαβητικός παράγοντας μεταξύ μουσείου, σχολείου και γονέων.