Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές/τριες αναμένεται να καταδεικνύουν βασικές γνώσεις σχετικά με τους μηχανισμούς ανάπτυξης που είναι υπεύθυνοι για την τυπική και την αποκλίνουσα ανάπτυξη. Να γνωρίζουν τα χαρακτηριστικά αναπτυξιακών διαταραχών και ψυχικών διαταραχών της προσχολικής ηλικίας. Να αναγνωρίζουν και να διαχειρίζονται περιπτώσεις παιδιών με προβλήματα στην ανάπτυξη στο εκπαιδευτικό πλαίσιο.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Η έννοια της τυπικής και αποκλίνουσας ανάπτυξης. Συγκριτική εξέταση θεωρητικών μοντέλων που μελετούν και ερμηνεύουν την αποκλίνουσα ανάπτυξη. Παράγοντες επικινδυνότητας και προστατευτικοί παράγοντες, και πώς επηρεάζουν την ανάπτυξη. Συζήτηση σχετικά με την έννοια της ψυχικής ανθεκτικότητας. Ταξινόμηση, Διάγνωση και Αξιολόγηση των αναπτυξιακών και ψυχικών διαταραχών της βρεφικής και νηπιακής ηλικίας. Περιγραφή των χαρακτηριστικών αναπτυξιακών και ψυχικών διαταραχών της βρεφικής και νηπιακής ηλικίας. Παρουσίαση ευρημάτων για τη συννοσηρότητα αναπτυξιακών και ψυχικών διαταραχών. Μέθοδοι έρευνας της Αναπτυξιακής Ψυχοπαθολογίας. Σύνδεση του πεδίου της Αναπτυξιακής Ψυχοπαθολογίας με τον τομέα της Εκπαίδευσης.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Cohen, D., Stern, V., & Balaban, N. (2001). Παρατηρώντας και καταγράφοντας τη συμπεριφορά των παιδιών. Εκδόσεις Gutenberg.
Κάκουρος, Ε. & Μανιαδάκη Κ. (2006). Ψυχοπαθολογία Παιδιών και Εφήβων. Εκδόσεις Τυπωθήτω.
Κοντοπούλου, Μ. (2007). Παιδί και ψυχοκοινωνικές δυσκολίες: Μια ψυχοδυναμική οπτική. Αθήνα: Εκδόσεις Gutenberg.
Kring, A., Davison, G., Neale, J. & Johnson, S. (2010). Ψυχοπαθολογία. Εκδόσεις Gutenberg.
Νικολαίδης, Γ. & Σταυριανάκη, Μ. (Επιμ.) (2010). Βία στην οικογένεια: Τεκμηριωμένη πρακτική και τεκμήρια από την πρακτική. Αθήνα: Εκδόσεις ΚΨΜ.
Rutter, M. (2008). Οι πολλαπλές σημασίες μιας αναπτυξιακής προοπτικής στη ψυχοπαθολογία. Hellenic Journal of Psychology, vol. 5, pp. 281-323.
Σίμος, Γ. & Ζηκοπούλου, Ο. (Επιμ.) (2020). Εισαγωγή στην Αναπτυξιακή Ψυχοπαθολογία: Ένας οδηγός για τους φοιτητές των Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών. Εκδόσεις Gutemberg.
Σύστημα Διαγνωστικής Ταξινόμησης Ψυχικής Υγείας και Αναπτυξιακών Διαταραχών της Βρεφικής και Νηπιακής Ηλικίας - DC: 0-3 (2014). (Επιστημονική Επιμέλεια: Κ. Χατζηνικολάου & Β. Καρβέλη). Εκδόσεις GEMA.
Τσιάντης, Γ. & Αλεξανδρίδης, Α. (επιμ.) (2008). Προσχολική Παιδοψυχιατρική 1. Ανάπτυξη. Καστανιώτης.
Χατζηχρήστου, Χ. (2015). Πρόληψη και Προαγωγή της Ψυχικής Υγείας στο Σχολείο και στην Οικογένεια. Εκδόσεις Gutenberg