ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ / INTRODUCTION IN PEDAGOGICAL SCIENCE
ΚωδικόςΥΒ.1.034
ΣχολήΠαιδαγωγική
ΤμήμαΕπιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΔόμνα Κακανά
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600003015

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (2012-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 123
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚορμόςΜάθημα ΒάσηςΧειμερινό/Εαρινό-6

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ
Ακαδημαϊκό Έτος2021 – 2022
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600194569

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΠαιδαγωγικό Μπλε
ΌροφοςΙσόγειο
ΑίθουσαΑΙΘΟΥΣΑ ΛΥΟΜΕΝΟ 2 (173)
ΗμερολόγιοΔευτέρα 08:30 έως 11:00
Τύπος Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Υποβάθρου
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτήτριες/τες με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος θα μπορούν να αναπτύξουν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του σχολείου του 21ου αιώνα, τόσο με βάση τις σύγχρονες αρχές της Εκπαίδευσης των Εκπαιδευτικών όσο και με αυτές των Επιστημών της Εκπαίδευσης, ώστε να είναι ικανές/οί: - να κατανοήσουν τη θεωρητική θεμελίωση των Επιστημών της Εκπαίδευσης, προκειμένου να μπορούν να επιτελέσουν το έργο των εκπαιδευτικών για τις μικρές ηλικίες - να αναλύουν το ερευνητικό πεδίο της παιδαγωγικής επιστήμης, μέσα από την συνθετική προσέγγιση του έργου των "μεγάλων παιδαγωγών" και να κατανοήσουν την αλληλεπίδραση των Επιστημών της Εκπαίδευσης - να συνειδητοποιήσουν τα βασικά/σύγχρονα παιδαγωγικά ζητήματα και να προβληματιστούν για την πολυπλοκότητας της εκπαιδευτικής διαδικασίας - να διευκρινίσουν τις εκπαιδευτικές έννοιες και όρους και τις παιδαγωγικές αντιφάσεις/ αντινομίες - να αντιληφθούν την πολυπλοκότητα των παραγόντων που επηρεάζουν το εκπαιδευτικό φαινόμενο και να προβληματιστούν για τη συνθετότητά του - να προβληματιστούν σχετικά με το ρόλο του Δασκάλου, του Μαθητή και να κατανοήσουν τη μεταξύ τους σχέση και αλληλεπίδραση, που επιχειρείται, στο πλαίσιο των Επιστημών Εκπαίδευσης Εκπαιδευτικών - να προβληματιστούν για τις παραμέτρους που συνθέτουν και επηρεάζουν την εκπαιδευτική διαδικασία
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Στο μάθημα αρχικά επιχειρείται η υπέρβαση των σχολικών βιωμάτων που φέρουμε όλοι και όλες από την περίοδο που ήμασταν μαθητές και μαθήτριες και των οπτικών που συγκροτήθηκαν ασυνείδητα! Αποσκοπούμε να αναπτύξουμε μια άλλη προσέγγιση για τη γνώση, που θα προκαλέσει γνωστικές συγκρούσεις και αναστοχαστικές διεργασίες σύμφωνα με τις οποίες οι φοιτητές και οι φοιτήτριες, μελλοντικοί εκπαιδευτικοί θα εξοικειωθούν με άλλες οπτικές, θα 'δουν' το σχολείο και θα οικοδομήσουν σταδιακά τον μελλοντικό επαγγελματικό ρόλο τους στη λογική όχι του χαρισματικού δασκάλου αλλά του αναστοχαζόμενου εκπαιδευτικού ερευνητή, μέσω της επεξεργασίας σύγχρονων διεπιστημονικών εκπαιδευτικών θεμάτων. Ειδικότερα, θα προσεγγιστεί η θεωρητική και επιστημονική θεμελίωση της προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης, θα δοθεί έμφαση στη σημασία που της αποδίδεται πλέον σε διεθνές επίπεδο με ιδιαίτερη έμφαση σε διεθνείς οργανισμούς και θα προσεγγιστεί συνοπτικά το έργο σημαντικών παιδαγωγών. Θα συζητηθούν κάποιοι επιλεγμένοι θεωρητικοί προβληματισμοί «μεγάλων παιδαγωγών» και των καινοτομιών, που εισηγήθηκαν σε σχέση με το κοινωνικο-πολιτικό πλαίσιο της εποχής τους, καθώς και η επίδραση τους στους μεταγενέστερους.
Λέξεις Κλειδιά
Παιδαγωγική Επιστήμη, Επιστήμες της Εκπαίδευσης, Βασικές παιδαγωγικές έννοιες, Σημασία Προσχολικής Αγωγής & Εκπαίδευσης
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,6
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων361,4
Συγγραφή εργασίας / εργασιών702,8
Εξετάσεις20,1
προβολή & ανάλυση ταινίας30,1
Σύνολο1506
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η αξιολόγηση γίνεται καθ’όλη τη διάρκεια του εξαμήνου και περιλαμβάνει: - εκπόνηση μικρών εργασιών, όπως μελέτη, ανάλυση και σύνθεση επιλεγμένων άρθρων, ανάλυση κινηματογραφικών ταινιών, κλπ - Κουΐζ - τελικές γραπτές εξετάσεις
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
-Ανδρούσου, Αλ., & Tσάφος, Β. (Επιμ) (2020) Επιστήμες της εκπαίδευσης. Ένα διεπιστημονικό πεδίο. Αθήνα: Gutenberg -Κακανά, Δ.Μ. & Σιμούλη, Π. (επιμ.) (2008) Η προσχολική Εκπαίδευση στον 21ο Αιώνα: Θεωρητικές Προσεγγίσεις και Διδακτικές Πρακτικές. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
-Aubrey, K. & Riley, A. (2020) Κατανοώντας και αξιοποιώντας παιδαγωγικά προκλητικές θεωρίες (Επιμ. Β. Μητροπούλου, & Χ. Τουρτούρας). Θεσσαλονίκη: εκδ. Τζιόλας -Houssaye, J. (2000) Δεκαπέντε Παιδαγωγοί. Μεταίχμιο, Αθήνα -Πυργιωτάκη Ε. Ι. (2011) Εισαγωγή στην Παιδαγωγική Επιστήμη, Αθήνα: Πεδίο -Φράγκος, Χ. (2002) Ψυχοπαιδαγωγική. Αθήνα: Δαρδανός- Gutenberg (38η εκδ.) -Κιτσαράς, Γ. (2001). Προσχολική Παιδαγωγική. Αθήνα -Κρίβας Σ. (2002), Παιδαγωγική Επιστήμη. Βασική θεματική, Gutenberg, Αθήνα. -Ματσαγγούρας Η. (2009), Εισαγωγή στις επιστήμες της παιδαγωγικής, Gutenberg, Αθήνα. -Mialaret G. (1999), Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής, Τυπωθήτω, Αθήνα. -Mialaret G. (2011), Περί παιδαγωγικής και εκπαίδευσης, Δαρδανός, Αθήνα.
Τελευταία Επικαιροποίηση
06-06-2022