Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Στο τέλος του μαθήματος οι φοιτητές/τριες να είναι σε θέση να:
- γνωρίζουν την διαφορά μεταξύ συμπερίληψης και συνεκπαίδευσης και πότε είναι δυνατόν να εφαρμοστεί.
- διακρίνουν τη διαφορά μεταξύ διαπολιτισμικότητας και πολυπολιτισμικότητας κατά την διδασκαλία του μαθήματος των Θρησκευτικών
- να διαπιστώσουν την ενσωμάτωση των ΤΠΕ στα σύγχρονα διδακτικά μοντέλα
- να μπορούν να εφαρμόσουν όλα τα παραπάνω στο μάθημα των Θρησκευτικών
Περιεχόμενο Μαθήματος
Η συμπεριληπτική εκπαίδευση ως μια ολόκληρη εκπαιδευτική φιλοσοφία που καλεί τα σχολεία να παρέχουν υψηλής ποιότητας εκπαίδευση σε όλους τους μαθητές. Πρόκειται για μια συνεχή διαδικασία και όχι για έναν τελικό στόχο, που πρέπει να επιτευχθεί μέσα σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα. Ο όρος συνεκπαίδευση αφορά την προσπάθεια για την συνύπαρξη και συνδιδασκαλία των μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες με τους συμμαθητές τους που δεν έχουν μαθησιακές δυσκολίες. Θεμελιώνει τη θέση ότι η εκπαίδευση αποτελεί δικαίωμα για όλα ανεξαιρέτως τα παιδιά και επιδιώκει να δημιουργηθούν σχολεία που θα αναγνωρίζουν, θα κατανοούν και θα γνωρίζουν πως να αντιμετωπίζουν σωστά τις ιδιαιτερότητες των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Η διαφορετικότητα αποτελεί έναν όρο που χρησιμοποιείται ιδιαίτερα στις μέρες μας.Αφορά τόσο το εξωτερικό όσο και το εσωτερικό των ατόμων. Το εκπαιδευτικό σύστημα καλείται σήμερα να ανταποκριθεί στη διαφορετικότητα. Οι εκπαιδευτικοί καλούνται σήμερα να διαχειριστούν αποτελεσματικά την κατάσταση αυτή και πρέπει να είναι κάτοχοι τόσο γνώσεων ψυχολογίας, όσο και γνώσεων ειδικής εκπαίδευσης, κοινωνιολογίας και ανθρωπολογίας, για να μπορούν να εντάξουν αποτελεσματικά και ουσιαστικά τη διαφορετικότητα στην τάξη τους. Με τον όρο πολυπολιτισμικότητα εννοείται η συνύπαρξη σε ένα δεδομένο γεωγραφικό χώρο μιας πολλαπλής πολιτισμικής ετερότητας, η οποία κυρίως εδράζεται σε εθνοτική, θρησκευτική και γλωσσική διαφορά. Εξετάζονται σύγχρονα διδακτικά μοντέλα και μεθοδολογίες στο Μάθημα των Θρησκευτικών και διερευνάται η τροποποίησή τους όταν σε αυτά ενσωματωθούν οι ΤΠΕ ως διδακτικά μέσα.
Λέξεις Κλειδιά
συμπερίληψη, συνεκπαίδευση, διαφορετικότητα, πολυπολιτισμικότητα, διδακτικά μοντέλα
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
1. The Europeanisation of intercultural education? Responses from EU policy-makers. Educational Review, 67:2, 218-235
2. Triandafyllidou, A. & Kokkali I. (2010). Accept Pluraslism. Tolerance and Cultural Diversity Discourses in Greece. Accept Pluralism Working Paper 8/2010. European University Institute
3. White Paper on Intercultural Dialogue. "Living Together as Equals in Dignity". The Council of Europe Ministers of Foreign Affairs. Strasbourg, 7 May 2008
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
1.EU Policy on and Practices
2.Inclusive Education in Europe
3.Salzburg Declaration
4. Review_of_Strategies_for_Inclusion_and_Social cohesion in Europe from Education
5. Εργαλεία Σύγχρονης Προσέγγισης της Διαφοροποιημένης Διδακτικής, Οδηγός για τον εκπαιδευτικό, ΙΕΠ, 2015
6. Religious Diversity and Intercultural Education
7. Οδηγός Υλοποίησης και Εφαρμογής Φυσικού Αντικειμένου και Διαχείρισης Οικονομικού Αντικειμένου της Δράσης «Ένταξη Προσφυγοπαίδων, ηλικίας έως 15 ετών, στο Εκπαιδευτικό Σύστημα» με Κωδικό ΟΠΣ 5002810 στο πλαίσιο του Εθνικού Προγράμματος του Ταμείου Ασύλου, Μετανάστευσης και Ένταξης 2014-2020 Κεφάλαιο 1: Στόχος και αντικείμενο της Δράσης