ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΡΥΘΜΙΚΗΣ ΓΥΜΝΑΣΤΙΚΗΣ Ι

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΡΥΘΜΙΚΗΣ ΓΥΜΝΑΣΤΙΚΗΣ Ι / DIDACTICS OF RHYTHMIC GYMNASTICS Ι
Κωδικός221
ΣχολήΕπιστημών Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού
ΤμήμαΕπιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού, με έδρα τη Θεσσαλονίκη
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή
Υπεύθυνος/ηΕυδοξία Κοσμίδου
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID400000411

Πρόγραμμα Σπουδών: Προπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών ΤΕΦΑΑ 2014-2015

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 376
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚορμόςΥποχρεωτικά Εφαρμογής324

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΡΥΘΜΙΚΗΣ ΓΥΜΝΑΣΤΙΚΗΣ Ι
Ακαδημαϊκό Έτος2021 – 2022
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600197540
Τύπος Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
  • Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Ο στόχος του μαθήματος είναι να δώσει στις φοιτήτριες και τους φοιτητές τις απαραίτητες γνώσεις πάνω στη βασική τεχνική των ασκήσεων του σώματος και την τεχνική στο Σχοινάκι και τη Μπάλα. Η χρήση των φορητών οργάνων σε συνδυασμό με τη μουσική επένδυση, μπορεί εύκολα να χρησιμοποιηθεί για παιδαγωγικούς και ψυχαγωγικούς σκοπούς, καθώς επίσης και για τη μάθηση και βελτίωση κινητικών δεξιοτήτων των μαθητών της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Θεωρία 1. Προσέγγιση και αδρή ανάλυση των διαφορετικών μορφών άσκησης μέσα από τη Ρυθμική Γυμναστική 2. Η ανάπτυξη ενός προγράμματος άσκησης Ρυθμικής Γυμναστικής μέσα από 6 εκπαιδευτικά στάδια 3. Η οργάνωση ενός μαθήματος με αντικείμενο τη ρυθμική γυμναστική (προγραμματισμός ενότητας, αξιολόγηση, οργάνωση) 4. Αντίληψη του χώρου. 5. Ρυθμός & κίνηση: Ο ρόλος και η επίδραση του ρυθμού στη διδακτική της ρυθμικής γυμναστικής. Στοιχεία κλασσικού χορού με ευρεία εφαρμογή στο χώρο του αθλητισμού. 6. Μεθοδική της διδασκαλίας των δεξιοτήτων μετακίνησης και αλμάτων 7. Μεθοδική της διδασκαλίας των δεξιοτήτων ισορροπίας 8. Μεθοδική της διδασκαλίας των δεξιοτήτων στροφών και γυρισμάτων 9. Μεθοδική της διδασκαλίας των δεξιοτήτων χειρισμού με την μπάλα 10. Μεθοδική της διδασκαλίας των δεξιοτήτων χειρισμού με το σχοινάκι 11. Μεθοδική της διδασκαλίας των δεξιοτήτων χειρισμού εναλλακτικών φορητών οργάνων (σημαίες, μαντήλια) 12. Αρχιτεκτονική της σύνθεσης ενός προγράμματος-χορογραφία με ή και χωρίς μουσική που να περιλαμβάνει στοιχεία ρυθμικής γυμναστικής με στόχο το χώρο και το χρόνο. 13. Ιστορικά στοιχεία και στοιχεία κανονισμών το αθλήματος ρυθμικής γυμναστικής. Βασικά στοιχεία της λειτουργίας του αθλήματος κατά την διάρκεια των αγώνων με βάση τον Διεθνή Κώδικα Βαθμολογίας και την οργάνωση του αθλήματος από την Ελληνική Γυμναστική Ομοσπονδία. Πράξη 1η εβδομάδα. Εισαγωγή στο μάθημα της Διδακτικής της Ρυθμικής γυμναστικής. Δραστηριότητες γνωριμίας με τα φορητά όργανα με και χωρίς μουσική συνοδεία. Διδασκαλία ασκήσεων προθέρμανσης. Ανάπτυξη του τρόπου διδασκαλίας των δεξιοτήτων: από το «εγώ» στο «εμείς» και από το «μόνος» στο «μαζί». Ανάπτυξη της διδακτικής αλληλουχίας. 2η εβδομάδα. Διδασκαλία με αναπτυξιακή αλληλουχία μέσα από το παιχνίδι των δεξιοτήτων χειρισμού με εναλλακτικά φορητά όργανα (σημαίες και μαντήλια). Ανάπτυξη της φαντασίας, της ομαδικότητας και της συνεργασίας, σε ατομικό επίπεδο και σε μικρές και μεγάλες ομάδες. Διαφορετικοί τρόποι εκτέλεσης των δεξιοτήτων και αντίληψη χώρου με ή χωρίς όργανα, με μουσική συνοδεία. Διδασκαλία, ανάλυση και εφαρμογή των στοιχείων κλασσικού χορού στη διδακτική της ρυθμικής γυμναστικής. 3η εβδομάδα. Κινητική και ρυθμική αγωγή, χρησιμοποιώντας δεξιότητες ρυθμικής γυμναστική με ή χωρίς φορητά όργανα, τυπικά ή εναλλακτικά. Τρόποι σύνθετης ανάπτυξης της ικανότητας του προσανατολισμού στο χώρο με τα τυπικά και εναλλακτικά φορητά όργανα. 4η εβδομάδα. Διαχωρισμός και διδακτική μεθοδολογία απλών δεξιοτήτων μετακίνησης και απλών αλμάτων (πχ, απλοί βηματισμοί, προπαρασκευαστικά βήματα αλμάτων, απλά άλματα με διαφορετικούς τρόπους ώθησης και προσγείωσης). Προσέγγιση της διδασκαλίας ατομικά, σε ζευγάρια, σε ομάδες. Συνδυασμοί απλών αλμάτων με διαφορετικούς τρόπους ώθησης και προσγείωσης, σε σειρές. Διδασκαλία σύνθετων ασκήσεων προθέρμανσης και ανάπτυξης ευλυγισίας για συγκεκριμένες αρθρώσεις και μυϊκές ομάδες. 5η εβδομάδα. Διδασκαλία ασκήσεων ανάπτυξης ευλυγισίας για συγκεκριμένες αρθρώσεις (ωμική ζώνη, άρθρωση ισχίων, ποδοκνημική άρθρωση) και μυϊκές ομάδες. Παιχνίδια με σχοινάκι και μπάλα για ανάπτυξη της ικανότητας της ισορροπίας. Διδασκαλία της διδακτικής αλληλουχίας δεξιοτήτων ισορροπιών σε διαφορετικές επιφάνειες και επίπεδα. Συνδυασμός δεξιοτήτων ισορροπίας. Συνδυασμοί δεξιοτήτων άλματος και ισορροπιών. Εκμάθηση δεξιοτήτων χειρισμού με μπάλα (λαβές, μεταβιβάσεις, αιωρήσεις, ταλαντώσεις, κύκλοι, συνδυασμοί αυτών), στατικά και με μετακίνηση στο χώρο. Δεξιότητες σώματος και δεξιότητες χειρισμών σε απλές συνδέσεις. 6η εβδομάδα. Διδασκαλία της διδακτικής αλληλουχίας απλών περιστροφικών κινήσεων του σώματος στα δύο πόδια, δεξιοτήτων απλών γυρισμάτων. Μπάλα: οχτάρια, απλά κυλίσματα στο έδαφος και στο σώμα, χτυπήματα απλά-ρυθμικά). Συνδυασμός δεξιοτήτων σώματος (άλματα- ισορροπίες-στροφές-γυρίσματα, συνδετικά στοιχεία) με δεξιότητες χειρισμών. 7η εβδομάδα. Διδασκαλία της διδακτικής αλληλουχίας δεξιοτήτων στροφών (μετωπιαίων και ραχιαίων). Μπάλα: απλού τύπου πετάγματα και επαναφορές, συνδυασμός δεξιοτήτων χειρισμού με μπάλα με δεξιότητες σώματος. Διδακτική μεθοδολογία απλών δεξιοτήτων του οργάνου με προ-ακροβατικά. 8η εβδομάδα. Συνδυασμοί των ασκήσεων του σώματος με το όργανο, πετάγματα της μπάλας πάνω σε άλματα. Διδακτική μεθοδολογία κυλισμάτων του οργάνου σε μεγάλες επιφάνειες του σώματος σε διάφορα επίπεδα χώρου (χαμηλό- μεσαίο) στατικά και με μετακινήσεις. Υποδοχές σε διαφορετικά σημεία του σώματος. 9η εβδομάδα. Ενημέρωση για τα σημαντικά σημεία προσοχής σε μια ομαδική ή ατομική σύνθεση με μουσική. Μικρές συνδέσεις-συνθέσεις με μουσική συνοδεία. Συνεργασίες και παιγνίδια με την μπάλα. Αυτοσχεδιασμοί. Χρήση δεξιοτήτων χειρισμού με την μπάλα για ανάπτυξη φυσικών ικανοτήτων (ατομικά, σε ζευγάρια, σε ομάδες). 10η εβδομάδα. Παιχνίδια γνωριμίας με τις δεξιότητες του σχοινιού με παραγωγικές μεθόδους διδασκαλίας. Διδακτική αλληλουχία χειρισμών με το σχοινάκι: λαβές, αιωρήσεις, μεταβιβάσεις, ταλαντώσεις, τυλίγματα σε διαφορετικά μέρη του σώματος και με διαφορετική φορά, στατικά και με μετακινήσεις στο χώρο, με δεξιότητες σώματος. Περιστροφές του σχοινιού σε διαφορετικά επίπεδα. Συνδυασμός των δεξιοτήτων σε σύνδεση με μουσική συνοδεία. 11η εβδομάδα. Εκμάθηση ασκήσεων σε χαμηλό επίπεδο, συνδυασμοί απλών προ-ακροβατικών στοιχείων και ασκήσεων στο πάτωμα. Διδακτική μεθοδολογία των αναπηδήσεων μέσα από το σχοινάκι με διαφορετικό ρυθμό ή/και διαφορετική φορά. Περάσματα με απλές ασκήσεις σώματος. 12η εβδομάδα. Διδασκαλία διαφορετικών (σύνθετων) αναπηδήσεων μέσα από το σχοινάκι (ατομικά και ομαδικά). Διδακτική μεθοδολογία εκτινάξεων, σπιράλ, μικρών πεταγμάτων του σχοινιού με ή/και χωρίς δεξιότητες σώματος μικρά πετάγματα του οργάνου και ποικιλία τρόπων υποδοχής. Τρόποι ανάπτυξης της αμφιδεξιότητας με ταυτόχρονο χειρισμό διαφορετικών φορητών οργάνων (πχ. μπάλα+σχοινάκι, μπάλα+μαντήλι). 13η εβδομάδα. Συνθέσεις με μουσική συνοδεία χωρίς όργανα προσαρμοσμένες στις αναπτυξιακές ηλικίες. Επανάληψη των δεξιοτήτων με την μπάλα και το σχοινάκι. Συνεργασίες χρησιμοποιώντας και τα δύο όργανα. Πρακτική διδασκαλία των φοιτητριών και των φοιτητών σε μικρο-ομάδες, σε θέμα ελεύθερης επιλογής τους.
Λέξεις Κλειδιά
Ρυθμική γυμναστική, μπαλέτο, μουσική, ρυθμός, φορητά όργανα, εναλλακτικά όργανα, χορογραφία, κινητική δημιουργικότητα
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαφάνειες
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Περιγραφή
Κατά τη διάρκεια των διαλέξεων χρησιμοποιούνται προγράμματα παρουσίασης Η.Υ. Και videos.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις251
Πρακτική (Τοποθέτηση)502
Καλλιτεχνική δημιουργία150,6
Άλλο / Άλλα100,4
Σύνολο1004
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Οι φοιτήτριες και οι φοιτητές αξιολογούνται σε θεωρητικό και πρακτικό μέρος. Το θεωρητικό μέρος περιλαμβάνει την εξέταση της ύλης των διαλέξεων, ενώ το πρακτικό μέρος την παρουσίαση των συνθέσεων-χορογραφιών με τα φορητά όργανα που διδάσκονται στο συγκεκριμένο εξάμηνο. Η βαθμολογία του θεωρητικού και του πρακτικού μέρους συμψηφίζονται με άριστα το 10. Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Επίλυση Προβλημάτων (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
1. Jastrjembskaia, Ν. & Titov, Υ. (2019). Ρυθμική Γυμναστική: Σχοινάκι, στεφάνι, μπάλα, κορύνες, κορδέλα. Θεσσαλονίκη: University Studio Press. 2. Palmer, H. (2017). Διδάσκοντας ρυθμική γυμναστική: Μια αναπτυξιακά κατάλληλη προσέγγιση. Θεσσαλονίκη: University Studio Press
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη 1. Αποστολίδου, Ε. (1998). Ρυθμική Αγωνιστική Γυμναστική: ασκήσεις σώματος. Θεσσαλονίκη: Σάλτος. 2. Παυλίδου, Ε. (2012). Κινητική και Ρυθμική Αγωγή στην Προσχολική Εκπαίδευση από τη Θεωρία στην Πράξη. Εκδόσεις Ζυγός. 3. Πολυμενοπούλου, Κ., Καραδήμου, Κ., & Πολλάτου Ε. (2008). Ρυθμικές ασκήσεις στη Φυσική Αγωγή. Εκδόσεις Πατάκης.
Τελευταία Επικαιροποίηση
23-09-2022