Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι βασικές επιδιώξεις, με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, είναι οι φοιτητές να είναι σε θέση :
• Να συνειδητοποιήσουν τον πολυδιάστατο χαρακτήρα της σχέσης οικονομία-περιβάλλον-κοινωνία ώστε να κατανοήσουν την πολυπλοκότητα των ζητημάτων που σχετίζονται με το περιβάλλον και την υποβάθμιση του
• Να καλλιεργήσουν κριτική στάση απέναντι στον σύγχρονο τρόπο ζωής και θετική στάση για την κοινότητα
• Να αποκτήσουν γνώσεις του εννοιολογικού και μεθοδολογικού πεδίου της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης
• Να αποκτήσουν δεξιότητες σχεδιασμού, δόμησης και υλοποίησης προγραμμάτων και δραστηριοτήτων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης στην πράξη
• Να αποκτήσουν δεξιότητες αξιολόγησης στην ΠΕ
Περιεχόμενο Μαθήματος
Η κατανόηση από μέρους των φοιτητών/τριων των κοινωνικό-πολιτισμικών διεργασιών που επηρεάζουν την περιβαλλοντική ποιότητα ώστε να είναι ικανοί/ες να διαμορφώνουν εκπαιδευτικές δράσεις για τη διασφάλιση της περιβαλλοντικής και κοινωνικής αειφορίας. Αναλύονται ζητήματα σχετικά με τις Σχέσεις Κοινωνίας και Περιβάλλοντος, την Οικολογική, Κοινωνική, Οικονομική και Πολιτική διάσταση των Περιβαλλοντικών Ζητημάτων, Το περιβαλλοντικό πλαίσιο της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία (ΠΕ/ΕΠΑ), Το παιδαγωγικό παλισιο της ΠΕ/ΕΠΑ, το εννοιολογικό πεδίο και οι όψεις της ΠΕ/ΕΠΑ Εφαρμογή των κριτηρίων αξιολόγησης για αξιολόγηση συγκεκριμένου εκπαιδευτικού υλικού στην ΠΕ (εκπαιδευτικά πακέτα, περιβαλλοντικά παιχνίδια του εμπορίου, περιβαλλοντικά παραμύθια κλπ.) , Εκπαίδευση ενηλίκων, Ανάλυση των 17 στόχων της αειφόρου ανάπτυξης.
Θεματικές Ενότητες:
Το περιβαλλοντικό πλαίσιο της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης /Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία :
- Η έννοια του περιβάλλοντος: Δομή και λειτουργία φυσικών και ανθρωπογενών συστημάτων
- Η έννοια της αειφορίας.
- Ζητήματα περιβάλλοντος και αειφορίας στις σύγχρονες κοινωνίες (κλιματική αλλαγή, ρύπανση, ενεργειακό ζήτημα, υποβάθμιση περιβαλλοντικών συστημάτων, φτώχεια, πείνα, ανισότητες. μετανάστευση κλπ)
Το παιδαγωγικό πλαίσιο της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης/ Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία που περιλαμβάνει:
- Εκπαίδευση για το περιβάλλον και την αειφορία: θεωρητικοί προβληματισμοί
- Σύγχρονες διδακτικές και μαθησιακές προσεγγίσεις :η διεπιστημονικότητα, η ολιστική και συστημική προσέγγιση, η κριτική και δημιουργική σκέψη, η συνεργατική μάθηση, η συμμετοχική μάθηση, η δημοκρατία, ο ενεργός πολίτης
- Παιδαγωγικές στρατηγικές και διδακτικές τεχνικές ενεργούς και συμμετοχικής μάθησης
- Την έννοια του αειφόρου σχολείο και την προώθηση των διαστάσεων του
- Τον σχεδιασμό και την ανάπτυξη εκπαιδευτικών παρεμβάσεων και εκπαιδευτικού υλικού για την τυπική και μη τυπική εκπαίδευση
Το θεσμικό πλαίσιο της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης/ Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία :
- Οι θεσμοί και το νομικό πλαίσιο στην Ελλάδα και την Ευρώπη
- Διεθνείς συναντήσεις και διακηρύξεις
- 17 στόχοι για την αειφορία
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές/τριες θα είναι σε θέση να:
- Κατανοούν τη δομή και λειτουργία του φυσικού περιβάλλοντος και τις σχέσεις αλληλεπίδρασης των στοιχείων που το συνιστούν.
- Κατανοούν το αλληλένδετο μεταξύ της λειτουργίας των φυσικών και ανθρωπογενών οικοσυστημάτων. Μελετούν κριτικά και ολιστικά τα σύγχρονα περιβαλλοντικά προβλήματα αναλύοντας την περιβαλλοντική / οικολογική / κοινωνική / ιδεολογική / πολιτική και πολιτισμική διάσταση τους στην προοπτική της αειφορίας και της αειφόρου ανάπτυξης.
- Συσχετίζουν τα περιβαλλοντικά προβλήματα με τις ανθρώπινες δραστηριότητες και διαχειριστικές επιλογές σε ατομικό και κοινωνικό επίπεδο.
Λέξεις Κλειδιά
Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, διδακτικές τεχνικές, περιβαλλοντικές αξίες, διεπιστημονικότητα, μέθοδος project.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Γεωργόπουλος, Α. (2003). Περιβαλλοντική ηθική. Αθήνα: Gutenberg.
Γεωργόπουλος, Α. (2005). Περιβαλλοντική Εκπαίδευση. Ο νέος πολιτισμός που αναδύεται. Αθήνα: Gutenberg
Γεωργόπουλος, Α. (2014). Περιβαλλοντική Εκπαίδευση-Ζητήματα ταυτότητας. Αθήνα : Gutenberg.
Δασκολιά, Μ. (2004), Θεωρία και πράξη στην περιβαλλοντική εκπαίδευση. Οι προσωπικές θεωρίες των εκπαιδευτικών. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Δημητρίου, Α. (2009). Περιβαλλοντική εκπαίδευση: Περιβάλλον, αειφορία.Θεωρητικές και παιδαγωγικές προσεγγίσεις. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο.
Δημητρίου, Α., Ξανθάκου, Π., Λιαράκου, Γ., & Καϊλα, Μ., (Επιμ.) (2009). Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: Ζητήματα Θεωρίας, έρευνας και εφαρμογών. Αθήνα: Ατραπός.
Θεοδωροπούλου, Ε., Καϊλα, Μ.,Bonnet, M., & Larrete, C. (Επιμ.) (2009). Περιβαλλοντική ηθική: από την έρευνα και τη θεωρία στην εφαρμογή. Αθήνα: Ατραπός
Καϊλα, Μ., Θεοδωροπούλου, Ε., Δημητρίου, Α., & Αναστασάτος, Ν. (Επιμ.) (2005). Περιβαλλοντική εκπαίδευση, ερευνητικά δεδομένα & εκπαιδευτικός σχεδιασμός. Αθήνα: Ατραπός.
Λιαράκου, Γ. & Φλογαίτη, Ε. (2007). Από την περιβαλλοντική εκπαίδευση στην εκπαίδευση για την αειφόρο ανάπτυξη. Αθήνα: Νήσος
Παπαδημητρίου, Β. (1998). Περιβαλλοντική εκπαίδευση και σχολείο. Μια διαχρονική Θεώρηση. Αθήνα: τυπωθήτω – Γ. Δαρδάνος.
Σκαναβή – Τσαμπούκου, Κ. (2004). Περιβάλλον και κοινωνία. Μία σχέση σε αδιάκοπη εξέλιξη. Αθήνα: Κλειδάριθμος.
Φλογαϊτη, Ε.(1998). Περιβαλλοντική εκπαίδευση. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Φλογαΐτη, Ε. (2011). Εκπαίδευση για το περιβάλλον και την Αειφορία. Αθήνα: Πεδίο.
Συναφή επιστημονικά περιοδικά
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΕΙΦΟΡΙΑ
Applied environmental education and communication
Environmental Education Research
Environment, Development and Sustainability
International Journal of Early Childhood Environmental Education (ijecee)
International journal of environmental & science education
Journal of Environmental Education
Προτεινόμενοι ιστότοποι περιβαλλοντικού περιεχομένου
http://www.unesco.org (http://en.unesco.org/themes/science-sustainable-future) UNESCO
http://www.medies.net (Mediterranean Education Initiative for Environment & Sustainability)
http://www.ensi.org (Διεθνές Δίκτυο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης)