Παρατήρηση διδασκαλίας: ερευνητικές χρήσεις, παιδαγωγικές διαστάσεις

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΠαρατήρηση διδασκαλίας: ερευνητικές χρήσεις, παιδαγωγικές διαστάσεις / Classroom Observation:research applications and educational dimensions
ΚωδικόςΠ3043
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΦιλοσοφίας και Παιδαγωγικής
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΒασιλική Παπαδοπούλου
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600020666

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής (2011-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 39
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΦιλοσοφίαΕλεύθερη ΕπιλογήΧειμερινό/Εαρινό-6
ΠαιδαγωγικήΥποχρεωτικό Κατ' ΕπιλογήνΧειμερινό/Εαρινό-6

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΠαρατήρηση διδασκαλίας: ερευνητικές χρήσεις, παιδαγωγικές διαστάσεις
Ακαδημαϊκό Έτος2021 – 2022
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600199620
Τύπος Μαθήματος
Eιδίκευσης / Kατεύθυνσης
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Εξέταση)
  • Γερμανικά (Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Επαρκής γνώση της αγγλικής γλώσσας.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτητές αναμένεται μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος θα είναι σε θέση: 1. Nα αντιλαμβάνονται την διεργασία της παρατήρησης ως μια ιδιαίτερη μορφή επιλεκτικής αντίληψης 2. Να γνωρίσουν τα βασικά ζητήματα της παρατήρησης ως μεθόδου της εμπειρικά προσανατολισμένης έρευνας στο πλαίσιο του ποσοτικού παραδείγματος 3. Να γνωρίσουν τα βασικά ζητήματα της παρατήρησης ως μεθόδου στις εθνογραφικά προσανατολισμένες έρευνες του ποιοτικού παραδείγματος 4. Να γνωρίσουν ποιες είναι οι βασικές διαστάσεις της παρατήρησης ως παιδαγωγικού και διδακτικού εργαλείου στο πλαίσιο της σχολικής τάξης και ζωής 5. Να αναγνωρίζουν κρίσιμα περιστατικά στη σχολική τάξη και τη σχολική ζωή 6. Να αναλύουν κρίσιμα περιστατικά συσχετίζοντας με παιδαγωγικές και διδακτικές θεωρίες 7. Να συνειδητοποιήσουν το παιδαγωγικό πρόταγμα της μάθησης ως εμπειρίας 8. Να γνωρίζουν τι είναι οι βινιέτες και πώς αναλύονται
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
1. 02.03. 2022 Εισαγωγή στη Θεματική. Η παρατήρηση ως επιλεκτική αντίληψη 2. 09.03. 2022 Η παρατήρηση ως μέθοδος της εμπειρικά προσανατολισμένης έρευνας. Ανάληψη παρουσιάσεων από φοιτητές και φοιτήτριες των παρακάτω θεματικών 3. 16.03.2022 Η στροφή προς την εθνογραφική έρευνα: η παρατήρηση στο πλαίσιο του ποιοτικού παραδείγματος 4. 23.03.2022 Η παρατήρηση ως μέθοδος της Παιδαγωγικής και Ψυχολογικής Διαγνωστικής. Παρατηρώντας στη σχολική ζωή και τάξη 5. 30.03. 2022 Η Παρατήρηση Διδασκαλίας στην εκπαίδευση των εκπαιδευτικών(Θεωρία+ερευνητικά δεδομένα) Η διδασκαλία ως αντικείμενο παρατήρησης 6. 06.04.2022 Κρίσιμα Περιστατικά στη σχολική τάξη 7. 13.04. 2022 Διαστάσεις και πτυχές:τρόποι προσέγγισης των Κρίσιμων Περιστατικών 8. 04.05. 2022 Κρίσιμα Περιστατικά: εργαστήριο (ανάλυση επιλεγμένων κρίσιμων περιστατικών στην ολομέλεια) 9. 11.05.2022 Η μάθηση ως εμπειρία: μια φαινομενολογική προσέγγιση (διδάσκουσα) 10. 18.05. 2022 Βινιέτες: απομονώντας «στιγμές» στη διεργασία της μάθησης κατά τη διάρκεια της διδασκαλίας (διδάσκουσα) 11. 25..05.2022 Βινιέτες: από τη συγγραφή στην «ανάγνωση»/ ανάλυση 12. 01.06.2022 Βινιέτες- εργαστήριο (ανάλυση επιλεγμένων βινιετών στην ολομέλεια) 13. 08.06. 2022 Αξιολόγηση του μαθήματος
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η αξιολόγηση του μαθήματος θα είναι τόσο διαμορφωτική όσο και τελική/συμπερασματική. Στο πλαίσιο της διαμορφωτικής αξιολόγησης τα 03/10 του τελικού βαθμού θα σχετίζονται με την ανάληψη και παρουσίαση μιας μικρής σε έκταση εργασία που θα παρουσιαστεί δημόσια και τα 02/10 του τελικού βαθμού από την ενεργό συμμετοχή με παρεμβάσεις και σχόλια κατά τη διάρκεια των εισηγήσεων. Τα υπόλοιπα 05/10 του βαθμού θα αντλούνται από την τελική γραπτή εργασία. Επομένως η παρουσία στο μάθημα αλλά και η ενεργός συμμετοχή σε αυτό είναι υποχρεωτική.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική)
  • Εργαστηριακή Εργασία (Διαμορφωτική)
Τελευταία Επικαιροποίηση
26-02-2022