ΡΥΘΜΙΚΗ ΚΑΙ ΚΙΝΗΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ-ΥΠΟΔΟΜΗ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΠΑΙΔΑΓΩΓΟΥ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΡΥΘΜΙΚΗ ΚΑΙ ΚΙΝΗΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ-ΥΠΟΔΟΜΗ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΠΑΙΔΑΓΩΓΟΥ / RHYTHMIC AND KINETIC EDUCATION: TEACHER'S QUALIFICATION
ΚωδικόςΣΤ.1.252
ΣχολήΠαιδαγωγική
ΤμήμαΕπιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΕαρινή
Υπεύθυνος/ηΕύα Παυλίδου
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID80000314

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΡΥΘΜΙΚΗ ΚΑΙ ΚΙΝΗΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ-ΥΠΟΔΟΜΗ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΠΑΙΔΑΓΩΓΟΥ
Ακαδημαϊκό Έτος2021 – 2022
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία2
Class ID
600200031
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Υποβάθρου
  • Επιστημονικής Περιοχής
  • Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Στο τέλος του εξαμήνου οι φοιτητές θα είναι σε θέση: - να γνωρίζουν την αξία της "πρωτόγονης" έκφρασης και της παιδαγωγικής διάστασης του χορού και της σχέσης μουσικής και κίνησης - να πειραματίζονται δημιουργικά με τις προσωπικές τους ικανότητες καλλιτεχνικής έκφρασης μέσω της κίνησης και με τον αυτοσχεδιασμό στο χορό - να γνωρίζουν σημαντικό αριθμό ελληνικών παραδοσιακών χορών, βασικά στοιχεία ευρωπαϊκων, λατινοαμερικάνικων, αφρικανικών χορών και σύγχρονων μορφών χορευτικής έκφρασης - να επικοινωνούν με τα μέλη της ομάδας και να συνδημιουργούν συνθέσεις κινητικής έκφρασης - να αποκτήσουν, ως μελλοντικοί παιδαγωγοί, θετική στάση (ή να ενισχύσουν την ήδη υπάρχουσα) απέναντι στη διδασκαλία ρυθμικής και κινητικής αγωγή σε παιδιά.
Γενικές Ικανότητες
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το θεωρητικό υπόβαθρο του μαθήματος στηρίζει την αξία της απελευθερωμένης κινητικής έκφρασης στην εκπαίδευση και συνδέεται άμεσα με την πράξη. Εστιάζεται σε σύγχρονες θεωρίες και ερευνητικά ευρήματα για το χορό στην εκπαίδευση, για το ρόλο του παιδαγωγού στην κινητική έκφραση, τη χοροθεραπεία, και άλλα παρεμφερή θέματα. Στο πρακτικό μέρος του μαθήματος, στο πλαίσιο προσωπικού πειραματισμού, προσφέρονται ιδέες, διδάσκονται τεχνικές και προβάλλεται η ομαδοσυνεργατική δουλειά. Ο χορός προβάλλεται ως πυρήνας αυτής της διαδικασίας, προσεγγίζεται με διαφοροποιημένους τρόπους, ενώ παράλληλα δίνονται ερεθίσματα για θεατρικό αυτοσχεδιασμό και μουσικοκινητικές συνθέσεις. Στο περιεχόμενο του πρακτικού μέρους του μαθήματος συγκαταλέγονται επιλεγμένα στοιχεία από τον ελληνικό παραδοσιακό χορό, τον ευρωπαϊκό κοινωνικό χορό και τους latin, αυτοσχεδιασμοί με ελεύθερο σώμα και με όργανα ρυθμικής, ο δημιουργικός χορός κ.ά. Η θεατρική έκφραση προσεγγίζεται με ομαδικούς αυτοσχεδιασμούς, τόσο με κίνηση και λόγο, όσο και με παντομίμα. Η σχέση μουσικής και κίνησης προσεγγίζεται, εκτός από το χορό, και με συνεργατικές αυτοσχέδιες συνθέσεις ήχων (με μελωδικά και κρουστά όργανα) οι οποίες συνοδεύουν αντίστοιχα κινητικά μοτίβα.
Λέξεις Κλειδιά
εκφραστική/δημιουργική κίνηση, χορός, συνεργασία/επικοινωνία, εκπαίδευση παιδαγωγού
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαφάνειες
  • Ήχος
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
1. χρήση οπτικοακουστικού υλικού με βιντεοπροβολέα και ηχητικά συστήματα στη διδασκαλία και στις εργαστηριακές ασκήσεις 2. χρήση διαδικτύου για την επικοινωνία με τους φοιτητές: α)εκπαιδευτικό υλικό για το μάθημα αναρτημένο στην ιστοσελίδα του Τμήματος, β)έκτακτες ανακοινώσεις στην ιστοσελίδα του Τμήματος, γ) απαντήσεις σε ερωτήματα των φοιτητών μέσω email.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις5
Εργαστηριακή Άσκηση21
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων2
Φροντιστήριο2
Καλλιτεχνικό Εργαστήριο21
βιντεοσκοπ. εφαρμ.2
Σύνολο53
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Υπάρχουν σαφή κριτήρια αξιολόγησης, για τα οποία δίνονται αναλυτικές πληροφορίες στο εκπαιδευτικό υλικό του μαθήματος στην ιστοσελίδα του Τμήματος. Πρόκειται για συνδυασμό θεωρητικής και πρακτικής εξέτασης των φοιτητών συνεργατικά ή ατομικά (παρουσίαση χοροθεατρικών και μουσικοκινητικών δρώμενων και παράδοση ανεξάρτητης γραπτής εργασίας ερευνητικού περιεχομένου).
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Καλλιτεχνική Ερμηνεία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Άλλη / Άλλες (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
1. Παυλίδου Εύα (2012), «Κινητική και Ρυθμική Αγωγή στην Προσχολική Εκπαίδευση: από τη Θεωρία στην Πράξη», εκδ. Ζυγός, Θεσσαλονίκη 2. Βενετσάνου Φωτεινή & Λεβέντης Χρήστος (2010), «Ο ελληνικός παραδοσιακός χορός για παιδιά προσχολικής ηλικίας: 40 μαθήματα με στόχο την ολόπλευρη ανάπτυξη των παιδιών», εκδ. Αθλότυπο, Αθήνα
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
1) Προτείνονται βιβλία όπως τα : France Schott-Billmann (1997)"Όταν ο χορός θεραπεύει: η θεραπεία του χορού - θεραπευτική προσέγγιση" επιμ Κ. Μαρούσου, μεταφρ Λ. Χρυσικοπούλου, εκδ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ, Αθήνα. Rudolf Laban & Lisa Ullmann (1988)"Modern Educational Dance", Northcote House,UK. Renate Zimmer (2007)"Εγχειρίδιο Ψυχοκινητικής: Θεωρία και πράξη της ψυχοκινητικής παρέμβασης" επιμ. Α. Καμπάς,εκδ. Αθλότυπο κ.ά. 2. Αναζήτηση ελληνικής και ξένης βιβλιογραφίας και αρθρογραφίας για την κινητική έκφραση, το χορό κ.λ.π. σε σχέση με την εκπαίδευση, την ανάπτυξη, τις επικοινωνιακές σχέσεις και γενικότερα όσα αφορούν το περιεχόμενο του μαθήματος, απο τους φοιτητές.
Τελευταία Επικαιροποίηση
28-06-2013