ΑΥΤΟΣΧΕΔΙΑΣΜΟΙ ΚΑΙ ΑΚΡΟΑΣΗ ΜΟΥΣΙΚΗΣ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΑΥΤΟΣΧΕΔΙΑΣΜΟΙ ΚΑΙ ΑΚΡΟΑΣΗ ΜΟΥΣΙΚΗΣ / IMPROVISATION AND LISTENING IN MUSIC
ΚωδικόςΗ.1.269
ΣχολήΠαιδαγωγική
ΤμήμαΕπιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΕαρινή
Υπεύθυνος/ηΚωνσταντίνα Δογάνη
Γνωστικό ΑντικείμενοΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΑ
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID80000330

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΑΥΤΟΣΧΕΔΙΑΣΜΟΙ ΚΑΙ ΑΚΡΟΑΣΗ ΜΟΥΣΙΚΗΣ
Ακαδημαϊκό Έτος2021 – 2022
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία2
Class ID
600200047
Τύπος Μαθήματος
Eιδίκευσης / Kατεύθυνσης
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
  • Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Προαπαιτούμενα Μαθήματα
  • Δ.1.9701 ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ
  • Ε.1.248 ΜΟΥΣΙΚΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΕΣ ΑΠΟΨΕΙΣ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ
Γενικές Προαπαιτήσεις
Το μάθημα έχει ενταχθεί στο περιεχόμενο του μαθήματος του Νέου Προγράμματος Σπουδών "ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΤΟΥ ΜΟΥΣΙΚΟΥ ΑΥΤΟΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ"
Μαθησιακά Αποτελέσματα
• Εμβάθυνση Μουσικών Γνώσεων και περαιτέρω ανάπτυξη δυνατότητας χειρισμού των μουσικών οργάνων ως μέσα δημιουργικής έκφρασης • Ευαισθητοποίηση στο ηχητικό τοπίο του περιβάλλοντος και στις ηχητικές δυνατότητες του ανθρώπινου σώματος και των μουσικών οργάνων, αυτοσχέδιων και μη • Ανάπτυξη δημιουργικότητας μέσω αυτοσχεδιασμού και σύνθεσης • Μάθηση μέσω αυτοανακάλυψης, ομάδας
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Επιχειρείται άμεση εξοικείωση με τον αυτοσχεδιασμό ως διαδικασία ενεργητικής ακρόασης, μουσικού διαλόγου και πειραματισμού στα πλαίσια της ομάδας. Με την άμεση πρακτική εμπειρία των φοιτητών/τριών με τη μουσική εξερεύνηση, σε συνδυασμό με την εξέταση του θεωρητικού υπόβαθρου και σύγχρονων ερευνητικών δεδομένων της δημιουργικής μουσικής παιδαγωγικής, επιχειρείται ανοιχτός διάλογος και προβληματισμός για τη θέση του εκπαιδευτικού στη διαδικασία αυτή στα πλαίσια της εκπαιδευτικής πράξης. Συσχετίζεται με την αυθόρμητη μουσική έκφραση και τις ανάγκες του παιδιού της προσχολικής ηλικίας για παιχνίδι με τους ήχους. Η παιδαγωγική του μουσικού αυτοσχεδιασμού ανιχνεύει τρόπους έκφρασης των μουσικών σκέψεων και ιδεών τους.
Λέξεις Κλειδιά
Μουσικός Αυτοσχεδιασμός, Ενεργητική Ακρόαση, Πειραματισμός, Δημιουργική Μουσική Παιδαγωγική
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Ήχος
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Χρήση powerpoint από τη διδάσκουσα για την παρουσίαση του θεωρητικού μέρους του μαθήματος και από τους φοιτητές για την παρουσίαση των δραστηριοτήτων τους. Χρήση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου & blackboard για επικοινωνία και οργάνωση μαθήματος.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις26
Άσκηση Πεδίου10
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων20
Καλλιτεχνικό Εργαστήριο10
Καλλιτεχνική δημιουργία10
Σύνολο76
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
• Με προφορικές παρουσιάσεις και μικροδιδασκαλίες κατά τη διάρκεια του εξαμήνου. • Με γραπτή ομαδική εργασία και προφορική παρουσίασή της.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Καλλιτεχνική Ερμηνεία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
1. Δογάνη, Κ. (2012) Μουσική στην προσχολική ηλικία: αλληλεπίδραση παιδιού-παιδαγωγού, Αθήνα: Gutenberg. 2. Στάμου Λ. (2019) Διαλεκτική και πρωτοπορία στη Μουσική Παιδαγωγική, Θεσσαλονίκη: ΕΕΜΕ & e-book: Tsubonou,Y., Tan, A.-G., Oie, M. (2019) Creativity in Music Education [electronic resource], Κωδικός στον Εύδοξο: 91688701, ISBN: 9789811327490, Εκδότης: HEAL-Link Springer ebooks
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Δογάνη, Κ. (2019) Μουσική Δημιουργία Παιδιών. Στο: Λ. Στάμου (Επιμ.) Διαλεκτική και Πρωτοπορία στη Μουσική Παιδαγωγική. Θεσσαλονίκη: ΕΕΜΕ, σσ. 161-182. Dogani, K. (2016) Discovering young children's free musical play. In: R. Wright (Ed.), 21st century music education: informal learning and non-formal teaching approaches in school and community contexts. τομ.7. Toronto, Ontario: CMEA/ACME Biennial Book Series, σ. 433-450. Nyman, M. (2011) Πειραματική μουσική. Αθήνα: Οκτώ. Παράλληλα το περιεχόμενο κάθε μαθήματος υποστηρίζεται με σχετική ελληνική και ξένη βιβλιογραφία.
Τελευταία Επικαιροποίηση
14-09-2021