ΟΠΤΙΚΕΣ ΑΦΗΓΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΑΙΔΙ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΟΠΤΙΚΕΣ ΑΦΗΓΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΑΙΔΙ / VISUAL NARRATIVES AND THE CHILD
ΚωδικόςΕΠ.2.063
ΣχολήΠαιδαγωγική
ΤμήμαΕπιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΧαρίκλεια Κανάρη
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID80004035

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (2012-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 57
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚορμόςΜάθημα ΠροσανατολισμούΧειμερινό/Εαρινό-6

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΟΠΤΙΚΕΣ ΑΦΗΓΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΑΙΔΙ
Ακαδημαϊκό Έτος2021 – 2022
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600200085

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΠαιδαγωγικό Μπλε
ΌροφοςΙσόγειο
ΑίθουσαΑΙΘΟΥΣΑ ΛΥΟΜΕΝΟ 2 (173)
ΗμερολόγιοΠέμπτη 13:30 έως 16:00
Τύπος Μαθήματος
Eιδίκευσης / Kατεύθυνσης
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Μέσα από α) τη μελέτη της θεωρίας του οπτικού και υλικού πολιτισμού β) την κριτική ανάλυση παραδειγμάτων εικαστικών ερευνητικών πρακτικών και γ) εργαστηριακές εικαστικές βιωματικές δραστηριότητες οι φοιτήτριες/τές θα μπορούν: • να αναγνωρίζουν το αφηγηματικό περιεχόμενο στα εικαστικά έργα και στις εικόνες του οπτικού πολιτισμού, • να υλοποιούν οπτικές αφηγήσεις με ποικίλα μέσα (κόμικς, φωτογραφία, βίντεο, κινούμενο σχέδιο, κ.ά.) • να χρησιμοποιούν ποικίλες δημιουργικές στρατηγικές για την δημιουργία μιας αφήγησης στα πλαίσια της τέχνης των διαδοχικών εικόνων (sequential art) • να κατανοήσουν τις αφηγηματικές διαστάσεις των έργων των παιδιών ως ένα χαρακτηριστικό του χαρισματικού παιδιού στις εικαστικές τέχνες • Να εξηγούν πως οι οπτικές αφηγήσεις των παιδιών χρησιμοποιούνται στα πλαίσια μιας παιδαγωγικής έρευνας. • Να σχεδιάζουν εικαστικά μαθήματα με επίκεντρο αφηγήσεις και ιστορίες.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα προσανατολισμού «Οπτικές Αφηγήσεις και Παιδί» εντάσσεται στο πλαίσιο προετοιμασίας των φοιτητριών/τών ώστε να εμβαθύνουν σε ζητήματα εικαστικών τεχνών και εικαστικής αγωγής και συγκεκριμένα στις αφηγηματικές διαστάσεις της εικόνας. Το περιεχόμενο του μαθήματος περιλαμβάνει τα παρακάτω θέματα: • Η αφηγηματική τέχνη. • Δημοφιλείς μορφές οπτικής αφήγησης (κόμικς, κινούμενο σχέδιο). • Νομιμοποίηση των δημοφιλών μορφών οπτικής αφήγησης (κόμικς, κινούμενο σχέδιο) ως διδακτικό περιεχόμενο στα πλαίσια του διδακτικού παραδείγματος του οπτικού πολιτισμού. • Οι διαστάσεις της οπτικής αφήγησης (χρόνος, χώρος, συναίσθημα, αλληλουχία γεγονότων κ.ά.) • Δημιουργικές στρατηγικές της τέχνη των διαδοχικών εικόνων (sequential art). • Οι αφηγηματικές διαστάσεις των έργων των παιδιών και το καλλιτεχνικό ταλέντο. • Η οπτική αφήγηση στην παιδαγωγική έρευνα.
Λέξεις Κλειδιά
Οπτικές αφηγήσεις, εικαστικό εργαστήριο, Οπτικός πολιτισμός, μάθηση
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιντεοδιαλέξεις
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις200,8
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων100,4
Καλλιτεχνικό Εργαστήριο602,4
Εκπόνηση μελέτης (project)150,6
Καλλιτεχνική δημιουργία150,6
Εξετάσεις301,2
Σύνολο1506
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η αξιολόγηση του μαθήματος πραγματοποιείται: Α. Κατά τη διάρκεια του εξαμήνου • με την ενεργή συμμετοχή των φοιτητών στα καλλιτεχνικά εργαστήρια • με ατομικές/ομαδικές γραπτές εργασίες • με ατομικές/ομαδικές παρουσιάσεις και μικροδιδασκαλίες Β. Στο τέλος του εξαμήνου • με την παράδοση φακέλου εικαστικών εργασιών και με γραπτές εξετάσεις.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Επίλυση Προβλημάτων (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Εργαστηριακή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Καλλιτεχνική Ερμηνεία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Άλλη / Άλλες (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Leavy P. (2020) (Λέτσιου Μ. επιμ.). Η καλλιτεχνική δημιουργία ως μέθοδος: Έρευνα μέσω της τέχνης. Αθήνα: Gutenberg. Κούβου Ου. (2019). Διδάσκοντας Σχέδιο σε Παιδιά, Μαθήματα Διαπραγματευτικής σχεδίασης. Αθήνα: Gutenberg.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Albers, J. (2013). Η αλληλεπίδραση των χρωμάτων. Αθήνα: Αντιύλη. Αραπάκη, Ξ. (2015). Διδακτική των Εικαστικών Τεχνών. Αθήνα: Εκδοτικός Όμιλος Ίων. Ardouin, I. (1997). Η Καλλιτεχνική Αγωγή στο Σχολείο. Αθήνα: Νεφέλη. Αυγητίδου Σ. (2014). Οι Εκπαιδευτικοί ως Ερευνητές και ως Στοχαζόμενοι επαγγελματίες. Υποστηρίζοντας την Επαγγελματική Μάθηση για μια Συμμετοχική και Συνεργατική Εκπαίδευση. Αθήνα: Gutenberg. Arnheim, R. (2007). Οπτική σκέψη. Θεσσαλονίκη: University Studio Press. Arnheim, R. (1999). Τέχνη και οπτική αντίληψη. Αθήνα: Θεμέλιο. Βάος, Α. (2008). Ζητήματα Διδακτικής των Εικαστικών Τεχνών. Αθήνα: Πολιτεία. Βάος, Α. (2015). Εικαστική Πράξη και Εκπαίδευση. Αθήνα: Πολιτεία. Bell, J. (2009). Καθρέφτης του Κόσμου, Μια Νέα Ιστορία της Τέχνης. Αθήνα: Μεταίχμιο. Bolin, P. E., & Blandy, D. (Eds.). (2011). Matter Matters: Art Education and Material Culture Studies. Reston, VA: National Art Education Association. Cassiser, E. (1994). Η Παιδευτική Αξία της Τέχνης. Αθήνα: Έρασμος. Chapman, L. (1993) Διδακτική́ της τέχνης: Προσεγγίσεις στην καλλιτεχνική́ αγωγή́. Αθήνα: Νεφέλη. Danto, C. A. (2014). Τι είναι αυτό που το λένε τέχνη; Αθήνα: Μεταίχμιο. Daucher, H & Seitz, R. (2003). Διδακτική των Εικαστικών Τεχνών. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Duncum P. (2020). Picture Culture, Visual Culture Concepts to Enhance the Curriculum. London: Bloomsbury Academy. Duncum P. (2021). Popular Pleasures. An introduction to the Aesthetics of Popular Visual Culture. London: Bloomsbury Academy. Edwards, G., Gandini, L., Forman, G. (Επ.) (2014). Reggio Emilia, Οι Χίλιες Γλώσσες των Παιδιών Προσχολικής Ηλικίας. Αθήνα: Πατάκη. Eisner, E. (2004). What Can Education Learn from the Arts about the Practice of Education?. International Journal of Education & the Arts. Vo 5 No 4, σελ. 1-12. Ζαχαροπούλου, Κ. (2002). Τα Παιδιά Συνομιλούν με την Σύγχρονη Τέχνη. Αθήνα: Νήσος – ΑΥΡΑ. Fawcett, M. & Hay, P. (2004). 5x5x5 = Creativity in the Early Years. The International Journal of art & Design Education, JADE. 23.3, 234-245. Freedman, K. (2003). Teaching Visual Culture, Curriculum, Aesthetics, and the Social Life of Art. New York: Teacher College Press. Gombrich, E. H. (1995). Το Χρονικό της Τέχνης. Αθήνα: Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης. Gray, C., & Malins, J. (2009). Visualizing Research, a guide to the Research Process in Art and Design. Farnham, England: Ashgate. Gunther, Κ., K. & leeuwen, V. T. (2010). Η Ανάγνωση των Εικόνων, Η Γραμματική του Οπτικού Σχεδιασμού. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο. Hetland, L., Winner, E., Veenema, S., Sheridan, K. M. (2013). Studio Thinking, The Real Benefits of the Visual Arts Education. New York: Teacher College Press. Irwin, L. R. & de Cosson, A. (2004). A/r/togrphy. Rendering Self Through Arts-Based Living Inquiry. Vancouver: Paciific Educational Press. Itten J. (1998), Τέχνη του Χρώματος. Αθήνα: Κείμενα Εικαστικών Καλλιτεχνών 5. Κανελλόπουλος, Π. Α., Τσαφταρίδης, Ν. (2010). Τέχνη στην Εκπαίδευση, Εκπαίδευση στην Τέχνη. Αθήνα: Νήσος. Κούβου Ο. (2016). Παιδικό σχέδιο, Η γνωστική προσέγγιση. Αθήνα: Gutenberg. Κούβου Ου. (2019). Διδάσκοντας Σχέδιο σε Παιδιά, Μαθήματα Διαπραγματευτικής σχεδίασης. Αθήνα: Gutenberg. Laven, R. (2020). The Čižek Story as Graphic Novel. Los Angeles: Dustin Garnet, California State University. Leavy P. (2020) (Λέτσιου Μ. επιμ.). Η καλλιτεχνική δημιουργία ως μέθοδος: Έρευνα μέσω της τέχνης. Αθήνα: Gutenberg. Λέτσιου, Μ. (2012). Το sketchbook ως εργαλείο μάθησης. Εικαστική παιδεία, τεύχ. 28, Έκδοση της Ένωσης Καθηγητών Καλλιτεχνικών Μαθημάτων, σελ. 104 - 107. Lowenfeld, V. & Britain, W. L. (1982). Creative and Mental Growth. New Jersey: Prentice-Hall. Macleod, K., Holdridge, L. (2008). Thinking Through Art, Reflections on Art as Research. New York, NY: Routledge. Μαγουλιώτης, Α. (2002), Εικαστικές δημιουργίες Ι: Μέσα από́ την παρατήρηση. Αθήνα: Καστανιώτης. Μαγουλιώτης, Α. (2002), Εικαστικές δημιουργίες ΙΙ: Μέσα από́ τη φαντασία. Αθήνα: Καστανιώτης. Μαγουλιώτης, Α. (2014) Εικαστική Παιδαγωγική, Αθήνα: Συμμετρία. Marshall, J. (2019). Integrating the Visual Arts Across the Curriculum, An Elementary Middle School Guide. New York: Teacher College Press. McCloud, S. (1994). Κατανοώντας τα Κόμικς, η Αόρατη Τέχνη. Αθήνα: Webcomics. Meredieu, F. (1981). Το παιδικό Σχέδιο. Αθήνα: Υποδομή. Νάκου, Ε. (2001) Μουσεία: Εμείς, τα Πράγματα και ο Πολιτισμός. Αθήνα: Νήσος. Picasso, P. (2002). Σκέψεις για την τέχνη. Αθήνα: Printa. Rodari G. (1981). Ασκήσεις Φαντασίας. Αθήνα: Τέσσερα. Σάλλα, Τ. (1996). Δημιουργική φαντασία και παιδική τέχνη. Αθήνα: Εξάντας. Σάλλα, Τ. (2008). Καλλιτεχνική Παιδεία και Παιδαγωγικά Συστήματα. Αθήνα: νήσος. Schonau, D., K.rp.ti, A., Kirchner, C., Letsiou, M., (2020). A New Structural Model of Visual Competencies in Visual Literacy: The Revised Common European Framework of Reference for Visual Competency. European Network for Visual Literacy (ENViL). The Literacy, Preliteracy and Education Journal. Vo 4, No 3. 35 – 49. Σιλκ, Α. Τόμας, Γ. (1997). Η ψυχολογία του παιδικού σχεδίου. Αθήνα: Καστανιώτη. Williams R. (2008) Image, Text, and Story: Comics and Graphic Novels in the Classroom, Art Education, 61:6, 13-19. Wilson B. & Wilson M. (1976) Visual Narrative and the Artistically Gifted. The Gifted child Querterly Winter, Vol XX, No 4. Wolfflin, H. (2006). Βασικές Έννοιες της Ιστορίας της Τέχνης. το Πρόβλημα της Εξέλιξης του Στιλ στη Νεότερη Τέχνη. Αθήνα: Επίκεντρο.
Τελευταία Επικαιροποίηση
15-06-2022