ΜΟΥΣΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ ΚΑΙ ΠΡΑΞΗ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΜΟΥΣΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ ΚΑΙ ΠΡΑΞΗ / MUSIC THEORY AND PRACTICE
ΚωδικόςΥΒ.1.031
ΣχολήΠαιδαγωγική
ΤμήμαΕπιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό, 2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΝικόλαος Θεοδωρίδης
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID80003673

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (2012-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 62
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚορμόςΜάθημα ΒάσηςΧειμερινό/Εαρινό-6

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΜΟΥΣΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ ΚΑΙ ΠΡΑΞΗ
Ακαδημαϊκό Έτος2021 – 2022
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600200132
Τύπος Μαθήματος
Γενικού Υποβάθρου
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Υποβάθρου
  • Γενικών Γνώσεων
  • Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Γενικού Υποβάθρου
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
  • Eξ απoστάσεως εκπαίδευση
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτήτριες και οι φοιτητές αναμένεται να έχουν αποκτήσει βασικές γνώσεις, εμπειρίες και δεξιότητες που αφορούν τα ακόλουθα: 1. Στοιχεία θεωρίας της Μουσικής. Μουσική Ανάγνωση και Ορθογραφία(Dictée) : - Ορισμοί βασικών στοιχείων της θεωρίας της μουσικής , των ιδιοτήτων του ήχου και των βασικών μουσικών εννοιών. - Μελωδικά διαστήματα, οι Μείζονες κλίμακες (Ντο, Φα) και οι σχετικές Ελάσσονές τους. Είδη συγχορδιών, κύριες συγχορδίες. - Μουσική σημειογραφία με γραφική ή νότες. Μουσική Ανάγνωση και Ορθογραφία (Dictée). -Ενδεικτικά παραδείγματα δραστηριοτήτων για παιδιά σχετικά με τα βασικά στοιχεία της μουσικής, καθώς και μουσικά παιχνίδια για την ενεργοποίηση και την κοινωνική – συναισθηματική και ψυχοκινητική ανάπτυξη των παιδιών. 2.Εκμάθηση μελωδικού οργάνου (μεταλλόφωνο ή αρμόνιο): Παρτιτούρες με τα πρώτα κατάλληλα παιδικά τραγούδια για ατομική και ομαδική άσκηση της φωνής και για εκμάθηση μεταλλόφωνου ή άλλου μελωδικού οργάνου. Εμπλουτισμός ρεπερτορίου. Ρυθμικές και μελωδικές συνοδείες.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
1. Στοιχεία θεωρίας της Μουσικής. Μουσική Ανάγνωση και Ορθογραφία(Dictée) : - Ορισμοί βασικών στοιχείων της θεωρίας της μουσικής , των ιδιοτήτων του ήχου και των βασικών μουσικών εννοιών. - Μελωδικά διαστήματα, οι Μείζονες κλίμακες (Ντο, Φα) και οι σχετικές Ελάσσονές τους. Είδη συγχορδιών, κύριες συγχορδίες. - Μουσική σημειογραφία με γραφική ή νότες. Μουσική Ανάγνωση και Ορθογραφία (Dictée). -Ενδεικτικά παραδείγματα δραστηριοτήτων για παιδιά σχετικά με τα βασικά στοιχεία της μουσικής, καθώς και μουσικά παιχνίδια για την ενεργοποίηση και την κοινωνική – συναισθηματική και ψυχοκινητική ανάπτυξη των παιδιών. 2.Εκμάθηση μελωδικού οργάνου (μεταλλόφωνο ή αρμόνιο): Παρτιτούρες με τα πρώτα κατάλληλα παιδικά τραγούδια για ατομική και ομαδική άσκηση της φωνής και για εκμάθηση μεταλλόφωνου ή άλλου μελωδικού οργάνου. Εμπλουτισμός ρεπερτορίου. Ρυθμικές και μελωδικές συνοδείες.
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Ήχος
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις
Εργαστηριακή Άσκηση
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων
Φροντιστήριο
Καλλιτεχνικό Εργαστήριο
Συγγραφή εργασίας / εργασιών
Καλλιτεχνική δημιουργία
Εξετάσεις
Σύνολο
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Γραπτές και προφορικές εξετάσεις. Επίσης μικρές εργασίες, παρουσιάσεις συνόλων και γραπτή πρόοδος κατά τη διάρκεια του εξαμήνου.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Επίλυση Προβλημάτων (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Εργαστηριακή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Καλλιτεχνική Ερμηνεία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
- Θεοδωρίδης, Ν. (2020).Φίλοι Μουσικόφιλοι. Μουσικοπαιδαγωγικό πρόγραμμα για παιδιά προσχολικής και πρωτοσχολικής ηλικίας. Θεσσαλονίκη: Ελληνική Ένωση για τη Μουσική Εκπαίδευση. Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 94644174 - Θεοδωρίδης, Ν. (2018). Τραγουδοχοροί της Γης, για φίλους μουσικόφιλους. Θεσσαλονίκη: Copy City bublish. Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 77114590
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
- Γκανά, Γ., Ζησοπούλου, Ε., Θεοδωρίδης, Ν. κ.ά. (2004). Το σχολείο εργαστήρι τέχνης και δημιουργίας. Θεσσαλονίκη: Ινστιτούτο Νεοελληνικών σπουδών ΑΠΘ. (Κωδικός στον Εύδοξο: 3234) - Γρηγορίου Μ.(2005 κ.ε.). Μουσική για παιδιά και για έξυπνους μεγάλους. Αθήνα: Νεφέλη. -Θεοδωρίδης Ν.(2017). Τραγουδοπαιχνίδια-για φίλους μουσικόφιλους 4 ετών και άνω, Θεσσαλονίκη. - Παπανικολάου, Χ. (2009). Με μουσική με κίνηση. Αθήνα: Τόπος και Χ. Παπανικολάου. - Storms G.(1989 κ.ε.).100 Μουσικά Παιχνίδια, (τίτλος πρωτοτύπου: Handbook of Music Games), για την ελληνική γλώσσα : Επιμ.-Μτφρ. Μιχάλης Τόμπλερ. Αθήνα: Orpheus/ Μάριος Νικολαίδης.
Τελευταία Επικαιροποίηση
17-09-2021