Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητήτριες και οι φοιτητές αναμένεται ότι θα μπορούν να:
1. Αναγνωρίζουν τις επιστημονικές εξηγήσεις για καθημερινά φαινόμενα του φυσικού κόσμου και τις διαφοροποιήσεις τους από τις βιωματικές αντιλήψεις των παιδιών.
2. Κατανοούν τη σημασία των αντιλήψεων των παιδιών ως σημείων αφετηρίας για τη μάθηση στις φυσικές επιστήμες.
3. Εφαρμόζουν σύγχρονες θεωρίες και αρχές της Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών.
στην επιλογή στόχων και στο σχεδιασμό δραστηριοτήτων για τις φυσικές επιστήμες στο νηπιαγωγείο.
4. Σχεδιάζουν διδακτικά σενάρια και στρατηγικές που να καλλιεργούν την ανάπτυξη της
επιστημονικής σκέψης στα νήπια.
5. Οργανώνουν και να υλοποιούν πειράματα κατάλληλα για παιδιά προσχολικής ηλικίας με τη χρήση καθημερινών υλικών.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα έχει ως κεντρικό άξονα την ανάπτυξη της γνώσης για το φυσικό κόσμο από το παιδί της προσχολικής ηλικίας. Προσεγγίζονται όψεις επιστημονικών εννοιών και φυσικών φαινομένων. Προσδιορίζονται θεμελιώδεις έννοιες της Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών με έμφαση στη μελέτη των εναλλακτικών αντιλήψεων των μικρών παιδιών για διάφορες έννοιες και φαινόμενα του φυσικού κόσμου και στο πώς οι αντιλήψεις αυτές διαδραματίζουν κεντρικό ρόλο στη διδασκαλία. Περιγράφεται η οικοδόμηση της γνώσης στις φυσικές επιστήμες, εξετάζονται η αναλογική σκέψη και η γνωστική σύγκρουση ως διδακτικά εργαλεία, καθώς και η ανάπτυξη ικανοτήτων επιστημονικής σκέψης μέσα από κατάλληλα σχεδιασμένες δραστηριότητες φυσικών επιστημών για το νηπιαγωγείο. Αναλύονται και αξιολογούνται διδακτικές δραστηριότητες και στρατηγικές για συγκεκριμένες έννοιες και φαινόμενα των φυσικών επιστημών. Σχεδιάζονται και υλοποιούνται απλά πειράματα τα οποία αφορούν σε επιστημονικές έννοιες και φυσικά φαινόμενα (θερμική αγωγιμότητα, επίπλευση και βύθιση, αλλαγές φυσικής κατάστασης, μαγνητισμός, διάλυση κ.ά.) Τα πειράματα αυτά αποσκοπούν στην ερμηνεία γεγονότων και καταστάσεων από την καθημερινή εμπειρία.
Λέξεις Κλειδιά
Αντιλήψεις των παιδιών, διδακτικά εργαλεία, έννοιες των φυσικών επιστημών, ικανότητες επιστημονικής σκέψης, μοντέλα διδασκαλίας, φυσικά φαινόμενα
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Black, P., & Lucas, A. (1996). Children’s Informal Ideas in Science. London: Routledge.
Driver R., Sqiures A., Rushworth P., & Wood-Robinson V. (1998). Οικοδομώντας τις Έννοιες των Φυσικών Επιστημών: Μια Παγκόσμια Σύνοψη των Ιδεών των Μαθητών. Αθήνα: Τυπωθήτω.
Hewitt, P. (1992). Οι έννοιες της Φυσικής. Ηράκλειο: Πανεπιστημιακές εκδόσεις Κρήτης.
Καριώτογλου, Π. (2006). Παιδαγωγική Γνώση Περιεχομένου Φυσικών Επιστημών. Θεσσαλονίκη: Γράφημα.
Matthews, M. (2007). Διδάσκοντας τις Φυσικές Επιστήμες. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο.
Ραβάνης, Κ. (2001). Οι Φυσικές Επιστήμες στην Προσχολική Εκπαίδευση: Διδακτική και Γνωστική Προσέγγιση. Αθήνα: Τυπωθήτω.
Ραβάνης, Κ. (2003). Δραστηριότητες για το Νηπιαγωγείο από τον Κόσμο της Φυσικής. Αθήνα: Δίπτυχο.
Χρηστίδου, Β. (2005). Διδακτική των Φυσικών Επιστημών στην Προσχολική Εκπαίδευση. Βόλος: Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Θεσσαλίας.