Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Στο πλαίσιο της διδασκαλίας του μαθήματος οι φοιτητές/ τριες θα γνωρίσουν την εξέλιξη του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος από τη συγκρότησή του μέχρι και το 1974.
Θα κατανοούν:
- Πως και για ποιους λόγους συγκροτείται ένα δημόσιο /εθνικό εκπαιδευτικό σύστημα κατά την περίοδο της νεωτερικότητας.
- Ποιες είναι οι κοινωνικές, οικονομικές και ιδεολογικές συνθήκες που ορίζουν τον τρόπο οργάνωσης και τα περιεχόμενα του εκπαιδευτικού συστήματος.
- Πως και πότε μεταρρυθμίζεται η εκπαίδευση και τι εκφράζουν στο πολιτικό, κοινωνικό και οικονομικό επίπεδο οι μεταρρυθμίσεις ή οι αντιστάσεις στις μεταρρυθμίσεις.
- Πώς διαμορφώθηκαν οι παιδαγωγικές ιδέες και πρακτικές στο πλαίσιο της ελληνικής εκπαίδευσης.
- Ποιες ήταν οι επιδράσεις ή οι μεταφορές στην Ελλάδα από εκπαιδευτικά συστήματα άλλων χωρών.
- Τέλος θα κατανοήσουν το ρόλο των πηγών στην ιστορία και θα αποκτήσουν ικανότητες στην προσέγγιση και ερμηνεία των εκπαιδευτικών φαινομένων.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα της Ιστορίας της Νεοελληνικής Εκπαίδευσης είναι μια ιστορική ανάλυση των εκπαιδευτικών θεσμών στη νεοελληνική κοινωνία από την περίοδο του νεοελληνικού διαφωτισμού μέχρι το τέλος του 20ου αιώνα.
Σχεδιάστηκε έτσι ώστε να εξετασθούν και να μελετηθούν η οργάνωση εκπαιδευτικών θεσμών, οι κατευθύνσεις και το περιεχόμενο των σχολικών βαθμίδων, οι τύποι σχολείων, η ανάπτυξη και η διάδοση του σχολικού δικτύου στην ελληνική
κοινωνία.
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Μπουζάκης, Σ. (2011). Πανόραμα Ιστορίας της Εκπαίδευσης, Αθήνα: Gutenberg
Τερζής, Ν. (2011). Μελέτη της εκπαίδευσης του νεοελληνισμού, Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Αδελφών Κυριακίδη
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
McCulloch, G. (2017) Ο αγώνας για την ιστορία της εκπαίδευσης, Αθήνα: Gutenberg
Κυπριανός, Π. (2004). Συγκριτική Ιστορία της Ελληνικής Εκπαίδευσης, Αθήνα: Βιβλιόραμα
-Συναφή επιστημονικά περιοδικά:
History of Education Quarterly
Paedagogica Historica. International Journal of the History of Education
Θέματα Ιστορίας της Εκπαίδευσης