ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ / HISTORY OF MODERN GREEK LITERATURE
ΚωδικόςΕΜ35
ΣχολήΠαιδαγωγική
ΤμήμαΠαιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΒενετία Αποστολίδου
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600017579

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης (2019-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 85
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΕπιλογής324

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ
Ακαδημαϊκό Έτος2021 – 2022
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600200302

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΠαιδαγωγικό (Αρχ. Μουσείου 29, A)
ΌροφοςΙσόγειο
ΑίθουσαΑΙΘΟΥΣΑ Δ1 (320)
ΗμερολόγιοΠέμπτη 12:00 έως 15:00
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Γενικού Υποβάθρου
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Γενικά πραπαιτούμενα για το μάθημα είναι η εξοικείωση με τη νεοελληνική λογοτεχνία καθώς και με βασικούς ιστορικούς σταθμούς και ιστορικά γεγονότα της Νεώτερης Ελλάδας.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές: 1. Θα αποκτήσουν μια εικόνα της εξέλιξης της νεοελληνικής λογοτεχνίας από τις αρχές της δημιουργίας του ελληνικού κράτους έως σήμερα (1830-2000). 2. Θα συνειδητοποιήσουν τις αρχές και τα κριτήρια με τα οποία συγκροτήθηκε ο λογοτεχνικός κανόνας, τις καμπές, τις ρήξεις και τις συνέχειες που ανιχνεύονται στην πορεία της νεοελληνικής λογοτεχνίας, τα λογοτεχνικά κινήματα που τη διατρέχουν. 3. Θα είναι σε θέση να διακρίνουν και να έχουν άποψη για τα κρίσιμα προβλήματα και τα διακυβεύματα του νεοελληνικού πολιτισμού. 4. Θα μπορούν να εντάξουν κάθε μεμονωμένο συγγραφέα στη γραμματολογική ενότητα, στην περίοδο, στο λογοτεχνικό κίνημα που ανήκει. 5. Θα είναι σε θέση να χρησιμοποιούν επικοδομητικά τα βασικά εργαλεία της μελέτης της λογοτεχνίας όπως ανθολογίες και ιστορίες της λογοτεχνίας.
Γενικές Ικανότητες
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
1. Εισαγωγή στην ιστορία της λογοτεχνίας α) Η εμφάνιση της ιστοριογραφίας της λογοτεχνίας στον 19ο αιώνα. β) Βασικές αρχές και προβλήματα της ιστορίας της λογοτεχνίας. Η εθνική ψυχή, η συνέχεια. γ) Η εμφάνιση της ιστοριογραφίας της λογοτεχνίας στον ελληνικό χώρο. δ) Γενικά χαρακτηριστικά της ιστορίας της νεοελληνικής λογοτεχνίας. ε) Οι ιστορίες της νεοελληνικής λογοτεχνίας που χρησιμοποιούμε σήμερα. 2. Η νεοελληνική λογοτεχνία στον 19ο αιώνα α) Πολιτισμικά κέντρα πριν από το 1821: Φαναριώτες, Επτανήσιοι, Διασπορά β) Ελληνικός ρομαντισμός (1830-1880): Επτανησιακή σχολή, Αθηναϊκή σχολή. Ιστορικό μυθιστόρημα 3. Η παραδοσιακή ποίηση στις αρχές του 20ου αιώνα α) Η γενιά του 1880 και ο Κ. Παλαμάς β) Οι τελευταίοι της παράδοσης: Α. Σικελιανός. Κ. Βάρναλης 4. Η πεζογραφία στις αρχές του 20ου αιώνα. Το ηθογραφικό διήγημα α) Γεώργιος Βιζυηνός β) Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης γ) Ανδρέας Καρκαβίτσας 5. Το αστικό μυθιστόρημα. Η «κοινωνική» πεζογραφία α) Γρηγόριος Ξενόπουλος β) Κωνσταντίνος Χατζόπουλος γ) Κωνσταντίνος Θεοτόκης δ) Δημοσθένης Βουτυράς 6. Το κίνημα του μοντερνισμού α) Οι προάγγελοι του μοντερνισμού: Κ.Π. Καβάφης, Κ. Καρυωτάκης β) Χαρακτηριστικά του κινήματος 7. Η ποίηση της γενιάς του ‘30 α) Γιώργος Σεφέρης β) Οδυσσέας Ελύτης γ) Οι υπερρεαλιστές: Ανδρέας Εμπειρίκος, Νίκος Εγγονόπουλος δ) Γιάννης Ρίτσος 8. Η πεζογραφία στη δεκαετία του ‘30 α) Η πεζογραφία ως μαρτυρία: Σ. Δούκας, Η. Βενέζης, Σ. Μυριβήλης β) Αστικός ρεαλισμός: Γ. Θεοτοκάς, Α. Τερζάκης, Μ. Καραγάτσης γ) Η απόρριψη του ρεαλισμού: Ν.Γ. Πεντζίκης, Γ. Σκαρίμπας, Μ. Αξιώτη 9. Η πρώτη μεταπολεμική ποιητική γενιά α) Οι «κοινωνικοί», «πολιτικοί» ποιητές: Μ. Αναγνωστάκης, Α. Αλεξάνδρου, Τ. Πατρίκιος, Τ. Λειβαδίτης. β) Οι συνεχιστές του υπερρεαλισμού: Μ. Σαχτούρης, Ε. Βακαλό, Δ.Π. Παπαδίτσας 10. Οι τραυματικές εμπειρίες της δεκαετίας του ΄40 στην πεζογραφία α) Αλέξανδρος Κοτζιάς β) Αντρέας Φραγκιάς γ) Δημήτρης Χατζής δ) Στρατής Τσίρκας ε) Κώστας Ταχτσής στ) Νίκος Μπακόλας 11. Η ποίηση της γενιάς του ΄70 α) Γιάννης Κοντός β) Γιάννης Βαρβέρης γ) Κώστας Γ. Παπαγεωργίου δ) Γιώργος Μαρκόπουλος ε) Τζένη Μαστοράκη 12. Η νεοελληνική πεζογραφία μετά το 1974 α) Από το συλλογικό στο ατομικό βίωμα β) Η εμφάνιση του νέου ιστορικού μυθιστορήματος 13. Η νεοελληνική λογοτεχνία στον 21ο αιώνα Διαδίκτυο και λογοτεχνία
Λέξεις Κλειδιά
Νεοελληνική λογοτεχνία, Γραμματολογία, ιστοριογραφία, λογοτεχνικός κανόνας
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Θα χρησιμοποιηθεί λογισμικό παρουσίασης (power point) κατα τη διδασκαλία και την παρουσίαση εργασιών από τους φοιτητές. Θα προβάλλεται πολυμεσικό υλικό σχετικά με συγγραφείς και έργα (ντοκυματέρ και οπτικοποιημένα ποιήμτα ή αποσπάσματα από κινηματογραφικέ ταινίες που στηρίζονται σε λογοτεχνικά έργα). Θα δημιιουργηθεί πλατοφόρμα e-learning.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις301
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων301
Εκπόνηση μελέτης (project)200,7
Εξετάσεις301
Συνεργασία με ομάδες φοιτητών100,3
Σύνολο1204
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η αξιολόγηση θα βασιστεί στα εξής: α)γραπτή εξέταση στο τέλος του εξαμήνου, β) μελέτη κατά ομάδες φοιτητών ενός συγγραφέα ή ομάδας συγγραφέων και παρουσίαση στην τάξη γ) συνεργασία με τις ομάδες φοιτητών στο γραφείο κατα τη διάρκεια της εκπόνησης της εργασίας τους. Τα κριτήρια είναι: α) απόκτηση μιας γενικής εικόνας της εξέλιξης της νεοελληνικής λογοτεχνίας βασισμένης σε μελέτη της βιβλιογραφίας και στην παρακολούθηση των μαθημάτων β) δυνατότητα εμβάθυνσης και ιστορικής αποτίμησης ενός συγκεκριμένου συγγραφέα πάνω στον οποίο θα έχει εκπονηθεί η εργασία. Τα κριτήρια θα εξηγηθούν στο πρώτο μάθημα και θα αναρτηθούν στην πλατφόρμα e-learning.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Μάριο Βίττι, Ιστορία της νεοελληνικής λογοτεχνίας, Αθήνα, Βιβλιόπολις, 2016 (4η έκδ.) Κωδ. Εύδοξος 59371707 Λίνος Πολίτης, Ιστορία της νεοελληνικής λογοτεχνίας, Αθήνα, Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, 2014 (21η ανατ.) Κωδ. Εύδοξος 50657929 Ρόντερικ Μπήτον, Εισαγωγή στη νεότερη ελληνική λογοτεχνία, Αθήνα, Νεφέλη, 2010 (β΄έκδ.)Κωδ. στον Εύδοξο 10369
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Κ. Θ. Δημαράς, Ιστορία της νεοελληνικής λογοτεχνίας, Αθήνα, Γνώση, 2000 (9η έκδ.) Βενετία Αποστολίδου, Ο Κωστής Παλαμάς ιστορικός της νεοελληνικής λογοτεχνίας, Αθήνα, Θεμέλιο, 1994.
Τελευταία Επικαιροποίηση
19-03-2019