ΕΙΚΑΣΤΙΚΕΣ ΤΕΧΝΕΣ ΚΑΙ ΑΕΙΦΟΡΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΕΙΚΑΣΤΙΚΕΣ ΤΕΧΝΕΣ ΚΑΙ ΑΕΙΦΟΡΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ / VISUAL ARTS AND SUSTAINABLE DEVELOPMENT
ΚωδικόςΕΜ104
ΣχολήΠαιδαγωγική
ΤμήμαΠαιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΜάρθα Ιωαννίδου
Γνωστικό ΑντικείμενοΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΥ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟΥ
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600017672

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης (2019-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 197
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΕπιλογής324

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΕΙΚΑΣΤΙΚΕΣ ΤΕΧΝΕΣ ΚΑΙ ΑΕΙΦΟΡΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ακαδημαϊκό Έτος2021 – 2022
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600200305

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΠαιδαγωγικό Μπλε
ΌροφοςΙσόγειο
ΑίθουσαΑΙΘΟΥΣΑ ΛΥΟΜΕΝΟ 1 (172)
ΗμερολόγιοΔευτέρα 15:00 έως 18:00
Τύπος Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές/ φοιτήτριες θα μπορούν- μεταξύ άλλων-: Να προσδιορίσουν τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις του ενεργού πολίτη, συνδέοντας παραβατικές συμπεριφορές με την αειφορία στην κοινωνία και στο περιβάλλον (φυσικοί πόροι, ανακύκλωση, μόλυνση & υπερκατανάλωση, κοινωνικές και ανθρώπινες σχέσεις, το περιβάλλον του σχολείου, σχολεία και πολυπολιτισμικότητα κ.ά). Να προτείνουν τρόπους συσχετισμού της συμμετοχικής δημοκρατίας με την Αειφόρο Ανάπτυξη. Να εντοπίσουν έργα τέχνης που έγιναν με αφορμή κοινωνικά και περιβαλλοντικά θέματα καθώς και καλλιτεχνικά κινήματα που πρεσβεύουν τις αρχές της αειφορίας. Να συνειδητοποιήσουν έννοιες, ιδέες και αξίες που συνδέονται με την αειφόρο ανάπτυξη στο σχολικό περιβάλλον και να ερευνήσουν τρόπους καλύτερης επεξεργασίας τους μέσα στο αναλυτικό πρόγραμμα.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Η Εκπαίδευση μαζί με την κοινωνία μπορούν αμοιβαία να συμβάλουν στη διαμόρφωση συμπεριφορών προσανατολισμένων στην αειφορία. Η Αειφόρος Ανάπτυξη, καθώς νοηματοδοτείται περισσότερο ως ηθικός κανόνας παρά ως επιστημονικός όρος, συνδέεται με την αξία της ειρήνης, των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και του περιβάλλοντος. Έτσι, ενώ προϋποθέτει γνώσεις από τις Φυσικές Επιστήμες, την Τεχνολογία, την Οικονομία και την Πολιτική, προτείνει την αλλαγή των σχέσεων μας με τους άλλους και με τον φυσικό κόσμο. Προαπαιτεί να αναγνωρίσουμε τη σχέση αλληλεξάρτησης μεταξύ ανθρώπου και φυσικού περιβάλλοντος και να συνειδητοποιήσουμε ότι η αλληλεξάρτηση αυτή σημαίνει πως κανένας κοινωνικός, οικονομικός, πολιτικός ή περιβαλλοντικός στόχος δεν είναι δυνατόν να επιτευχθεί σε βάρος κάποιου άλλου.Καθώς η Αειφόρος Ανάπτυξη σηματοδοτείται ως ζήτημα πολιτισμού, μας αφήνει τα περιθώρια να αντλήσουμε ιδέες και αξίες μέσα από την τέχνη. Η Τέχνη της Γης (Land Art) ή Περιβαλλοντική Τέχνη (Environmental Art), η Σύγχρονη Τέχνη (Contemporary Art) αλλά και η Τέχνη του Δρόμου (Street Art) προβάλλουν (και διαμορφώνονται από) τα ίδια θέματα με τα οποία σχετίζεται η Αειφόρος Ανάπτυξη.
Λέξεις Κλειδιά
Αειφορία, Τέχνη και Αειφόρος ανάπτυξη, Ανακύκλωση, Ειρήνη, Επικοινωνία, Σεβασμός
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιντεοδιαλέξεις
  • Ήχος
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις662,2
Εργαστηριακή Άσκηση60,2
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων180,6
Εκπόνηση μελέτης (project)100,3
Συγγραφή εργασίας / εργασιών200,7
Σύνολο1204
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Ατομική γραπτή εργασία 60% project/καλλιτεχνική πρόταση 40%
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Συμπερασματική)
  • Εργαστηριακή Εργασία (Συμπερασματική)
  • Καλλιτεχνική Ερμηνεία (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Παπαβασιλείου, Β. (2015). Αειφόρος Ανάπτυξη και Εκπαίδευση: Το Πολυδιάστατο μιας Σχέσης. Αθήνα: Κ.Θ.ΜΠΑΜΠΑΛΗΣ ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ Ι.Κ.Ε. Χαραλαμπίδης, Α. (2018). Η τέχνη του 20ού αιώνα. Θεσσαλονίκη: University Studio Press Α.Ε. [2η έκδοση αναθεωρημένη]
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Sacha, Kagan (2011). Art and Sustainability. Transcript Verlag, Bielefeld. UNECE, (2005). “Strategy for Education for Sustainable Development” adopted at the High-level meeting of Ministers of Environment and Education of UNECE Member States in Vilnius (Lithuania) on 17 March 2005. Σκούλλος, Μ.(2009). Η Τέχνη ως «εργαλείο» στην Εκπαίδευση για το Περιβάλλον και την Αειφόρο Ανάπτυξη.1ο ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΔΙΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΤΕΧΝΗΣ & ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Keith, Nurse (2006). Culture as the Fourth Pillar of Sustainable Development. London
Τελευταία Επικαιροποίηση
18-09-2021