Περιεχόμενο Μαθήματος
1ο μάθημα Εισαγωγικά-γνωριμία-κατανομή εργασιών και Εννοιολογική οριοθέτηση/ Περιοδολόγηση
2ο μάθημα Ιστορία της εκπαίδευσης και ερμηνευτική
3ο μάθημα Εκπαίδευση – Εκπαιδευτική Πολιτική – Σχολείο
4ο μάθημα Παιδαγωγικά ρεύματα από τον 18ο έως τον 20ό αιώνα και οι αντανακλάσεις τους στο ελληνικό σχολείο
5ο μάθημα Ξενόφωνοι
6ο μάθημα Μειονοτική Εκπαίδευση
7ο μάθημα Παρουσιάσεις εργασιών 1-3 και συζήτηση
8ο μάθημα Παρουσιάσεις εργασιών 4-6 και συζήτηση
9ο μάθημα Παρουσιάσεις εργασιών 7-9 και συζήτηση
10ο μάθημα Παρουσιάσεις εργασιών 10-12 και συζήτηση
11ο μάθημα Παρουσιάσεις εργασιών 13-15 και συζήτηση
12ο μάθημα Προβολή ταινίας αναφορικά με τη ζωή και το έργο του C. Freinet και συζήτηση
13ο μάθημα Προβολή ταινίας αναφορικά με τη ζωή και το έργο του Janusz Korczak και συζήτηση
Λέξεις Κλειδιά
ιστορία του σχολείου, θεωρία του σχολείου, Ελλάδα, Ευρώπη, 19ος και 20ος αιώνας
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Βασική:
Reble, Alb. (2002). Ιστορία της Παιδαγωγικής. Μτφρ. Θ. Χατζηστεφανίδης & Σ. Χατζηστεφανίδη-Πολυζώη. Αθήνα: Εκδ. Παπαδήμα.
Γρόλλιος, Γ. (2011). Προοδευτική εκπαίδευση και αναλυτικό πρόγραμμα. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο.
Κονδύλης, Π. (19983). Ο Ευρωπαϊκός Διαφωτισμός. Αθήνα: Θεμέλιο.
Ενδεικτική βιβλιογραφία
Βρεττός, Ι. Ε. (2005). Θεωρίες της Αγωγής: Πλάτων-Comenius-Rousseau. Τόμ. Α΄. Αθήνα: [αε].
Δανασσής-Αφεντάκης, Αντ. (2000). Η εξέλιξη της παιδαγωγικής και διδακτικής σκέψης (17ος – 20ός αι.): Παιδαγωγικά σθστήματα. Αθήνα: [αε].
Δημαράς, Αλ. (επιμ.) (19982). Η μεταρρύθμιση που δεν έγινε: Τεκμήρια ιστορίας. Τόμ. Α΄ και Β΄. Αθήνα: Εστία.
Δημαράς, Αλ. (2013). Ιστορία της νεοελληνικής εκπαίδευσης. Το “ανακοπτόμενο άλμα”: Τάσεις και αντιστάσεις στην ελληνική εκπαίδευση 1833-2000. Β. Βασιλού-Παπαγεωργίου (επιμ.). Αθήνα: Μεταίχμιο.
Ζιώγου-Καραστεργίου, Σ. (2007). Διερευνώντας το φύλο: Ιστορική διάσταση και σύγχρονος προ-βληματισμός στη Γενική, Επαγγελματική και Συνεχιζόμενη Εκπαίδευση. Θεσσαλονίκη: Βάνι-ας.
Ζιώγου-Καραστεργίου, Σ. (2016) (επιμ.). Η παιδαγωγική σκέψη από τον Πλάτωνα ως τη Μ. Μο-ντεσσόρι. Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Κυριακίδη.
Κοντομήτρος, Γ. (2006). Η γερμανική Μεταρρυθμιστική Παιδαγωγική και οι επιδράσεις της στην ελληνική εκπαίδευση κατά τις πρώτες δεκαετίες του 20ού αιώνα. Βόλος: Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Θεσσαλίας.
Κυπριανός, Π. (2004). Συγκριτική ιστορία της ελληνικής εκπαίδευσης. Αθήνα: Βιβλιόραμα.
Μαυροσκούφης, Δ. Κ. (2015). Αναζητώντας τα ίχνη της Ιστορίας: Ιστοριογραφία, Διδακτική Μεθοδολογία και ιστορικές πηγές. Θεσσαλονίκη: Δέσποινα Κυριακίδη.
Πυργιωτάκης Γ. Ε. (2007). Παιδαγωγική του Νέου Σχολείου. Μια συστηματική εξέταση παιδαγωγικών ιδεών από τον Έρβαρτο έως την ‘κλασική Μεταρρυθμιστική Παιδαγωγική’. Αθήνα: Εκδόσεις Γρηγόρη.
Πυργιωτάκης, Γ. Ε. (επιμ.) (2015). Διακεκριμένες προσωπικότητες της Παιδαγωγικής. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο.
Τερζής, Ν. Π. (20143). Μελέτη της εκπαίδευσης του Νεοελληνισμού: Πριν από το Κράτος-έξω από το Κράτος-στο Κράτος. Θεσσαλονίκη: Δέσποινα Κυριακίδη.
Τσιούμης, Κ. (2008). Μειονοτικές ομάδες στην Ελλάδα (1919-1945). Θεσσαλονίκη: Ζυγός.
Φούκας, Β. (2014). Η παιδαγωγική θεωρία και επιστήμη στην Ελλάδα (18ος και 19ος αιώνας): Βα-σικοί εκπρόσωποι - αντιπροσωπευτικά κείμενα. Θεσσαλονίκη: Δέσποινα Κυριακίδη.
Houssaye, J. (2000). Δεκαπέντε παιδαγωγοί. Σταθμοί στην Ιστορία της παιδαγωγικής σκέψης. Μτφρ. Δ. Καρακατσάνη. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Röhrs, H. (1984). Το κίνημα της προοδευτικής εκπαίδευσης. Μτφρ. Κ. Δεληκωνσταντής – Σ. Μπουζάκης. Θεσσαλονίκη: Εκδοτικός Οίκος Αδελφών Κυριακίδη.