Ιστορία και θεωρία του σχολείου

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΙστορία και θεωρία του σχολείου / History and theory of school
ΚωδικόςΠΕΠΣ301
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΦιλοσοφίας και Παιδαγωγικής
Κύκλος / Επίπεδο2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΔημήτριος Μαυροσκούφης
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600018130

Πρόγραμμα Σπουδών: Παιδαγωγική Επιστήμη: Ειδική Αγωγή, Παιδαγωγική του Σχολείου, Συνεχιζόμενη Εκπαίδευση

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 12
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Παιδαγωγική του ΣχολείουΥποχρεωτικό117,5

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΙστορία και θεωρία του σχολείου
Ακαδημαϊκό Έτος2021 – 2022
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία2
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600200378
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
α) να γνωρίσουν την ιστορία του σχολείου ως θεσμού β) να διερευνήσουν τι είναι το σχολείο και ποιος είναι ο ρόλος του στην κοινωνία γ) να διερευνήσουν τους τρόπους μετάβασης από το "παραδοσιακό" στο σύγχρονο και μεταμοντέρνο σχολείο
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
1ο μάθημα Εισαγωγικά-γνωριμία-κατανομή εργασιών και Εννοιολογική οριοθέτηση/ Περιοδολόγηση 2ο μάθημα Ιστορία της εκπαίδευσης και ερμηνευτική 3ο μάθημα Εκπαίδευση – Εκπαιδευτική Πολιτική – Σχολείο 4ο μάθημα Παιδαγωγικά ρεύματα από τον 18ο έως τον 20ό αιώνα και οι αντανακλάσεις τους στο ελληνικό σχολείο 5ο μάθημα Ξενόφωνοι 6ο μάθημα Μειονοτική Εκπαίδευση 7ο μάθημα Παρουσιάσεις εργασιών 1-3 και συζήτηση 8ο μάθημα Παρουσιάσεις εργασιών 4-6 και συζήτηση 9ο μάθημα Παρουσιάσεις εργασιών 7-9 και συζήτηση 10ο μάθημα Παρουσιάσεις εργασιών 10-12 και συζήτηση 11ο μάθημα Παρουσιάσεις εργασιών 13-15 και συζήτηση 12ο μάθημα Προβολή ταινίας αναφορικά με τη ζωή και το έργο του C. Freinet και συζήτηση 13ο μάθημα Προβολή ταινίας αναφορικά με τη ζωή και το έργο του Janusz Korczak και συζήτηση
Λέξεις Κλειδιά
ιστορία του σχολείου, θεωρία του σχολείου, Ελλάδα, Ευρώπη, 19ος και 20ος αιώνας
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαφάνειες
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
email, powerpoint, video, elearning
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις150,6
Σεμινάρια241,0
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων301,2
Εκπόνηση μελέτης (project)381,5
Συγγραφή εργασίας / εργασιών401,6
Άλλο / Άλλα411,6
Σύνολο1887,5
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
(α) η συμμετοχή τους και οι κριτικές παρεμβάσεις τους στη διάρκεια του σεμιναρίου (30%) (β) η εκπόνηση (40%) και προφορικές παρουσιάσεις των εργασιών τους (30%)
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Βασική: Reble, Alb. (2002). Ιστορία της Παιδαγωγικής. Μτφρ. Θ. Χατζηστεφανίδης & Σ. Χατζηστεφανίδη-Πολυζώη. Αθήνα: Εκδ. Παπαδήμα. Γρόλλιος, Γ. (2011). Προοδευτική εκπαίδευση και αναλυτικό πρόγραμμα. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο. Κονδύλης, Π. (19983). Ο Ευρωπαϊκός Διαφωτισμός. Αθήνα: Θεμέλιο. Ενδεικτική βιβλιογραφία Βρεττός, Ι. Ε. (2005). Θεωρίες της Αγωγής: Πλάτων-Comenius-Rousseau. Τόμ. Α΄. Αθήνα: [αε]. Δανασσής-Αφεντάκης, Αντ. (2000). Η εξέλιξη της παιδαγωγικής και διδακτικής σκέψης (17ος – 20ός αι.): Παιδαγωγικά σθστήματα. Αθήνα: [αε]. Δημαράς, Αλ. (επιμ.) (19982). Η μεταρρύθμιση που δεν έγινε: Τεκμήρια ιστορίας. Τόμ. Α΄ και Β΄. Αθήνα: Εστία. Δημαράς, Αλ. (2013). Ιστορία της νεοελληνικής εκπαίδευσης. Το “ανακοπτόμενο άλμα”: Τάσεις και αντιστάσεις στην ελληνική εκπαίδευση 1833-2000. Β. Βασιλού-Παπαγεωργίου (επιμ.). Αθήνα: Μεταίχμιο. Ζιώγου-Καραστεργίου, Σ. (2007). Διερευνώντας το φύλο: Ιστορική διάσταση και σύγχρονος προ-βληματισμός στη Γενική, Επαγγελματική και Συνεχιζόμενη Εκπαίδευση. Θεσσαλονίκη: Βάνι-ας. Ζιώγου-Καραστεργίου, Σ. (2016) (επιμ.). Η παιδαγωγική σκέψη από τον Πλάτωνα ως τη Μ. Μο-ντεσσόρι. Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Κυριακίδη. Κοντομήτρος, Γ. (2006). Η γερμανική Μεταρρυθμιστική Παιδαγωγική και οι επιδράσεις της στην ελληνική εκπαίδευση κατά τις πρώτες δεκαετίες του 20ού αιώνα. Βόλος: Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Θεσσαλίας. Κυπριανός, Π. (2004). Συγκριτική ιστορία της ελληνικής εκπαίδευσης. Αθήνα: Βιβλιόραμα. Μαυροσκούφης, Δ. Κ. (2015). Αναζητώντας τα ίχνη της Ιστορίας: Ιστοριογραφία, Διδακτική Μεθοδολογία και ιστορικές πηγές. Θεσσαλονίκη: Δέσποινα Κυριακίδη. Πυργιωτάκης Γ. Ε. (2007). Παιδαγωγική του Νέου Σχολείου. Μια συστηματική εξέταση παιδαγωγικών ιδεών από τον Έρβαρτο έως την ‘κλασική Μεταρρυθμιστική Παιδαγωγική’. Αθήνα: Εκδόσεις Γρηγόρη. Πυργιωτάκης, Γ. Ε. (επιμ.) (2015). Διακεκριμένες προσωπικότητες της Παιδαγωγικής. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο. Τερζής, Ν. Π. (20143). Μελέτη της εκπαίδευσης του Νεοελληνισμού: Πριν από το Κράτος-έξω από το Κράτος-στο Κράτος. Θεσσαλονίκη: Δέσποινα Κυριακίδη. Τσιούμης, Κ. (2008). Μειονοτικές ομάδες στην Ελλάδα (1919-1945). Θεσσαλονίκη: Ζυγός. Φούκας, Β. (2014). Η παιδαγωγική θεωρία και επιστήμη στην Ελλάδα (18ος και 19ος αιώνας): Βα-σικοί εκπρόσωποι - αντιπροσωπευτικά κείμενα. Θεσσαλονίκη: Δέσποινα Κυριακίδη. Houssaye, J. (2000). Δεκαπέντε παιδαγωγοί. Σταθμοί στην Ιστορία της παιδαγωγικής σκέψης. Μτφρ. Δ. Καρακατσάνη. Αθήνα: Μεταίχμιο. Röhrs, H. (1984). Το κίνημα της προοδευτικής εκπαίδευσης. Μτφρ. Κ. Δεληκωνσταντής – Σ. Μπουζάκης. Θεσσαλονίκη: Εκδοτικός Οίκος Αδελφών Κυριακίδη.
Τελευταία Επικαιροποίηση
10-11-2019