ΣΚΗΝΟΘΕΤΙΚΟ ΥΦΟΣ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΣΚΗΝΟΘΕΤΙΚΟ ΥΦΟΣ / DIRECTOR'S INTERPRETATION, VISUALIZATION AND FILM STYLE
Κωδικός7ΣΘ2
ΣχολήΚαλών Τεχνών
ΤμήμαΚινηματογράφου
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή
Υπεύθυνος/ηΔημήτριος Κουτσιαμπασάκος
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600014941

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήμα Κινηματογράφου (2009-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 68
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚορμόςΕπιλογής Υποχρεωτικό746

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΣΚΗΝΟΘΕΤΙΚΟ ΥΦΟΣ
Ακαδημαϊκό Έτος2021 – 2022
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600200568

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοSchool of Film Studies
ΌροφοςFloor 2
ΑίθουσαΜΕΓΑΛΟ ΠΛΑΤΩ (414)
ΗμερολόγιοTuesday 12:30 to 15:00
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι είναι σε θέση να προσδιορίζουν το είδος της ταινίας τους, να εντοπίζουν τα υφολογικά χαρακτηριστικά της, να δημιουργούν το Mood board, να αναζητούν χώρους, να στήνουν και να γυρίζουν μια σκηνή, αξιοποιώντας τις δυνατότητες του χώρου και του διαθέσιμου εξοπλισμού.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Στο εν λόγω μάθημα προσπαθούμε να κατανοήσουμε το κινηματογραφικό ύφος και τους τρόπους συγκρότησής του, μέσα από την ανάλυση συγκεκριμένων παραδειγμάτων. Εξετάζουμε την εξέλιξή της χωροθεσίας και της πλανοθεσίας στον βωβό, ομιλούντα και σύγχρονο κινηματογράφο και τον τρόπο που αυτή επηρεάζει το κινηματογραφικό ύφος. Αναλύουμε κινηματογραφικές σκηνές κάνοντας χρήση κατόψεων. Διερευνούμε τους τρόπους συγκρότησης του κινηματογραφικού χώρου και την λειτουργία της προοπτικής. Επίσης, εξετάζουμε το εικονιστικό σύστημα μιας ταινίας, την συμβολή του στο ύφος της και τον τρόπο συγκρότησής του μέσα από συγκεκριμένα παραδείγματα. Αναλύουμε τα χαρακτηριστικά της ανοιχτής και κλειστής μορφής μιας ταινίας, την οργάνωση της δράσης, την αξιοποίηση του χώρου και την κατασκευή του φιλμικού χρόνου μιας σκηνής, κάνοντας χρήση του ανοιχτού και κλειστού καδραρίσματος. Αναλύουμε τα συστατικά στοιχεία της μιζανσέν ως προς την συμβολή τους στην δημιουργία του Τόνου και της Διάθεσης μιας ταινίας, κομβικά στοιχεία του κινηματογραφικού ύφους.
Λέξεις Κλειδιά
Πλανοθεσία, χωροθεσία, Κάτοψη, Κινηματογραφικός Χώρος, Προοπτική, Εικονιστικό Σύστημα, Η Ανοιχτή και Κλειστή Μορφή στον κινηματογράφο, Ανοιχτό και Κλειστό Καδράρισμα.
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιντεοδιαλέξεις
  • Podcast
  • Ήχος
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Περιγραφή
Χρήση powerpoint, βιντεοπροβολέα, βιντεοκαμέρας, Ηχοληπτικού εξοπλισμού Αξιολόγηση μέσω υπολογιστή Πραγματοποίηση προσομοιώσεων Επικοινωνία μέσω e‐mail ή online forum
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,3
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων301
Καλλιτεχνική δημιουργία812,7
Σύνολο1505
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Παράδοση εργασίας η οποία αφορά στην ανάλυση του κινηματογραφικού ύφους (film style) ενός σκηνοθέτη της αρεσκείας σας πάνω στο σύνολο του έργου του ή εστιάζοντας σε μια συγκεκριμένη ταινία. Η εργασία είναι ομαδική (1 έως 4 άτομα) και υλοποιείται σε 2 στάδια. Η εργασία παρουσιάζεται προφορικά στην αίθουσα από την ομάδα (pitch, με χρήση power point) και η διάρκειά της δεν πρέπει να ξεπερνάει τα 7 λεπτά. Η παρουσίαση προσμετράται με ποσοστό 30% στην τελική αξιολόγηση Στις εξετάσεις παραδίδεται η τελική εργασία (εξέλιξη της εργασίας που παρουσιάστηκε προφορικά) η οποία έχει τον χαρακτήρα βίντεο-δοκιμίου με τα εξής χαρακτηριστικά: Χρήση φωνής εκφωνητή (Voice over) Χρήση κατόψεων και διαγραμμάτων Χρήση επεξηγηματικών τίτλων επί της οθόνης. Ανάλυση της χωροθεσίας (staging) και της πλανοθεσίας (blocking) μιας ενδεικτικής σκηνής. Διάρκεια: Όχι μικρότερη από 20 λεπτά
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Εργαστηριακή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Bordwell David- Thompson Kristin. Εισαγωγή στην Τέχνη του Κινηματογράφου, μτφρ. Κατερίνα Κοκκινίδη, εκδ. Μ.Ι.Ε.Τ. 2004 Η πολιτική των δημιουργών, Συλλογικό έργο, μτφ. Μαρία Μπαλάσκα, εκδ. Αλεξάνδρεια 1989. Αιζενστάϊν, Σ. Μ, Έργα/1, Η Μορφή του φιλμ (Α), μτφρ. Νίκος Ε. Παναγιωτόπουλος, εκδ. Αιγόκερως Αιζενστάϊν, Σ. Μ, Έργα/2, ΕΡΓΑ/2, Η Μορφή του φιλμ (Α), μτφρ. Κώστας Σφήκας, εκδ. Αιγόκερως Tirard Laurent, Master class- Μαθήματα σκηνοθεσίας από τους σημαντικότερους σύγχρονους κινηματογραφιστές μτφρ. Τσέγκου Αλκυόνη- εκδ. Πατάκη 2013 Straus F.- Huet A. - Η κατασκευή μιας ταινίας - μτφρ. Μαρία Γαβαλά, εκδ. Πατάκη 2008 Siety Emmanuel, Το πλάνο, μτφρ. Σωτήρης Καρκανιάς, εκδ. Πατάκη 2003. Landau Camile – White, Tiare, 161 Μυστικά για ένα νέο κινηματογραφιστή, μτφρ. Κατερίνα Κακλαμάνη, εκδ. Πατάκη 2008.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Ανάλογα με τις ταινίες που προβάλονται στην διάρκεια των εργαστηρίων, δίδεται πρόσθετη βιβλιογραφία.
Τελευταία Επικαιροποίηση
09-10-2021