Ειδικά Θέματα Αναλυτικής Δεδομένων ΙI

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΕιδικά Θέματα Αναλυτικής Δεδομένων ΙI / Special Topics in Data Analytics ΙI
ΚωδικόςΜΙΣΤΒ008
ΣχολήΕπιστημών Υγείας
ΤμήμαΙατρικής
Κύκλος / Επίπεδο2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΕαρινή
Υπεύθυνος/ηΆννα-Μπεττίνα Χάιδιτς
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600020029

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΜΣ Στατιστική και Αναλυτική Βιοϊατρικών Δεδομένων (2020-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 30
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚορμόςΥποχρεωτικό217,5

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΕιδικά Θέματα Αναλυτικής Δεδομένων ΙI
Ακαδημαϊκό Έτος2021 – 2022
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία2
Class ID
600200607
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία)
  • Αγγλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Προαπαιτούμενα Μαθήματα
  • ΜΙΣΤΑ001 Εισαγωγή στην Ανάλυση Δεδομένων
  • ΜΙΣΤΑ002 Βασικές αρχές Στατιστικής
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Σκοπός αυτού του μαθήματος είναι να βοηθήσει τους φοιτητές να κατανοήσουν τις βασικές έννοιες της μοριακής και γενετικής επιδημιολογίας και την ενσωμάτωση σχετικών ευρημάτων στην δημόσια υγεία και την ‘μεταφραστική ιατρική’. Το μάθημα περιγράφει τους κατάλληλους σχεδιασμούς μελετών για την διεξαγωγή μοριακής και γενετικής επιδημιολογικής έρευνας, την ανάπτυξη βιοδεικτών και ενσωμάτωσή αυτών στην επιδημιολογική έρευνα, και την εφαρμογή νέων αναδυόμενων μοριακών τεχνολογιών στην επιδημιολογική έρευνα. Γνώσεις Οι συμμετέχοντες και οι συμμετέχουσες θα καταστούν ικανοί και ικανές να γνωρίζουν: • Τις βασικές αρχές της Μοριακής Επιδημιολογίας • Τους σχεδιασμούς μελετών που εφαρμόζονται στη Μοριακή Επιδημιολογία • Βιοδείκτες: Έκθεση και επίδραση της έκθεσης/ Εγκυρότητα και επικύρωση της συσχέτισης • Τις αναδυόμενες τεχνολογίες στη Μοριακή Επιδημιολογία • Τις βασικές αρχές της Γενετικής Επιδημιολογίας • Τους σχεδιασμούς μελετών που εφαρμόζονται στη Γενετική Επιδημιολογία • Μελέτες Ευρείας Γονιδιωματικής Συσχέτισης (GWAS) • Μενδελιανή Τυχαιοποίηση Ικανότητες Οι συμμετέχοντες και οι συμμετέχουσες θα καταστούν ικανοί και ικανές: • Να περιγράψουν τους βασικούς σχεδιασμούς μελετών που εφαρμόζονται στη μοριακή και γενετική επιδημιολογία και να αναγνωρίζουν πιθανές πηγές συστηματικών σφαλμάτων και τις μεθόδους που χρησιμοποιούνται για τον περιορισμό τους. • Να περιγράψουν τις βασικές κατηγορίες βιοδεικτών, τρόπους ανεύρεσης και ενσωμάτωσής αυτών στην επιδημιολογική έρευνα. • Εξηγήσουν τους τρόπους με τους οποίους αναδύουσες τεχνολογίες, όπως αυτές της ‘Ομικής’ μπορούν να εφαρμοστούν στους σχεδιασμούς μελετών μοριακής επιδημιολογίας. • Να περιγράψουν τις βασικές αρχές της γενετικής των πληθυσμών (πχ μετάλλαξη, ανασυνδυασμός, πληθυσμιακή δομή), τους διαφορετικούς τύπους των γενετικών πολυμορφισμών οι οποίοι μπορεί να σχετίζονται με νοσήματα και να αναγνωρίζουν τις δυνατότητες εντοπισμού που παρέχει η τρέχουσα τεχνολογία. • Να επιδείξουν τον τρόπο διεξαγωγής μια μελέτης Ευρείας Γονιδιωματικής Συσχέτισης.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
Περιεχόμενο Μαθήματος
1. Εισαγωγή στη Μοριακή Επιδημιολογία 2. Σχεδιασμοί μελετών στη Μοριακή Επιδημιολογία 3. Βιοδείκτες: Έκθεση και επίδραση της έκθεσης/ Εγκυρότητα και επικύρωση της συσχέτισης 4. Αναδυόμενες τεχνολογίες I 5. Αναδυόμενες τεχνολογίες II 6. Εισαγωγή στη Γενετική Επιδημιολογία 7. Σχεδιασμοί μελετών στη Γενετική Επιδημιολογία 8. Μελέτες ευρείας γονιδιωματικής συσχέτισης (GWAS) Ι 9. Μελέτες ευρείας γονιδιωματικής συσχέτισης (GWAS) ΙΙ 10. Μενδελιανή τυχαιοποίηση I 11. Μενδελιανή τυχαιοποίηση II
Λέξεις Κλειδιά
Γενετική Επιδημιολογία, Μοριακή Επιδημιολογία, Μενδελιανή τυχαιοποίηση
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιντεοδιαλέξεις
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις45
Εργαστηριακή Άσκηση60
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων20
Εξετάσεις65
Σύνολο190
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Εβδομαδιαία κουίζ πολλαπλών επιλογών Αξιολόγηση των σχολίων που υποβάλλονται από κάθε εκπαιδευόμενο στις online ομάδες συζήτησης Τελική αξιολόγηση με ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Διαμορφωτική)
  • Γραπτή Εξέταση με Επίλυση Προβλημάτων (Διαμορφωτική)
  • Εργαστηριακή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
• Palmer LJ, Burton P, Davey Smith G. An Introduction to Genetic Epidemiology. Health & Society Series, 2011. • F Perera and B Weinstein. Molecular Epidemiology: recent advances and future directions Carcinogenesis 2000; 21 (3):517-524 • M Spitz and M Bondy. The evolving discipline of molecular epidemiology of cancer. Carcinogenesis 2010; 3(1): 127-134 • A Rundle, P Vineis and H Ahsan. Design options for molecular epidemiology research within cohort studies. Cancer Epidemiology Biomarkers and Prevention. 2005 14; 1899-1904. • N Caporaso. Integrative study designs-next step in the evolution of molecular epidemiology? Cancer Epidemiology Biomarkers and Prevention. 2007 16; 365 • N Holland, L Pfleger, E Berger, A Ho and M Bastaki. Molecular epidemiology biomarkers-sample collection and processing considerations. Toxicology and Applied Pharmacology. 2005; 261-268. P Vineis, F Perera. Molecular epidemiology and biomarkers in etiologic cancer research: the new in light of the old. Cancer Epidemiology Biomarkers and Prevention. 2007;16(10):1954-1965. • N Rothman, W Stewart, P Schulte. Incorporating biomarkers into cancer epidemiology: a matrix of biomarker and study design categories. Cancer Epidemiology Biomarkers and Prevention. 1995;4:301–11. • S Wacholder, S Chanock, M Garcia-Closas, L Elghormli, N Rothman Assessing the probability that a positive report is false: An approach for molecular epidemiology studies. J Natl Cancer Inst 2004 96: 434–442. • J Ioannidis Microarrays and molecular research: Noise discovery? Lancet 2005 365: 454–455. • J Vandenbroucke When are observational studies as credible as randomised trials? Lancet 2004 363: 1728–1731. • D Thomas. High-volume “-omics” technologies and the future of molecular epidemiology. Epidemiology 2006 17(5):490-1. • D Hunter. The future of molecular epidemiology. Int J Epidemiol. 1999 28(5): S1012-4. • C Wild, G Law and E Roman. Molecular epidemiology and cancer: promising areas of future research in the post-genomic era. Mutation Research 2002 499(1): 3-12. • Tzoulaki et al. Design and analysis of metabolomics studies in epidemiologic research: a primer on -omic technologies. Am J Epidemiol. 2014 Jul 15;180(2):129-39. • Key concepts in genetic epidemiology. In: Palmer LJ, Burton P, Davey Smith G. An Introduction to Genetic Epidemiology. Health & Society Series, 2011. pp. 5-39. • Genetic linkage studies. In: Palmer LJ, Burton P, Davey Smith G. An Introduction to Genetic Epidemiology. Health & Society Series, 2011. pp. 39-61. • Genetic association studies. In: Palmer LJ, Burton P, Davey Smith G. An Introduction to Genetic Epidemiology. Health & Society Series, 2011. pp. 61-91. • Mapping complex disease genes and using linkage disequilibrium and genome-wide association scans. In: Palmer LJ, Burton P, Davey Smith G. An Introduction to Genetic Epidemiology. Health & Society Series, 2011. pp. 91-131.
Τελευταία Επικαιροποίηση
16-06-2022