Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
-Να κατανοούν τους τρόπους με τους οποίους η εκπαίδευση αλληλεπιδρά με το πολιτικό, ιδεολογικό και κοινωνικό περιβάλλον.
-Να ερμηνεύουν τα εκπαιδευτικά φαινόμενα.
-Να αποκτήσουν δεξιότητες έρευνας, συλλογής και αξιοποίησης πρωτογενούς υλικού.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα θα εξετάσει την εξέλιξη της ελληνικής εκπαίδευσης και εκπαιδευτικής πολιτικής από τη δικτατορία του Μεταξά (1936) έως και την κατάρρευση της δικτατορίας της 21ης Απριλίου (1974). Οι τρεις άξονες γύρω από τους οποίους θα επικεντρωθεί το μεταπτυχιακό αυτό μάθημα θα είναι:
1) Η εξέλιξη της συντηρητικής σκέψης και πολιτικής για την εκπαίδευση.
2) Η εξέλιξη και τα χαρακτηριστικά της επίσημης εκπαιδευτικής πολιτικής.
3) Οι ομάδες πίεσης, οι διανοούμενοι και τα έντυπα που στέγασαν και εξέφρασαν τις απόψεις τους.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Χριστόφορος Βερναρδάκης & Γιάννης Μαυρής: Κόμματα και κοινωνικές συμμαχίες στην προδικτατορική Ελλάδα, Εξάντας, Αθήνα1991.
-Έφη Γαζή: Ο δεύτερος βίος των Τριών Ιεραρχών. Μια γενεαλογία του «ελληνοχριστιανικού πολιτισμού», Νεφέλη, Αθήνα 2004.
-Έφη Γαζή: Πατρίς, θρησκεία, οικογένεια. Ιστορία ενός συνθήματος 1880-1930, Πόλις, Αθήνα 2011.
-Χρήστος Γιανναράς: Καταφύγιο ιδεών. Μαρτυρία, Ίκαρος, Αθήνα 2000 (ε’ έκδοση.
-Δέσποινα Παπαδημητρίου: Από το λαό των νομιμοφρόνων στο έθνος των εθνικοφρόνων. Η συντηρητική σκέψη στην Ελλάδα, Σαβάλλας, Αθήνα 2006.
-Δημήτρης Χαραλάμπους: Εκπαιδευτική πολιτική και εκπαιδευτική μεταρρύθμιση στη μεταπολεμική Ελλάδα (1950-1974).
-Robert Nisbet: Conservatism. Dream and Reality, Transactions, London 2002.
-Pekka Suvanto: Conservatism from the French Revolution to the 1990s, Macmillan, London 1997.
-John Weiss: Συντηρητισμός και ριζοσπαστική Δεξιά (μτφρ. Σπύρος Μαρκέτος), Θύραθεν, Αθήνα 2009.