Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την παρακολούθηση του μαθήματος οι φοιτήτριες και οι φοιτητές θα είναι σε θέση να:
-να συγκρίνουν οπτικές της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης στον παιδαγωγικό λόγο
-να κατανοήσουν, να συγκρίνουν και να αξιολογήσουν τις αρχές της «οικουμενικότητας» και της «πολιτισμικής σχετικότητας» των αξιών
-να εντοπίσουν τις βασικές προκλήσεις και τα κύρια προβλήματα που σύμφωνα με την έρευνα συνδέονται με την εκπαίδευση των παιδιών με μεταναστευτικό υπόβαθρο στην Ελλάδα, την Ευρώπη και διεθνώς
-να κατανοήσουν ότι η διάχυση της διαπολιτισμικής αγωγής στην εκπαιδευτική πράξη σχετίζεται με την αναπροσαρμογή της σχολικής εργασίας σε πολλαπλά επίπεδα (επικοινωνία στο σχολείο και την τάξη, διδασκαλία, Προγράμματα Σπουδών και σχολικά βιβλία, εκπαίδευση και επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, διγλωσσία/πολυγλωσσία)
-να συσχετίζουν τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η εκπαίδευση των πολιτισμικών μειονοτήτων με εγγενή προβλήματα του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος
-να μπορούν να διατυπώσουν ένα ερευνητικό ερώτημα και να αναπτύξουν ερευνητικό σχέδιο, προκειμένου να καταλήξουν στην απάντησή του
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μεταπτυχιακό μάθημα συζητά αρχικά βασικές έννοιες που σχετίζονται με τη θεματική (πολιτισμικός πλουραλισμός, παγκοσμιοποίηση, μετανάστευση, ταυτότητα και ετερότητα, οικουμενικότητα και πολιτισμικός σχετικισμός, κτλ.), τις πολιτικές της ετερότητας, τις θεωρητικές αρχές και τις πρακτικές της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης, καθώς και όψεις του παιδαγωγικού λόγου στην Ελλάδα για τη διαπολιτισμική εκπαίδευση. Παρουσιάζει παραδείγματα εκπαίδευσης ομάδων που μειονεκτούν (μετανάστες, πρόσφυγες, παλιννοστούντες, μουσουλμάνοι, τσιγγάνοι). Αναλύει διεξοδικά θέματα πολιτισμικού πλουραλισμού και εκπαιδευτικής πολιτικής, ενώ εξειδικεύει τη θεματική στο παράδειγμα της Ελλάδας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Εστιάζει στη διεθνή έρευνα για τις σχολικές επιδόσεις (σχολική αποτυχία μειονοτικών μαθητών από τη μία και παράγοντες που ευνοούν τις επιδόσεις τους από την άλλη). Στη συνέχεια το μάθημα επικεντρώνεται στην έρευνα και την πράξη που αναπτύσσονται στο πλαίσιο της Διαπολιτισμικής Παιδαγωγικής, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στα εξής επιμέρους πεδία: διαπολιτισμική επικοινωνία, διδακτικές προσεγγίσεις στην πολυπολιτισμική τάξη, εκπαίδευση και επιμόρφωση των εκπαιδευτικών για τις συνθήκες του πολυπολιτισμικού σχολείου, διαπολιτισμικά προσανατολισμένο διδακτικό υλικό (Προγράμματα Σπουδών και σχολικά βιβλία), διγλωσσία και εκπαίδευση.
Λέξεις Κλειδιά
διαπολιτισμική εκπαίδευση, ετερότητα, ισότητα εκπαιδευτικών ευκαιριών, διαπολιτισμική επικοινωνία, διαπολιτισμικά προσανατολισμένη διδασκαλία, διγλωσσία