Το διαπολιτισμικό σχολείο

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΤο διαπολιτισμικό σχολείο / The Intercultural School
ΚωδικόςΠΕΠΣ307
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΦιλοσοφίας και Παιδαγωγικής
Κύκλος / Επίπεδο2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΑναστασία Κεσίδου
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600018142

Πρόγραμμα Σπουδών: Παιδαγωγική Επιστήμη: Ειδική Αγωγή, Παιδαγωγική του Σχολείου, Συνεχιζόμενη Εκπαίδευση

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 6
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Παιδαγωγική του ΣχολείουΚατ' Επιλογήν Υποχρεωτικά217,5

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΤο διαπολιτισμικό σχολείο
Ακαδημαϊκό Έτος2021 – 2022
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία2
Class ID
600203905
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την παρακολούθηση του μαθήματος οι φοιτήτριες και οι φοιτητές θα είναι σε θέση να: -να συγκρίνουν οπτικές της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης στον παιδαγωγικό λόγο -να κατανοήσουν, να συγκρίνουν και να αξιολογήσουν τις αρχές της «οικουμενικότητας» και της «πολιτισμικής σχετικότητας» των αξιών -να εντοπίσουν τις βασικές προκλήσεις και τα κύρια προβλήματα που σύμφωνα με την έρευνα συνδέονται με την εκπαίδευση των παιδιών με μεταναστευτικό υπόβαθρο στην Ελλάδα, την Ευρώπη και διεθνώς -να κατανοήσουν ότι η διάχυση της διαπολιτισμικής αγωγής στην εκπαιδευτική πράξη σχετίζεται με την αναπροσαρμογή της σχολικής εργασίας σε πολλαπλά επίπεδα (επικοινωνία στο σχολείο και την τάξη, διδασκαλία, Προγράμματα Σπουδών και σχολικά βιβλία, εκπαίδευση και επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, διγλωσσία/πολυγλωσσία) -να συσχετίζουν τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η εκπαίδευση των πολιτισμικών μειονοτήτων με εγγενή προβλήματα του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος -να μπορούν να διατυπώσουν ένα ερευνητικό ερώτημα και να αναπτύξουν ερευνητικό σχέδιο, προκειμένου να καταλήξουν στην απάντησή του
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μεταπτυχιακό μάθημα συζητά αρχικά βασικές έννοιες που σχετίζονται με τη θεματική (πολιτισμικός πλουραλισμός, παγκοσμιοποίηση, μετανάστευση, ταυτότητα και ετερότητα, οικουμενικότητα και πολιτισμικός σχετικισμός, κτλ.), τις πολιτικές της ετερότητας, τις θεωρητικές αρχές και τις πρακτικές της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης, καθώς και όψεις του παιδαγωγικού λόγου στην Ελλάδα για τη διαπολιτισμική εκπαίδευση. Παρουσιάζει παραδείγματα εκπαίδευσης ομάδων που μειονεκτούν (μετανάστες, πρόσφυγες, παλιννοστούντες, μουσουλμάνοι, τσιγγάνοι). Αναλύει διεξοδικά θέματα πολιτισμικού πλουραλισμού και εκπαιδευτικής πολιτικής, ενώ εξειδικεύει τη θεματική στο παράδειγμα της Ελλάδας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Εστιάζει στη διεθνή έρευνα για τις σχολικές επιδόσεις (σχολική αποτυχία μειονοτικών μαθητών από τη μία και παράγοντες που ευνοούν τις επιδόσεις τους από την άλλη). Στη συνέχεια το μάθημα επικεντρώνεται στην έρευνα και την πράξη που αναπτύσσονται στο πλαίσιο της Διαπολιτισμικής Παιδαγωγικής, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στα εξής επιμέρους πεδία: διαπολιτισμική επικοινωνία, διδακτικές προσεγγίσεις στην πολυπολιτισμική τάξη, εκπαίδευση και επιμόρφωση των εκπαιδευτικών για τις συνθήκες του πολυπολιτισμικού σχολείου, διαπολιτισμικά προσανατολισμένο διδακτικό υλικό (Προγράμματα Σπουδών και σχολικά βιβλία), διγλωσσία και εκπαίδευση.
Λέξεις Κλειδιά
διαπολιτισμική εκπαίδευση, ετερότητα, ισότητα εκπαιδευτικών ευκαιριών, διαπολιτισμική επικοινωνία, διαπολιτισμικά προσανατολισμένη διδασκαλία, διγλωσσία
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαφάνειες
  • Βιβλιογραφία
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Γίνεται χρήση Η/Υ, βιντεοπροβολέα, διαδικτύου και της πλατφόρμας e-learning.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Σεμινάρια261,0
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων86.53,5
Εκπόνηση μελέτης (project)401,6
Συγγραφή εργασίας / εργασιών351,4
Σύνολο187.57,5
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Οι φοιτητές αναμένεται να συμμετέχουν ενεργά στο μάθημα, να μελετούν την προτεινόμενη βιβλιογραφία και να εκπονήσουν μία εργασία 5500 λέξεων(στην ελληνική γλώσσα) πάνω σε ένα συγκεκριμένο θέμα/ερευνητικό ερώτημα που απορρέει από τη θεματική.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική)
Τελευταία Επικαιροποίηση
07-05-2020