Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Mε την επιτυχή ολοκλήρωση της σειράς των μαθημάτων οι φοιτητές/φοιτήτριες θα μπορούν να:
1) κατανοήσουν την ταξιδιωτική αφήγηση και τρόπο γραφής της στο πλαίσιο της Βρετανικής λογοτεχνίας και πολιτισμικής ιστορίας του 18ου και 19ου αιώνα
2) εξοικειωθούν με κυρίαρχα θεωρητικά μοντέλα ερμηνείας της περιηγητικής λογοτεχνίας και με τον τρόπο σύνδεσής τους με τα ίδια τα κείμενα
3) εμβαθύνουν σε δεξιότητες κριτικής ανάγνωσης και ανάλυσης ιμπεριαλιστικής εκφοράς λόγου και ιδεολογικής αναπαράστασης
4)εξασκηθούν στην παραγωγή ακαδημαϊκού γραπτού και προφορικού λόγου
Περιεχόμενο Μαθήματος
Σκοπός του μαθήματος είναι να εισαγάγει τις φοιτήτριες/τους φοιτητές στη μελέτη ενός δημοφιλούς κειμενικού είδους και να διερευνήσει τους τρόπους με τους οποίους η ταξιδιωτική λογοτεχνία έχει επηρεάσει ένα ευρύ φάσμα πολιτιστικών, πολιτικών και ιστορικών συζητήσεων. Αφού επιχειρήσει να ορίσει το λογοτεχνικό είδος και να προσφέρει μια σύντομη επισκόπηση της εξέλιξής του στον Δυτικό κόσμο, το μάθημα θα επικεντρωθεί σε ταξιδιωτικές αφηγήσεις που συνέγραψαν Βρετανοί ταξιδιώτες τον 18ο και 19ο αιώνα, περίοδο κατά την οποία η σχέση της Βρετανίας με τον ευρύτερο κόσμο άλλαξε ριζικά. Τα κείμενα υπό εξέταση περιλαμβάνουν μία ευρεία γκάμα από εμπειρίες και οπτικές που θα μας απασχολήσουν —του περιηγητή/της περιηγήτριας, του/της επιστήμονα, του τουρίστα/της τουρίστριας, του διπλωμάτη, του αρχαιολάτρη, του εξερευνητή/της εξερευνήτριας— ενώ θα εστιάσουμε στις αφηγηματικές τεχνικές και τα υφολογικά στοιχεία που χρησιμοποιούν οι συγγραφείς τους. Επιπλέον, το μάθημα θα θέσει ερωτήματα όπως: τι αποκαλύπτουν τα ταξιδιωτικά κείμενα σχετικά με τον ψυχικό κόσμο του ταξιδιώτη/της ταξιδιώτισσας και τις απόψεις του/της για άλλους λαούς και άλλους πολιτισμούς; Πώς τα κείμενα αυτά βοήθησαν τη Βρετανία να κατανοήσει τον κόσμο; Πώς επηρεάζουν τα ζητήματα ταυτότητας, φύλου και σεξουαλικότητας την ταξιδιωτική γραφή;
Λέξεις Κλειδιά
ταξιδιωτική λογοτεχνία, αφήγηση, έμφυλος λόγος, Βρετανία, ιστορία, ταυτότητα
Περιγραφή
Η αξιολόγηση βασίζεται: ή σε μία τελική εξέταση σε όλη την ύλη που έχει διδαχθεί, ή σε συνδυασμό κριτικού δοκιμίου με περιορισμένη βιβλιογραφία (2500 λέξεις περίπου, 30% του τελικού βαθμού) και σε μια τελική γραπτή εξέταση που συνδυάζει ερωτήσεις ανάπτυξης δοκιμίου σε ύλη που έχει διδαχθεί (70% του τελικού βαθμού). Στην αξιολόγηση των γραπτών δοκιμίων λαμβάνονται υπόψη η γνώση του αντικειμένου και η οικιότητα με τα λογοτεχνικά και κριτικά κείμενα της ύλης, καθώς και η οργάνωση, η επιχειρηματολογία, το επίπεδο έκφρασης στην αγγλική γλώσσα και η ικανότητα ανάλυσης και σύνθεσης σε σχέση με την ερμηνεία της ταξιδιωτικής λογοτεχνίας και της πολιτικής/κοινωνικής της διάστασης. Η εργασία είναι υποχρεωτική ή εθελοντική αναλόγως με τον αριθμό των φοιτητών ανά εξάμηνο. Στα πλαίσια του μαθήματος, μπορεί να δοθεί ακόμη η δυνατότητα για προφορικές παρουσιάσεις. Οι φοιτητές/φοιτήτριες μετά από συνεννόηση με τη διδάσκουσα αναλαμβάνουν να μελετήσουν ένα κριτικό ή θεωρητικό κείμενο και να το παρουσιάζουν στην τάξη. Εφόσον η παρουσίαση είναι επιτυχής (λαμβάνονται υπόψη η οικιότητα με τα κείμενα της ύλης, καθώς και η επιχειρηματολογία, το επίπεδο έκφρασης στην αγγλική γλώσσα και η ικανότητα ανάλυσης και σύνθεσης) ο φοιτητής/η φοιτήτρια λαμβάνουν έναν επιπλέον βαθμό στην τελική τους βαθμολογία.Τα κριτήρια αξιολόγησης γνωστοποιούνται στους φοιτητές στην αρχή του εξαμήνου.