ΓΕΡΜΑΝΙΚΕΣ ΚΑΙ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΜΝΗΜΕΣ: Η ΓΕΡΜΑΝΙΚΗ ΚΑΤΟΧΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΓΕΡΜΑΝΙΚΕΣ ΚΑΙ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΜΝΗΜΕΣ: Η ΓΕΡΜΑΝΙΚΗ ΚΑΤΟΧΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ / GERMAN AND GREEK MEMORIES: LITERATURE ABOUT THE GERMAN OCCUPATION OF GREECE
Τίτλος στα ΓερμανικάDEUTSCHE UND GRIECHISCHE ERINNERUNGSKULTUREN: DIE NATIONALSOZIALISTISCHE OKKUPATION GRIECHENLANDS IM SPIEGEL DER LITERATUR
ΚωδικόςΛΠ_005
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΓερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας
Κύκλος / Επίπεδο2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600003396

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΜΣ Γλώσσα και Πολιτισμός στο Γερμανόφωνο Χώρο (2012-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 6
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Γλωσσολογία-ΔιδακτικήΥποχρεωτικό Κατ' ΕπιλογήνΧειμερινό/Εαρινό-9
Λογοτεχνία-ΠολιτισμόςΥποχρεωτικό Κατ' ΕπιλογήνΧειμερινό/Εαρινό-9

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΓΕΡΜΑΝΙΚΕΣ ΚΑΙ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΜΝΗΜΕΣ: Η ΓΕΡΜΑΝΙΚΗ ΚΑΤΟΧΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ
Ακαδημαϊκό Έτος2022 – 2023
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600207744
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Γερμανικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Απόκτηση γνώσεων από τους συμμετέχοντες σχετικά με βασικές έννοιες των σπουδών μνήμης και εξάσκησή τους στην εφαρμογή αυτών των όρων κατά την ανάλυση λογοτεχνικών κειμένων/ Εξοικείωση των φοιτητών με λογοτεχνικά έργα της νέας χιλιετίας, τα οποία ως θέμα τους έχουν την αναπαράσταση της Γερμανικής κατοχής / εξοικείωση των φοιτητών με τα αφηγηματολογικά μέσα που χρησιμοποιούνται για την ανάκληση στη μνήμη τραυματικών καταστάσεων του παρελθόντος /ευαισθητοποίησή τους στην ανίχνευση διακειμενικών σχέσεων/ ικανότητα για συσχέτιση των λογοτεχνικών κειμένων με τα κοινωνικά, πολιτισμικά και ιστορικά συμφραζόμενα τους/ ανάπτυξη της κριτικής ικανότητας των φοιτητών
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Η οικονομική κρίση στην Ελλάδα αναμόχλευσε την έριδα των αποζημιώσεων για την γερμανική κατοχή και πυροδότησε ένθερμες συζητήσεις γύρω από αυτό το ζήτημα. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο αναδείχθηκε στον δημόσιο λόγο μεταξύ Ελλάδας και Γερμανίας το πρόβλημα της «ασύμμετρης μνήμης» μεταξύ των δυο λαών. Η δημόσια συζήτηση για τις αποζημιώσεις έφερε στην επιφάνεια ότι ενώ στην ελληνική μνήμη η κατοχή είναι συνυφασμένη με τις βιαιοπραγίες των Γερμανών στην Ελλάδα, στην δημόσια μνήμη της Γερμανίας απουσιάζει αυτό το εγκληματικό στοιχείο. Το σεμινάριο έχει ως στόχο να εξετάσει κυρίως – αλλά όχι αποκλειστικά - την γερμανόφωνη λογοτεχνική παραγωγή που ασχολείται με την γερμανική κατοχή. Πέρα από λιγοστούς συγγραφείς του κανόνα, που γράφουν για τις εμπειρίες τους ως στρατιώτες στην Ελλάδα, δεν γίνεται ιδιαίτερος λόγος για τη γερμανική κατοχή στην γερμανόφωνη λογοτεχνία της μεταπολεμικής εποχής. Παρατηρείται όμως μια «άνθηση» στην σύγχρονη λογοτεχνία που προσπαθεί να μετατρέψει την λήθη τόσων χρόνων σε μνήμη. Σε αυτό το σημείο θα εστιάσουμε την προσοχή μας, μιας και αποτελεί καινούριο ερευνητικό πεδίο. Θεωρητικό πλαίσιο θα αποτελέσουν οι σύγχρονες μελέτες περί μνήμης, κυρίως των Aleida και Jan Assmann.
Λέξεις Κλειδιά
Μνήμη, Γερμανική κατοχή στην Ελλάδα, λογοτεχνία
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Χρήση power point στις διαλέξεις του διδάσκοντα και στις παρουσιάσεις των φοιτητών Επικοινωνία μέσω e-mail, moodle
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις783,1
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων622,5
Εκπόνηση μελέτης (project)602,4
Συγγραφή εργασίας / εργασιών1004
Σύνολο30012
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
ενεργός συμμετοχή, προφορική παρουσίαση και γραπτή εργασία
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
  • Άλλη / Άλλες (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Bibliographie Theoretische Texte Assmann, Aleida: Einführung in die Kulturwissenschaft. Grundbegriffe, Themen, Fragestellungen. Berlin: Erich Schmidt Verlag 2006. Assmann, Aleida: Erinnerungsräume. Formen und Wandlungen des kulturellen Gedächtnisses. München: Beck 2006. Assmann, Aleida: Generationsidentitäten und Vorurteilsstrukturen in der neuen deutschen Erinnerungsliteratur. Wien: Picus 2006. Assmann, Jan: Das kulturelle Gedächtnis. Schrift, Erinnerung und politische Identität in frühen Hochkulturen. München: Beck 1992. Birkmeyer, Jens (Hg.): Holocaustliteratur und Deutschunterricht. Perspektiven schulischer Erinnerungsarbeit. Hohengehren: Schneider Verlag 2008. Blasberg, Cornelia: Identitätsarbeit und/gegen Vergangenheitsbewältigung? Die dritte Generation nach dem Holocaust in der aktuellen Literatur. In: Birkmeyer (2008): 106-118. Blasberg, Cornelia: Geschichte als Palimpsest. Schreiben und Lesen über die ‚Kinder der Täter’. In: Deutsche Vierteljahresschrift für Literaturwissenschaft und Geistesgeschichte 76.3, September 2002: 464-95. Braese, Stephan (2005): Im Schatten der „gebrannten Kinder“. Zur poetischen Reflexion der Vernichtungsverbrechen in der deutschsprachigen Literatur der 90er Jahre. In: Caduff (2005):81-106. Brumlik, Micha: Trauerarbeit und kollektive Erinnerung. In: Manuel Köppen: Kunst und Literatur nach Auschwitz. Berlin: Erich Schmitt 1993:197-203. Butzer, Günter: Narration – Erinnerung – Geschichte: Zum Verhältnis von historischer Urteilskraft und literarischer Darstellung. In: Fulda, Tschopp (2002):147-172. Cavalli, Alessandro: Soziale Gedächtnisbildung in der Moderne. In: Assmann, Harth (Hg.) 1991: 200-210. Echterhoff, Gerald und Saar, Martin (Hg.): Kontexte und Kulturen des Erinnerns. Maurice Halbwachs und das Paradigma des kollektiven Gedächtnisses. Konstanz: UVK-Verl.-Ges. 2002. Erdheim, Mario: Das Unbewusste in der Kultur. Erinnern und Verdrängen als Themen der Kuturwissenschaften. In: Jaeger/ Rüsen (2004): 92-108. Erll, Astrid: Kollektives Gedächtnis und Erinnerungskulturen. Eine Einführung. Stuttgart, Weimar: Metzler 2005. Fulda, Daniel und Tschopp, Silvia Serena (Hg.): Literatur und Geschichte: ein Kompendium zu ihrem Verhältnis von der Aufklärung bis zur Gegenwart. Berlin, New York: de Gruyter 2002. Günter, Manuela: Shoah-Geschichte(n): Die Vernichtung der europäischen Juden im Spannungsfeld von Historiographie und Literatur. In: Fulda, Tschopp (2002): 173-194. Jaeger, Friedrich/ Rüsen, Jörn (Hg.): Handbuch der Kulturwissenschaften. Themen und Tendenzen, Band 3. Stuttgart, Weimar: Metzler 2004. Jarausch, Konrad H. u. Sabrow, Martin (Hg.): Verletztes Gedächtnis. Erinnerungskultur und Zeitgeschichte im Konflikt. Frankfurt/New York: Campus 2002. Kambas, Chryssoula und Mitsou, Marilisa (Hrsg.): Die Okkupation Griechenlands im Zweiten Weltkrieg: Griechische und Deutsche Erinnerungsliteratur. Köln, Böhlau: 2015 Kansteiner, Wulf: Menschheitstrauma, Holocausttrauma, kulturelles Trauma: Eine kritische Genealogie der philosophischen, psychologischen und kulturwissenschaftlichen Traumaforschung seit 1945. In: Jaeger/ Rüsen (2004):109-138. Korte, Karl-Rudolf und Weidenfeld, Werner (Hg.): Deutschland-Trend-Buch. Bonn: Verlag für Internationale Politik 2001. Mitscherlich, Alexander und Margarete: Die Unfähigkeit zu trauern. Grundlagen kollektiven Verhaltens. München: R. Piper & Co 1967. Nickel, Günther: „Bevor er Rabbi wurde, war er Antisemit“. Die Auseinandersetzung mit der NS-Zeit in der deutschsprachigen Gegenwartsliteratur. In: Kritische Ausgabe 2/2004:6-14. Nünning, Ansgar: Von der fiktionalisierten Historie zur metahistoriographischen Fiktion: Bausteine für eine narratologische und funktionsgeschichtliche Theorie, Typologie und Geschichte des postmodernen historischen Romans. In: Fulda, Tschopp (2002): 541-570. Rüsen, Jörn und Jäger, Friedrich: Erinnerungskultur. In: Karl-Rudolf Korte und Werner Weidenfeld (Hg.): Deutschland-Trend-Buch. Bonn: Verlag für Internationale Politik 2001: 395-428. Simonis, Linda: Moderne Geschichtskonzepte im Spannungsfeld von Kontinuität und Diskontinuität. In: Fulda, Tschopp (2002): 123-146. Welzer, Harald: Das soziale Gedächtnis. Geschichte, Erinnerung, Tradierung. Hamburg: Hamburger Edition 2001. Welzer, Harald: Das kommunikative Gedächtnis. Eine Theorie der Erinnerung. München: Beck 2005. Zimmermann, Moshe: Täter-Opfer-Dichotomien als Identitätsformen. In: Jarausch, Sabrow (2002): 199-216.
Τελευταία Επικαιροποίηση
10-09-2019