ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ / HISTORY OF CHILDREN'S LITERATURE
ΚωδικόςΥΒ.1.018
ΣχολήΠαιδαγωγική
ΤμήμαΕπιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΤριανταφυλλιά ρόζη Αγγελάκη
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID80003374

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ
Ακαδημαϊκό Έτος2022 – 2023
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600208670

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΠαιδαγωγικό Μπλε
ΌροφοςΙσόγειο
ΑίθουσαΑΙΘΟΥΣΑ ΛΥΟΜΕΝΟ 2 (173)
ΗμερολόγιοΤρίτη 18:30 έως 21:00
Τύπος Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Υποβάθρου
  • Γενικών Γνώσεων
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Απόκτηση βασικών γνώσεων για την κριτική προσέγγιση και αξιολόγηση βιβλίων για παιδιά Ειδικότερα: • Κατανόηση του ρόλου των αντιλήψεων περί παιδικής ηλικίας στη δημιουργία της παιδικής λογοτεχνίας • Κατανόηση της θέσης/ρόλου της παιδικής λογοτεχνίας στο λογοτεχνικό πολυσύστημα και των προβληματισμών που την περιβάλλουν: κατανόηση του ιστορικού, κοινωνικού και πολιτισμικού πλαισίου που διαμόρφωσε τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της Παιδικής Λογοτεχνίας και που συνέβαλλε, ή λειτούργησε ως εμπόδιο, στην όποια εξέλιξή της, τόσο στη χώρα μας όσο και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες • Αναγνώριση και αξιολόγηση των ιδεολογικών προσανατολισμών και των συμβάσεων της παιδικής λογοτεχνίας
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Οι βασικές ενότητες του μαθήματος εξετάζουν:  Τις αναπαραστάσεις/κατασκευές της παιδικής ηλικίας στην παιδική λογοτεχνία  Τις απαρχές, την πορεία και τους κυριότερους σταθμούς της παιδικής λογοτεχνίας: τους παράγοντες, τις κειμενικές και τις εξωκειμενικές δυνάμεις που τη διαμορφώνουν, τα προσδιοριστικά χαρακτηριστικά της κατά περιόδους και τις αλλαγές, δηλωτικές των εκάστοτε αντιλήψεων σχετικά με την παιδική ηλικία. Γίνεται παράλληλα ανάγνωση-κριτική προσέγγιση αντιπροσωπευτικών κειμένων  Τα κλασικά έργα της παιδικής λογοτεχνίας  Τη σχέση και την επικοινωνία της ελληνικής με άλλες εθνικές παιδικές λογοτεχνίες: διαχρονικές και συγχρονικές αλληλεπιδράσεις  Το ζήτημα των μεταφράσεων, διασκευών, μεταγραφών και προσαρμογών κειμένων παιδικής λογοτεχνίας: κριτήρια επιλογής του προς μετάφραση έργου, μεταφραστικές στρατηγικές, ρόλος της ‘εισαγόμενης’ μεταφρασμένης παιδικής λογοτεχνίας στη διαμόρφωση της ελληνικής  Το ζήτημα της ομογενοποίησης και διεθνοποίησης της παιδικής λογοτεχνίας: Ο Ντίσνεϊ και οι ιστορίες του, στην ιστορία της παιδικής λογοτεχνίας Οι φοιτητές/τριες, για να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις του μαθήματος, θα κληθούν να διαβάσουν ικανοποιητικό αριθμό βιβλίων για παιδιά.
Λέξεις Κλειδιά
παιδική ηλικία, παιδική λογοτεχνία (και η ιστορία της), λογοτεχνικά είδη, τα κλασικά της παιδικής λογοτεχνίας, μεταφράσεις-διασκευές της παιδικής λογοτεχνίας
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,6
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων582,3
Συγγραφή εργασίας / εργασιών502
Εξετάσεις30,1
Σύνολο1506
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
1. Εκπόνηση εργασιών σύντομης έκτασης και προαιρετική παρουσίασή τους κατά τη διάρκεια του εξαμήνου. Οι εργασίες είναι ομαδικές και ατομικές. Δίνονται οδηγίες.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Έκθεση / Αναφορά (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
- Γαβριηλίδου, Σ., Φλυαρία και λακωνικότητα στους τίτλους των βιβλίων για παιδιά. Διαδρομές στην ιστορία της παιδικής λογοτεχνίας μέσα από την ανάγνωση των τίτλων της, Θεσσαλονίκη, Ζυγός, 2013, Ή - Γαβριηλίδου, Σ., Το δύσκολο επάγγελμα του κλασικού ήρωα, Θεσσαλονίκη, University Studio Press, 2008. - Κανατσούλη Μένη (2018): Εισαγωγή στη θεωρία και κριτική της παιδικής λογοτεχνίας, 3η έκδοση. Θεσσαλονίκη: UNIVERSITY STUDIO PRESS
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
- Αναγνωστόπουλος, Β.Δ, Τάσεις και εξελίξεις της Παιδικής Λογοτεχνίας, 14η έκδοση, Αθήνα, Οι εκδόσεις των φίλων, 2006. - Αναγνωστόπουλος, Β.Δ., Ιδεολογία και Παιδική Λογοτεχνία. Έρευνα και θεωρητικές προσεγγίσεις, τ. Α΄, Αθήνα, Καστανιώτης, 2001. - Αναγνωστόπουλος, Β.Δ., Η ελληνική παιδική λογοτεχνία κατά τη μεταπολεμική περίοδο (1945-1958), Αθήνα, Καστανιώτης, 1991. -Βασιλούδη, Βασιλική, "Η ιστορία της παιδικής λογοτεχνίας. Μεταθεωρητικά ζητήματα, αναθεωρήσεις και επαναγραφή. Στο Α.Ακριτόπουλος (επιμ.) Ελληνικά Παιδική-Νεανική Λογοτεχνία, Θεσσαλονίκη, Ηρόδοτος, 2013. - Εσκαρπί, Ντ., Η Παιδική και Νεανική Λογοτεχνία στην Ευρώπη, μτφρ. Στ. Αθήνη, Aθήνα, Καστανιώτης, 1995. - Κανατσούλη, Μ., Εισαγωγή στη θεωρία και κριτική της παιδικής λογοτεχνίας, Θεσσαλονίκη, University Studio Press, 1997. - Ντελόπουλος, Κ. («Πρόλογος»-επιμ.), Το παιδικό βιβλίο στην Ελλάδα τον 19ο αιώνα, Πρακτικά Συνεδρίου της Εταιρείας Ελληνικού Λογοτεχνικού και Ιστορικού Αρχείου 9-10 Οκτωβρίου 1996, Ίδρυμα Γουλανδρή, Αθήνα, Καστανιώτης-Ε.Λ.Ι.Α., 1997. - Κατσίκη-Γκίβαλου, Α. (επιμ.), Παιδική Λογοτεχνία. Θεωρία και Πράξη, Αθήνα, Καστανιώτης, τ. Α΄1993 και τ. Β΄ 1994.
Τελευταία Επικαιροποίηση
27-06-2022