ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΚΑΙ Η ΚΟΙΝΩΝΙΟΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΚΑΙ Η ΚΟΙΝΩΝΙΟΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ / SCIENCE AND THE CHILD'S SOCIAL AND CULTURAL REALITY
ΚωδικόςΕΠ.2.074
ΣχολήΠαιδαγωγική
ΤμήμαΕπιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΓλυκερία Φραγκιαδάκη
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600021476

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΚΑΙ Η ΚΟΙΝΩΝΙΟΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ
Ακαδημαϊκό Έτος2022 – 2023
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600208770

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΠαιδαγωγικό Μπλε
ΌροφοςΥπόγειο 1
ΑίθουσαΑΙΘΟΥΣΑ ΥΠΟΓΕΙΟ ΛΥΟΜΕΝΟ 2 (170)
ΗμερολόγιοΤετάρτη 16:00 έως 18:30
Τύπος Μαθήματος
Eιδίκευσης / Kατεύθυνσης
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές αναμένεται να: • κατανοήσουν βασικές θεωρητικές αρχές της πολιτισμικής-ιστορικής θεωρίας και τον ρόλο της στην προσέγγιση εννοιών και φαινομένων από τον κόσμο της φυσικής στο νηπιαγωγείο • συνδέσουν πτυχές της πολιτισμικής-ιστορικής θεωρίας με την εκπαιδευτική/παιδαγωγική πρακτική για τη διδασκαλία και μάθηση των φυσικών επιστημών στο νηπιαγωγείο • γνωρίσουν διδακτικές μεθόδους και παιδαγωγικές πρακτικές για τη διδασκαλία των φυσικών επιστημών κατάλληλες για παιδιά προσχολικής ηλικίας • χρησιμοποιούν μεθόδους που ενθαρρύνουν την ουσιαστική, με νόημα και ευχάριστη ενασχόληση των μαθητών με τις φυσικές επιστήμες • μπορούν να αναστοχάζονται για ζητήματα που αφορούν στη δημιουργία κατάλληλων μαθησιακών περιβαλλόντων για την προώθηση της μάθησης και της ανάπτυξης στις φυσικές επιστήμες για όλους τους μαθητές από τις μικρές ηλικίες.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα εστιάζει στην προσέγγιση και ανάδειξη της κοινωνικής και πολιτισμικής διάστασης της ενασχόλησης με τις φυσικές επιστήμες κατά την προσχολική ηλικία. Ειδικότερα, το μάθημα θα εξετάσει διαδικασίες, μέσα και ζητήματα που αφορούν στη διδασκαλία, μάθηση και ανάπτυξη στις φυσικές επιστήμες στην προσχολική ηλικία και εκπαίδευση. Στόχοι του μαθήματος είναι, οι φοιτητές/τριες: • να γνωρίσουν βασικές έννοιες της πολιτισμικής-ιστορικής θεωρίας και να τις συνδέουν λειτουργικά με την παιδαγωγική πρακτική για τη διδασκαλία και μάθηση στις φυσικές επιστήμες στο νηπιαγωγείο • να κατανοήσουν το ρόλο του παιχνιδιού, της φαντασίας και της δημιουργικότητας στις διαδικασίες διδασκαλίας και μάθησης των φυσικών επιστημών στην προσχολική ηλικία • να γνωρίσουν τρόπους οργάνωσης του χώρου και του υλικού στο νηπιαγωγείο με στόχο την προώθηση της ενασχόλησης των παιδιών με έννοιες και φαινόμενα από τις φυσικές επιστήμες στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής καθημερινότητας • να κατασκευάζουν παιχνίδια και τρισδιάστες κατασκευές τα οποία προωθούν τη μάθηση και την ανάπτυξη στις φυσικές επιστήμες • να προβληματιστούν σχετικά με την ισότιμη πρόσβαση και ενασχόληση των φύλων με τις φυσικές επιστήμες και να αναπτύξουν στρατηγικές και πρακτικές για την αντιμετώπιση ανισοτήτων • να είναι σε θέση να χρησιμοποιούν το παιδικό ιχνογράφημα και άλλες κοινωνιοπολιτισμικές πρακτικές ως μέσα διδασκαλίας και μάθησης εννοιών και φαινομένων από τις φυσικές επιστήμες στο νηπιαγωγείο • να κατανοούν τον κριτικό ρόλο της διαμεσολάβησης του εκπαιδευτικού και της αλληλεπίδρασης μεταξύ συνομηλίκων κατά την προσέγγιση και ενασχόληση με τις φυσικές επιστήμες στο νηπιαγωγείο • να συνειδητοποιήσουν τη σημασία της διαλεκτικής συσχέτισης μεταξύ γνωστικής, συναισθηματικής και πραξιακή διάστασης των επιστημονικών εμπειριών • να συνειδητοποιήσουν ότι τα αναπτυξιακά μονοπάτια των παιδιών στις φυσικές επιστήμες ξεκινούν από τη βρεφική ηλικία και να προωθούν τη συνοχή και τη συνέχειά τους.
Λέξεις Κλειδιά
προσχολική εκπαίδευση, νηπιαγωγείο, φυσικές επιστήμες, πολιτισμική-ιστορική θεωρία, παιχνίδι, φαντασία, δημιουργικότητα
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Περιγραφή
Η διδασκαλία του μαθήματος υποστηρίζεται από ειδικά διαμορφωμένο ψηφιακό υλικό παρουσιάσεων (αρχεία PowerPoint) όπως επίσης από video, ψηφιακό φωτογραφικό υλικό και υλικό αναρτημένο σε ιστοσελίδες. Το υποστηρικτικό εκπαιδευτικό υλικό του μαθήματος στο σύνολό του (π.χ. παρουσιάσεις, επιστημονικά άρθρα, σύνδεσμοι προτεινόμενης δικτυογραφίας, οδηγίες εργασιών) αναρτάται στην ψηφιακή πλατφόρμα e-learning στην οποία αναρτώνται επίσης οι εργασίες των φοιτητριών/ών. Η επικοινωνία με τους φοιτητές/τριες γίνεται μέσω της ίδιας πλατφόρμας όπως επίσης και μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,6
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων401,6
Εκπόνηση μελέτης (project)301,2
Συγγραφή εργασίας / εργασιών411,6
Σύνολο1506
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η αξιολόγηση της απόδοσης των φοιτητων στο μάθημα γίνεται με δύο (2) εργασίες. Οι εργασίες εκπονούνται και παρουσιάζονται ομαδικά, η πρώτη κατά το μέσο και η δεύτερη στο τέλος του εξαμήνου. Η πρώτη εργασία αντιστοιχεί στο 40% και η δεύτερη στο 60% της τελικής βαθμολογίας.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Χατζηγεωργίου, Γ. (2001). Η φυσική μέσα από τα μάτια του μικρού παιδιού. Αθήνα: Εκδόσεις Γρηγόρη. Παντίδος, Π. (Επιμ.) (2019). Ο ρόλος των Φυσικών Επιστημών στην Προσχολική Εκπαίδευση. Αθήνα: Εκδόσεις Νέων Τεχνολογιών.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Δημητρακοπούλου, Α., Ζούγλα, Φ., Λιάζου, Ι., Μουστάκα, Ε., Νάνου, Ν., Σωτηροπούλου, Σ., & Φραγκιαδάκη, Γ. (2016). Η φαντασία ως μέσο προσέγγισης εννοιών και φαινομένων από τον φυσικό κόσμο στο νηπιαγωγείο. Στο Β. Τσελφέ (Επιμ.) Προσχολική ηλικία: οι φυσικές επιστήμες στην εκπαιδευτική σχέση παιδιών και εκπαιδευτικών. Αθήνα: Εκδόσεις Άρτεμις Πετροπούλου, 167- 178. Καλογιαννάκη, Μ. (Επιμ.) (2018). Διδάσκοντας Φυσικές Επιστήμες στην Προσχολική Εκπαίδευση. Αθήνα: Εκδόσεις Δαρδανός. Delserieys, A., Impedovo, M. A., Fragkiadaki, G., & Kampeza, M. (2017). Using drawings to explore preschool children’s ideas about shadow formation. Review of Science, Mathematics and ICT Education, 11(1), 55-69. Fragkiadaki, G., & Ravanis, K. (2021). The unity between intellect, affect, and action in a child's learning and development in science. Learning, Culture and Social Interaction, 29, 100495. Stephenson, T., Fleer, M., & Fragkiadaki, G. (2021). Increasing girls’ STEM engagement in early childhood: Conditions created by the conceptual PlayWorld model. Research in science education, 1-18.
Τελευταία Επικαιροποίηση
07-06-2022