ΠΑΙΔΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ: ΦΙΛΑΝΑΓΝΩΣΙΑ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΓΡΑΦΗ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΠΑΙΔΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ: ΦΙΛΑΝΑΓΝΩΣΙΑ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΓΡΑΦΗ / CHILDREN'S LITERATURE: FILAGNOSIA AND CREATIVE WRITING
ΚωδικόςΕΠ.2.054
ΣχολήΠαιδαγωγική
ΤμήμαΕπιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΠετρούλα Τσοκαλίδου
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID80003413

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΠΑΙΔΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ: ΦΙΛΑΝΑΓΝΩΣΙΑ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΓΡΑΦΗ
Ακαδημαϊκό Έτος2022 – 2023
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600209770

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΠαιδαγωγική Σχολή (Πύργος)
ΌροφοςΙσόγειο
ΑίθουσαΜΕΓΑΛΗ ΙΣΟΓΕΙΟΥ (174)
ΗμερολόγιοΤρίτη 18:30 έως 21:00
Τύπος Μαθήματος
Eιδίκευσης / Kατεύθυνσης
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Γνώση και εξοικείωση με βασικά έργα και πρόσωπα της νεοελληνικής λογοτεχνίας λογοτεχνίας. Γνώση των Ρευμάτων και τεχνοτροπιών της λογοτεχνίας του 20ου και 21ου αιώνα, έφεση στη συγγραφή.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Επιδιώκεται η εκπαίδευση των φοιτητών/τριών στις θεματικές της δημιουργικής γραφής και φιλαναγνωσίας που συνδέονται με το ευρύτερο πεδίο της διδασκαλίας της λογοτεχνίας στην Εκπαίδευση και η κατάκτηση από μέρους των φοιτητών/τριών συγγραφικών δεξιοτήτων.. Ειδικότερα, σε πρώτο επίπεδο το ενδιαφέρον επικεντρώνεται στην εξοικείωση των φοιτητών/τριών με την ιδιαίτερη φύση της παιδικής λογοτεχνίας και με τις ποικίλες διαστάσεις της Φιλαναγνωσίας. Σε δεύτερο επίπεδο επιδιώκεται η κατάκτηση από μέρους των φοιτητών/τριών συγγραφικών δεξιοτήτων, καθώς και η κατάκτηση παιδαγωγικών δεξιοτήτων που συνδέονται με την κατασκευή, οργάνωση και διεξαγωγή δράσεων δημιουργικής γραφής και Φιλαναγνωσίας σε θεσμικά εκπαιδευτικά και εξω-εκπαιδευτικά περιβάλλοντα.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Λήψη αποφάσεων
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
1. Δημιουργική Γραφή(περιεχόμενο και Πρακτικές στο Σχολείο) 2. Φιλαναγνωσία (περιεχόμενο και πρακτικές στο Σχολείο) 3. Παιδαγωγικές εφαρμογές στη διδασκαλία λογοτεχνίας
Λέξεις Κλειδιά
Δημιουργική Γραφή, δημιουργικότητα, λογοτεχνία, φιλαναγνωσία, κοινωνικός εγγραμματισμός
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Περιγραφή
Οι πανεπιστημιακές παραδόσεις υποστηρίζονται από το ψηφιακό υλικό των παρουσιάσεων (αρχεία powerpoint). Παρουσιάζονται και αναλύονται βιντεοσκοπημένα αποσπάσματα θεωρητικού, μεθοδολογικού και ιστορικού περιεχομένου. Η επικοινωνία με τους φοιτητές πραγματοποιείται μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, ψηφιακής πλατφόρμας (elearning) και λοιπών μέσων, όπου διατίθεται το υποστηρικτικό εκπαιδευτικό υλικό. Στο elearning αναρτώνται επίσης οι εργασίες των φοιτητών.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,6
Άσκηση Πεδίου210,8
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων301,2
Πρακτική (Τοποθέτηση)100,4
Συγγραφή εργασίας / εργασιών301,2
Εξετάσεις200,8
Σύνολο1506
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Συνεχής αξιολόγηση και παρακολούθηση Συγγραφή και Παρουσίαση εργασιών Γραπτές ή προφορικές εξετάσεις
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Διαμορφωτική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Αναγνωστικές Εμψυχώσεις και Παιγνίδια Φιλαναγνωσίας, Αρτζανίδου Ε.,Γουλής Δ., Γρόσδος Δ., Καρακίτσιος Α.,Gutenberg, Aθήνα,2011. Καρακίτσιος Α., (2021) Δημιουργική Γραφή: Παίζουμε Λογοτεχνία, Ζυγός, Θεσσαλονίκη
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Brown, D. (1997). Principles of art Therapies. Thornsons. Boutet de Monvel, A. (1960). Encyclopédie Pratique de l’Éducation en France. Paris: Ministre de l’Education. Carter, J. (2001). Creating Writers, A creative writing manual for schools. USA and Canada: RoutledgeFalmer. Davis, G. (200o). Creativity for ever. Kendall Hunt Publishing Company. Genette, G. (1969). Rhétorique et Enseignement. In Figures II (pp. 23-68). Paris: Seuil. Duchense, A. & Legay, T. (1991). La petite fabrique de Littérature. Paris: Magnard. Freud, S. (1976). Introduction à la Psychanalyse. Paris: Petite Bibliothèque Payot. Jacobson, R. (1960). “Closing Statements: Linguistics and Poetics”. In Th. A. Sebeok (Ed.) Style in Language (pp. 350-377). Cambridge Massachusetts: MIT Press. Morley, D. (2007). The Cambridge Introduction to Creative Writing. Cambridge University Press, U.S.A. Paul, M. (2006). The Routledge Creative Writing. London and New York: Coursebook. Todorov, T. (2007). La Litterature en peril. Editions Flammarion. Καραγιάννης, Σ. (2010). “Η δημιουργική γραφή ως καινοτόμος δράση στο Σχολείο”. http://www.scribd.com/doc/ Καρακίτσιος Α., Διδασκαλία Λογοτεχνίας και Δημιουργική Γραφή, Ζυγός, 2013. Κωτόπουλος, Τριαντάφυλλος, Η «νομιμοποίηση» της Δημιουργικής Γραφής, Κείμενα 15, ανακτήθηκε Σεπτέμβριος 23, 2012 από το διαδίκτυο: http://keimena.ece.uth.gr/main/index.php?view=article&catid=59%3Atefxos15&id=257%3A15-kotopoulos&option=com_content&Itemid=95 Λορεντζάτος, Z. (1961, ). Για τον Σεφέρη, Τιμητικό Αφιέρωμα για τα τριάντα χρόνια της Στροφής. Αθήνα: Ερμής. Πασσιά, Α. & Μανδηλαράς Φ. (2001), Εργαστήρι Δημιουργικής Γραφής για Παιδιά, Αθήνα: Πατάκης Σαμαρά, Ζ. (2009). Το βλέμμα του συγγραφέα, Θεσσαλονίκη: University Studio Press Σουλιώτης, Μίμης (2009). Μου αφήνεις πενήντα δραχμές για τσιγάρα; Θεσσαλονίκη, Εκδόσεις Πανεπιστημίου Μακεδονίας. Τζιόβας, Δ. (1987). Μετά την Αισθητική. Αθήνα: Γνώση. Φιλαναγνωσία και Σχολείο, ( επιμ.) Άντα Κατσίκη Γκίβαλου, Πατάκης, Αθήνα, 2007. Περιοδικά: Διαβάζω, Νο 248, 156, Διαδρομές 19, 25, 7, 29, 24 Διδακτικές Σημειώσεις στην προσωπική ιστοσελίδα του διδάσκοντα
Τελευταία Επικαιροποίηση
27-06-2022