ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΚΑΙ ΠΡΩΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΜΑΘΗΜΑΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΚΑΙ ΠΡΩΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ / EARLY MATHEMATICS EDUCATION
ΚωδικόςΥΒ.1.015
ΣχολήΠαιδαγωγική
ΤμήμαΕπιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΚωνσταντίνος Χρήστου
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID80003395

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΜΑΘΗΜΑΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΚΑΙ ΠΡΩΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ
Ακαδημαϊκό Έτος2022 – 2023
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600209782

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΠαιδαγωγικό Μπλε
ΌροφοςΥπόγειο 1
ΑίθουσαΑΙΘΟΥΣΑ ΥΠΟΓΕΙΟ ΛΥΟΜΕΝΟ 1 (171)
ΗμερολόγιοΤρίτη 16:00 έως 18:30
Τύπος Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
  • Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές αναμένεται να: 1) Έχουν κατανοήσει τη φύση και τη λειτουργία των Μαθηματικών σε συνάρτηση με τη διδασκαλία τους σε μικρές ηλικίες. 2) Έχουν προσλάβει τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και τις διαδικασίες διδακτικής προσέγγισης των Μαθηματικών. 3) Αναγνωρίζουν τις ιδιαιτερότητες των μαθηματικών θεματικών και εννοιών. 4) Μπορούν να κατονομάζουν ποιες μαθηματικές έννοιες εμφανίζονται στην προ-σχολική και πρώτη σχολική ηλικία, να περιγράφουν τα βασικά χαρακτηριστικά αυτών των εννοιών και να προσδιορίζουν κάποιες από τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν πιο συχνά τα παιδιών σε αυτές τις ηλικίες. 5) Μπορούν να επιλέξουν τις πιο κατάλληλες δραστηριότητες από μία γκάμα προτεινόμενων δραστηριοτήτων που να μπορούν να εφαρμοστούν στη διδασκαλία μιας συγκεκριμένης μαθηματικής έννοιας.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Ομαδική εργασία
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα περιλαμβάνει ανάπτυξη επίγνωσης για περιοχές των Μαθηματικών και ανάπτυξη γνώσεων και εμπειριών σε σχέση με τη διδασκαλία τους, δηλαδή πλαισιώνεται από τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και τις διαδικασίες διδακτικής τους προσέγγισης. Συγκεκριμένα αναλύονται οι ιδιαιτερότητες θεματικών, εξετάζεται η κλιμάκωση των δυσκολιών κατά έννοια και μελετώνται τα χαρακτηριστικά εκείνα των δραστηριοτήτων που θεωρούνται οι πιο κατάλληλες για τη διδασκαλία κάθε έννοιας ανάλογα με την ηλικία και τη γνωστική ανάπτυξη των παιδιών. Το μάθημα προσφέρει εξειδικευμένες γνώσεις για την επεξεργασία μαθηματικών δραστηριοτήτων, παιχνιδιών και ειδικού εκπαιδευτικού υλικού στις μικρές ηλικίες, αλλά επίσης και τις απαραίτητες γνώσεις και αρχικές δεξιότητες για τη διδασκαλία μαθηματικών εννοιών στην προσχολική και πρώτη σχολική ηλικία.
Λέξεις Κλειδιά
Μαθηματικά, έννοιες μαθηματικών, διδακτική μαθηματικών, δραστηριότητες, υλικό, διδακτικές προσεγγίσεις, προσχολική και πρώτη σχολική ηλικία.
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαφάνειες
  • Βιντεοδιαλέξεις
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Περιγραφή
Οι διαλέξεις υποστηρίζονται από το ψηφιακό υλικό των παρουσιάσεων (αρχεία powerpoint). Η επικοινωνία με τους φοιτητές πραγματοποιείται μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας (elearning), στην οποία διατίθεται και το υποστηρικτικό εκπαιδευτικό υλικό. Στην ίδια πλατφόρμα αναρτώνται και οι εργασίες των φοιτητών.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,6
Άσκηση Πεδίου110,4
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων582,3
Συγγραφή εργασίας / εργασιών401,6
Εξετάσεις20,1
Σύνολο1506
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η αξιολόγηση του μαθήματος γίνεται με δύο εργασίες που εκπονούνται στη διάρκεια του εξαμήνου και με γραπτή εξέταση στο τέλος του εξαμήνου. Η υλοποίηση των εργασιών προϋποθέτει ότι οι φοιτητές συμμετέχουν ενεργητικά στην ανάπτυξη και στην εφαρμογή του πλαισίου αξιολόγησης και σχεδιασμού εκπαιδευτικού υλικού και δραστηριοτήτων, το οποίο διαμορφώνεται σταδιακά στη διάρκεια των μαθημάτων.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
ΤΖΕΚΑΚΗ Μ. (2010). Μαθηματική εκπαίδευση για την προσχολική και πρώτη σχολική ηλικία. Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Ζυγός. ΤΖΕΚΑΚΗ Μ. (2007). Μικρά παιδιά, μεγάλα μαθηματικά νοήματα. ΑΘΗΝΑ: GUTENBERG.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Davis, P. & Hersh, R. (1981). H Μαθηματική Εμπειρία. Αθήνα: Τροχαλία Καφούση, Χ., & Σκουμπουρδή, Χ. (2006). Τα Μαθηματικά των παιδιών 4-6 ετών, Αριθμοί και χώρος. Αθήνα: Πατάκης Λεμονίδης, Χ. (2003). Μια νέα πρόταση διδασκαλίας των μαθηματικών στις πρώτες τάξεις του δημοτικού σχολείου. Αθήνα: Πατάκης. Τριανταφυλλίδης, Τ., Σδρόλιας, Κ. (2007). Βασικές μαθηματικές έννοιες για τον εκπαιδευτικό της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Αθήνα: Τυπωθήτω. Χατζηκυριάκου, Κ. (2008). Αριθμοί, σύνολα, σχήματα : μαθηματικά για τη δασκάλα και τον δάσκαλο. Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Σοφία Wilder, R. L. (1986). Εξέλιξη των μαθηματικών εννοιών. Αθήνα: Κουτσομπός Van de Walle, J (2017) Μαθηματικά από το Νηπιαγωγείο ως το Γυμνάσιο - Διδασκαλία με επίκεντρο το παιδί και την ανάπτυξή του, Αθήνα: Gutenberg. Nunes, T. & Bryant, P., (2007). Τα παιδιά κάνουν μαθηματικά. Δεσλή Δ. (Επ.), Αθήνα: Gutenberg. Clements, D., Sarama, J., & DiBiase, A.M. (eds.) (2004). Engaging young children in mathematics: Standards for early childhood mathematics education Standards for early childhood mathematics education. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum. Edwards, S. (1998). Managing effective teaching of Mathematics 3-8. London: Sage Publications Ltd. Bryant, P., Nunes, T. (1997). Learning and Teaching Mathematics. London: Psychology Press. Gutierez, A., & Boero, P (2006). Handbook of Research on the Psychology of Mathematics Education. Past, Present, Future. Rotterdam: Sense Publishers. Saraho, O.N., & Spodec, B. (2006). Contemporary Perspectives on Mathematics in Early Cildhood Education. Charlotte:IAP. Samara, J. & Clements, D. H. (2009). Early Childhood Mathematics Education Research. Learning Trajectories for Young Children. Routledge. van den Heuvel-Panhuizen, M. (1998). Children Learn Mathematics. The Netherlands, Freudenthall Institute, Utrecht University & National Institute for Curriculun Development. Clements, D. H & Samara, J. (2021) Learning and Teaching Early Math: The Learning Trajectories Approach, NY: Routledge.
Τελευταία Επικαιροποίηση
25-11-2022