ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΟΤΗΤΑ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΟΤΗΤΑ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ / SCIENCE AND EVERYDAY EDUCATIONAL REALITY IN PRESCHOOL SETTINGS
ΚωδικόςΥΒ.1.041
ΣχολήΠαιδαγωγική
ΤμήμαΕπιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΓλυκερία Φραγκιαδάκη
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600021481

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΟΤΗΤΑ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ
Ακαδημαϊκό Έτος2022 – 2023
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600209783

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΠαιδαγωγικό Μπλε
ΌροφοςΙσόγειο
ΑίθουσαΑΙΘΟΥΣΑ ΛΥΟΜΕΝΟ 2 (173)
ΗμερολόγιοΠέμπτη 13:30 έως 16:00
Τύπος Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές αναμένεται να: • συνδέσουν πτυχές της διδακτικής των φυσικών επιστημών με την εκπαιδευτική/παιδαγωγική πρακτική για τη διδασκαλία και μάθηση των φυσικών επιστημών στο νηπιαγωγείο • κατανοήσουν βασικές αρχές σχεδιασμού δραστηριοτήτων για την προσέγγιση εννοιών και φαινομένων από τον κόσμο της φυσικής στο νηπιαγωγείο • εξοικειωθούν με κατάλληλες παιδαγωγικές πρακτικές και εμπειρικά παραδείγματα για τη λειτουργική και δυναμική ενσωμάτωση των φυσικών επιστημών στην εκπαιδευτική καθημερινότητα του νηπιαγωγείου • σχεδιάσουν και εφαρμόσουν δραστηριότητες ενασχόλησης των μαθητών/-τριών με τις φυσικές επιστήμες που ανταποκρίνονται στις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των παιδιών και εντάσσονται στο πρόγραμμα και τις ρουτίνες του νηπιαγωγείου • ενισχύσουν την καλλιέργεια θετικής στάσης απέναντι στις φυσικές επιστήμες • είναι σε θέση να προωθούν τον επιστημονικό εγγραμματισμό στις φυσικές επιστήμες, την τεχνολογία, τη μηχανική και τα μαθηματικά στις μικρές ηλικίες.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Στο μάθημα προσεγγίζεται το πλαίσιο προώθησης της μάθησης και της ανάπτυξης στις φυσικές επιστήμες με τρόπο που ανταποκρίνεται α) στη συνθετότητα και τη μοναδικότητα της σκέψης των μικρών παιδιών, β) στις διεθνής τάσεις για μεγαλύτερη και ουσιαστικότερη εμπλοκή με τις φυσικές επιστήμες, την τεχνολογία, τη μηχανική και τα μαθηματικά από τις μικρές ηλικίες και γ) στην ανάγκη σύζευξης της θεωρίας της Διδακτικής των φυσικών επιστημών με την εκπαιδευτική/παιδαγωγική πρακτική στην καθημερινότητα και την πραγματικότητα του νηπιαγωγείου. Στόχοι του μαθήματος είναι, οι φοιτητές/τριες: • να διακρίνουν είδη ενασχόλησης με τις φυσικές επιστήμες στο νηπιαγωγείο και τους στόχους που εξυπηρετούν • να εξοικειώνονται με διδακτικά μετασχηματισμένες για το νηπιαγωγείο έννοιες από τον φυσικό κόσμο • να γνωρίσουν τρόπους που βασικές έννοιες και φαινόμενα από τον φυσικό κόσμο μπορούν να προσεγγιστούν στο νηπιαγωγείο μέσα από το παιχνίδι, τη φαντασία και τη δημιουργικότητα των παιδιών • να γνωρίσουν τρόπους λειτουργικής και δυναμικής ενσωμάτωσης των φυσικών επιστημών στην εκπαιδευτική καθημερινότητα του νηπιαγωγείου • να γνωρίσουν παραδείγματα μοντέλων διδασκαλίας και μάθησης στις φυσικές επιστήμες στις μικρές ηλικίες από τον διεθνή χώρο • να σχεδιάζουν και να εφαρμόζουν στην πράξη Εννοιολογικούς Παιχνιδόκοσμους για την προσέγγιση εννοιών και φαινομένων από τη φυσική • να συνδέουν τη μάθηση στις φυσικές επιστήμες με την τεχνολογία, τη μηχανική και τα μαθηματικά • να γνωρίσουν παραδείγματα προσέγγισης βασικών εννοιών της μηχανικής στο νηπιαγωγείο • να ευαισθητοποιούνται σε ζητήματα διαμόρφωσης ενεργών και κριτικών πολιτών στις φυσικές επιστήμες, την τεχνολογία, τη μηχανική και τα μαθηματικά από τις μικρές ηλικίες.
Λέξεις Κλειδιά
προσχολική εκπαίδευση, νηπιαγωγείο, φυσικές επιστήμες, τεχνολογία, μηχανική, μαθηματικά, συγκρότηση εννοιών, παιδαγωγική πρακτική, εκπαιδευτική καθημερινότητα
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Περιγραφή
Η διδασκαλία του μαθήματος υποστηρίζεται από ειδικά διαμορφωμένο ψηφιακό υλικό παρουσιάσεων (αρχεία PowerPoint) όπως επίσης από video, ψηφιακό φωτογραφικό υλικό και υλικό αναρτημένο σε ιστοσελίδες. Το υποστηρικτικό εκπαιδευτικό υλικό του μαθήματος στο σύνολό του (π.χ. παρουσιάσεις, επιστημονικά άρθρα, σύνδεσμοι προτεινόμενης δικτυογραφίας, οδηγίες εργασιών) αναρτάται στην ψηφιακή πλατφόρμα e-learning στην οποία αναρτώνται επίσης οι εργασίες των φοιτητριών/ών. Η επικοινωνία με τους φοιτητές/τριες γίνεται μέσω της ίδιας πλατφόρμας όπως επίσης και μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,6
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων773,1
Εκπόνηση μελέτης (project)180,7
Συγγραφή εργασίας / εργασιών130,5
Εξετάσεις30,1
Σύνολο1506
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η αξιολόγηση της απόδοσης των φοιτητων στο μάθημα γίνεται με μία (1) γραπή εργασία και γραπτή εξέταση με ερωτήσεις σύντομης απάντησης. Η εργασία εκπονείται και παρουσιάζεται ομαδικά κατά το μέσο του εξαμήνου. Η εργασία αντιστοιχεί στο 40% και η γραπτή εξέταση στο 60% της τελικής βαθμολογίας.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Ραβάνης, Κ. (2001). Οι Φυσικές Επιστήμες στην Προσχολική Εκπαίδευση: Διδακτική και Γνωστική Προσέγγιση. Αθήνα: Τυπωθήτω. Καλογιαννάκη, Μ. (Επιμ.) (2018). Διδάσκοντας Φυσικές Επιστήμες στην Προσχολική Εκπαίδευση. Αθήνα: Εκδόσεις Δαρδανός.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Τσελφές (Επιμ.) (2016). Προσχολική ηλικία: οι φυσικές επιστήμες στην εκπαιδευτική σχέση παιδιών και εκπαιδευτικών. Αθήνα: Εκδόσεις Άρτεμις Πετροπούλου. Fleer, M. (2019). Scientific Playworlds: A Model of Teaching Science in Play-Based Settings. Research in Science Education 49, 1257–1278. https://doi.org/10.1007/s11165- 017-9653-z Fragkiadaki, G., Fleer, M., & Ravanis, K. (2019). A cultural-historical study of the development of children’s scientific thinking about clouds in everyday life. Research in Science Education, 49(6), 1523-1545. O’connor, G., Fragkiadaki, G., Fleer, M., & Rai, P. (2021). Early Childhood Science Education from 0 to 6: A Literature Review. Education Sciences, 11(4), 178.
Τελευταία Επικαιροποίηση
07-06-2022