Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές αναμένεται να:
• συνδέσουν πτυχές της διδακτικής των φυσικών επιστημών με την εκπαιδευτική/παιδαγωγική πρακτική για τη διδασκαλία και μάθηση των φυσικών επιστημών στο νηπιαγωγείο
• κατανοήσουν βασικές αρχές σχεδιασμού δραστηριοτήτων για την προσέγγιση εννοιών και φαινομένων από τον κόσμο της φυσικής στο νηπιαγωγείο
• εξοικειωθούν με κατάλληλες παιδαγωγικές πρακτικές και εμπειρικά παραδείγματα για τη λειτουργική και δυναμική ενσωμάτωση των φυσικών επιστημών στην εκπαιδευτική καθημερινότητα του νηπιαγωγείου
• σχεδιάσουν και εφαρμόσουν δραστηριότητες ενασχόλησης των μαθητών/-τριών με τις φυσικές επιστήμες που ανταποκρίνονται στις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των παιδιών και εντάσσονται στο πρόγραμμα και τις ρουτίνες του νηπιαγωγείου
• ενισχύσουν την καλλιέργεια θετικής στάσης απέναντι στις φυσικές επιστήμες
• είναι σε θέση να προωθούν τον επιστημονικό εγγραμματισμό στις φυσικές επιστήμες, την τεχνολογία, τη μηχανική και τα μαθηματικά στις μικρές ηλικίες.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Στο μάθημα προσεγγίζεται το πλαίσιο προώθησης της μάθησης και της ανάπτυξης στις φυσικές επιστήμες με τρόπο που ανταποκρίνεται α) στη συνθετότητα και τη μοναδικότητα της σκέψης των μικρών παιδιών, β) στις διεθνής τάσεις για μεγαλύτερη και ουσιαστικότερη εμπλοκή με τις φυσικές επιστήμες, την τεχνολογία, τη μηχανική και τα μαθηματικά από τις μικρές ηλικίες και γ) στην ανάγκη σύζευξης της θεωρίας της Διδακτικής των φυσικών επιστημών με την εκπαιδευτική/παιδαγωγική πρακτική στην καθημερινότητα και την πραγματικότητα του νηπιαγωγείου.
Στόχοι του μαθήματος είναι, οι φοιτητές/τριες:
• να διακρίνουν είδη ενασχόλησης με τις φυσικές επιστήμες στο νηπιαγωγείο και τους στόχους που εξυπηρετούν
• να εξοικειώνονται με διδακτικά μετασχηματισμένες για το νηπιαγωγείο έννοιες από τον φυσικό κόσμο
• να γνωρίσουν τρόπους που βασικές έννοιες και φαινόμενα από τον φυσικό κόσμο μπορούν να προσεγγιστούν στο νηπιαγωγείο μέσα από το παιχνίδι, τη φαντασία και τη δημιουργικότητα των παιδιών
• να γνωρίσουν τρόπους λειτουργικής και δυναμικής ενσωμάτωσης των φυσικών επιστημών στην εκπαιδευτική καθημερινότητα του νηπιαγωγείου
• να γνωρίσουν παραδείγματα μοντέλων διδασκαλίας και μάθησης στις φυσικές επιστήμες στις μικρές ηλικίες από τον διεθνή χώρο
• να σχεδιάζουν και να εφαρμόζουν στην πράξη Εννοιολογικούς Παιχνιδόκοσμους για την προσέγγιση εννοιών και φαινομένων από τη φυσική
• να συνδέουν τη μάθηση στις φυσικές επιστήμες με την τεχνολογία, τη μηχανική και τα μαθηματικά
• να γνωρίσουν παραδείγματα προσέγγισης βασικών εννοιών της μηχανικής στο νηπιαγωγείο
• να ευαισθητοποιούνται σε ζητήματα διαμόρφωσης ενεργών και κριτικών πολιτών στις φυσικές επιστήμες, την τεχνολογία, τη μηχανική και τα μαθηματικά από τις μικρές ηλικίες.
Λέξεις Κλειδιά
προσχολική εκπαίδευση, νηπιαγωγείο, φυσικές επιστήμες, τεχνολογία, μηχανική, μαθηματικά, συγκρότηση εννοιών, παιδαγωγική πρακτική, εκπαιδευτική καθημερινότητα
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Τσελφές (Επιμ.) (2016). Προσχολική ηλικία: οι φυσικές επιστήμες στην εκπαιδευτική σχέση παιδιών και εκπαιδευτικών. Αθήνα: Εκδόσεις Άρτεμις Πετροπούλου.
Fleer, M. (2019). Scientific Playworlds: A Model of Teaching Science in Play-Based Settings. Research in Science Education 49, 1257–1278. https://doi.org/10.1007/s11165- 017-9653-z
Fragkiadaki, G., Fleer, M., & Ravanis, K. (2019). A cultural-historical study of the development of children’s scientific thinking about clouds in everyday life. Research in Science Education, 49(6), 1523-1545.
O’connor, G., Fragkiadaki, G., Fleer, M., & Rai, P. (2021). Early Childhood Science Education from 0 to 6: A Literature Review. Education Sciences, 11(4), 178.