Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές/τριες αναμένεται να: 1) γνωρίζουν τη σύνδεση των αρχών της ψυχολογίας με την εκπαιδευτική πράξ
η με έμφαση στην προσχολική εκπαίδευση, 2) να κατανοούν την ερευνητική διαδικασία και να προβληματιστούν γύρω από ερευνητικές πτυχές της εκπαιδευτικής ψυχολογίας και 3) να διακρίνουν βασικές θεωρίες μάθησης και κινήτρων και βασικές αρχές διαχείρισης τάξης και οργάνωσης αποτελεσματικού μαθησιακού περιβάλλοντος.
Επιπρόσθετος στόχος είναι οι φοιτήτριες και οι φοιτητές να εξοικειωθούν με την ερευνητική διαδικασία και να προβληματιστούν γύρω από ερευνητικές πτυχές της εκπαιδευτικής ψυχολογίας.
Περιεχόμενο Μαθήματος
1. Θεωρίες μάθησης και διδασκαλίας
i.) Συμπεριφοριστικές θεωρίες, ii) Κοινωνιογνωστικές θεωρίες, iii) Αυτορρυθμιζόμενη μάθηση και γνωστικός συμπεριφορισμός, iv) Γνωστικός και κοινωνικός κονστρουκτιβισμός, εποικοδομητισμός.
2. Θεωρίες κινήτρων και διδασκαλία
i) κίνητρα και άγχος, περιέργεια και ενδιαφέρον, ii) θεωρία των αναγκών, iii) κοινωνιογνωστικές θεωρίες, iv) γνωστικές θεωρίες (επίτευξη στόχου, προσανατολισμός στο στόχο, απόδοση αιτιών), v) κίνητρα και αυτοπροσδιορισμός, vi) κίνητρα και ενθάρρυνση.
3. Θέματα διαχείρισης τάξης
i) Παιδιά με δυσκολίες μάθησης και προβλήματα συμπεριφοράς. Ψυχοκοινωνικές παράμετροι δυσκολιών μάθησης, ii) οργάνωση κανόνων-λογικών συνεπειών στην τάξη, iii) κοινωνική πειθαρχία στην τάξη, λανθασμένοι στόχοι παιδιών, iv) ‘στοχαστική’ διαχείριση τάξης.
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
1. Elliott S, Kratochwill T, Littlefield-Cook J, Travers J. (2008). Εκπαιδευτική Ψυχολογία. Εκδόσεις Gutenberg.
2. Eggen, P. & Kauchak, D., (2017). Εκπαιδευτική Ψυχολογία. Νέοι ορίζοντες στη μάθηση και τη διδασκαλία. Αθήνα: Κριτική
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
1. O’Donnell M. A., Reeve J., Smith K. J. (2021). Εκπαιδευτική Ψυχολογία.Εκδόσεις Gutenberg.
2. Santrock W. J. (2020). Εκπαιδευτική Ψυχολογία. Εκδόσεις Τζιόλα.
3. Ormrod, E. J. (2020). Ψυχολογία της Μάθησης. Εκδόσεις Gutenberg.
4. Skinner, B.F. (2013). Περί Συμπεριφορισμού. Εκδόσεις Πεδίο
5. Μαριδάκη-Κασσωτάκη, Α.(2011). Παιδαγωγική Ψυχολογία. Αθήνα: Διάδραση.
6. Schunk, D. H. (2010). Θεωρίες Μάθησης. Μία Εκπαιδευτική Θεώρηση. Αθήνα: Μεταίχμιο.
7. Schunk, D.H., Pintich, P.R & Meece, J. L. (2010). Τα Κίνητρα στην Εκπαίδευση. Εκδόσεις Τυπωθήτω
8. Bertrand, Y. (2009). Σύγχρονες Εκπαιδευτικές Θεωρίες. Εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα.
9. Slavin, R. E. (2007). Εκπαιδευτική Ψυχολογία. Εκδόσεις Μεταίχμιο.
10. Φράγκος, Χ. (2006). Ψυχοπαιδαγωγική. Εκδόσεις Gutenberg
11. Woolfolk, A. (2006). Εκπαιδευτική Ψυχολογία, Εκδόσεις Έλλην.
12. Παπαηλιού, Χ. Ξανθάκου, Γ. & Χατζηχρήστου, Χ. (2005). Εκπαιδευτική-Σχολική Ψυχολογία. Εκδόσεις Ατραπός.
13. Gaonach, D. & Golder, C. (2003). Εγχειρίδιο Ψυχολογίας για την Εκπαίδευση. Τόμος Α. Εκδόσεις Πατάκη.
14. Foulin, J.N. & Mouchon, S. (2001). Εκπαιδευτική Ψυχολογία. Εκδόσεις Μεταίχμιο.
15. Fontana, D. (1996). Ψυχολογία για Εκπαιδευτικούς. Αθήνα: Σαββάλας.