Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Στο τέλος του εξαμήνου οι φοιτητές θα μπορούν:
- να διαχειρίζονται τις βασικές αρχές της αναπτυξιακής φυσικής αγωγής, της ψυχοκινητικής και της ρυθμικής αγωγής
- να δημιουργούν κατάλληλα προγράμματα δραστηριοτήτων Φ.Α., ρυθμικής και ψυχοκινητικής για την προσχολική και πρωιμη παιδική ηλικία
- να οργανώνουν ασφαλή περιβάλλοντα και κατάλληλα υλικά για την αγωγή της κίνησης των μικρών παιδιών
- να εφαρμόζουν σύγχρονες μεθόδους διδασκαλίας
- να οργανώνουν διαθεματικές και διαπολιτισμικές δραστηριότητες με μέσο την κίνηση του σώματος
Περιεχόμενο Μαθήματος
Θεωρητικό μέρος: Περιλαμβάνει τα μοντέλα αγωγής της κίνησης του παιδιού (κινητική αγωγή, ψυχοκινητική, αναπτυξιακή φυσική αγωγή κ.ά.), τους στόχους, τις ιδιαιτερότητες και τις δυνατότητες εφαρμογής τους. Παρουσιάζεται η σύνδεσή τους με τη ρυθμική αγωγή μέσα από τις αναγνωρισμένες μεθόδους μουσικοκινητικής αγωγής. Σημαντικό κομμάτι του περιεχομένου του μαθήματος είναι η διδακτική μεθοδολογία και η λειτουργική ταξινόμηση των αντιπροσωπευτικών δραστηριοτήτων κινητικής και ρυθμικής αγωγής σε απλές, μεταβατικές, συνδυαστικές κ.ά. Επίσης, δίνεται έμφαση στις δυνατότητες διαθεματικών και διαπολιτισμικών προσεγγίσεων μέσω της κίνησης. Παρουσιάζονται σύγχρονα ερευνητικά δεδομένα, ενώ οι φοιτήτριες/τές εισάγονται στη διαδικασία δημιουργίας, εφαρμογής και αξιολόγησης προγραμμάτων κινητικής ρυθμικής αγωγής για την προσχολική και πρώτη παιδική ηλικία.
Πρακτικό μέρος: Δραστηριότητες-παιχνίδια πάνω στους βασικούς άξονες του μαθήματος. Οι εφαρμογές πραγματοποιούνται με τη συμμετοχή των φοιτητριών/των μέσα σε κατάλληλα διαμορφωμένο χώρο. Για τα διαδικτυακά μαθήματα χρησιμοποείται βιντεοσκοπημένη εικόνα, όσο είναι εφικτό.
Λέξεις Κλειδιά
φυσική αγωγή, ρυθμική, ψυχοκινητική, προσχολική/παιδική ηλικία, διδακτικές μέθοδοι, διαθεματικές προσεγγίσεις
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
1. Παυλίδου Εύα (2012) «Κινητική και Ρυθμική Αγωγή στην Προσχολική Εκπαίδευση: από τη Θεωρία
στην Πράξη», εκδ. Ζυγός, Θεσσαλονίκη
2. Καμπάς Αντώνης (2019) «Φυσική Δραστηριότητα και Ψυχοκινητική στην Προσχολική Ηλικία», εκδ. Γ. Δαρδανός - Κ. Δαρδανός Ο.Ε., Αθήνα
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Karin Martin & Ulla Ellermann, (2001) «Πολύπλευρη Ρυθμική Αγωγή: Μουσικοκινητική Προσέγγιση
Κινητικών Ικανοτήτων», μετάφραση Ε. Φλεμετάκη, επιμέλεια Κ. Μουρατίδου, Εκδόσεις Salto,
Θεσσσαλονίκη,
Ρήγα Βασιλική, (2001) «Η Σωματική Έκφραση: στο Νηπιαγωγείο και το Δημοτικό Σχολείο», Εκδ
Τυπωθήτω – Γιώργος Δαρδανός, Αθήνα
Ιζαμπέλ Μπελισά & Νικόλ Ιμπερτί, (2004) «Ο Χορός στο Νηπιαγωγείο» Εκδ Άγκυρα: Παιδαγωγικά
Τσαπακίδου Αγγελική, (1997) «Κινητικές Δεξιότητες: Προγράμματα Ανάπτυξης Κινητικών Δεξιοτήτων σε
Παιδιά Προσχολικής Ηλικίας» Εκδ. University Studio Press, Θεσσαλονίκη
Ζαχοπούλου Ευρυδίκη, (2007) «Η Φυσική Αγωγή στην Αρχή του 21ου Αιώνα: Σκοποί-Στόχοι-Επιδιώξεις
στην Προσχολική Ηλικία» συνεργάστηκε Τρεύλας Ε., Εκδόσεις Χριστοδουλίδη, Θεσσαλονίκη
David L. Gallahue, (2002) «Αναπτυξιακή Φυσική Αγωγή για τα Σημερινά Παιδιά» Μεταφρ.-Επιμ.
Ευαγγελινού Χ.- Παππά Α., Εκδ. University Studio Press, Θεσσαλονίκη
Renate Zimmer, (2007) «Εγχειρίδιο Κινητικής Αγωγής: από τη Θεωρία στην Πράξη» επιστ επιμ Α.
Καμπάς, Εκδόσεις Αθλότυπο, Αθήνα
Πολυμενοπούλου Κ., Καραδήμου Κ., Πολλάτου Ε., «Ρυθμικές Ασκήσεις στη Φυσική Αγωγή», (2008),
Εκδόσεις Πατάκη, Αθήνα
Διγγελίδης Νικόλαος (2007), «Το φάσμα των μεθόδων διδασκαλίας στη Φυσική Αγωγή: από τη θεωρία
στην πράξη» εκδ. Χριστοδουλίδη, Θεσσαλονίκη
Stinson Sue (1988) “Dance for young children: finding the magic in movement”, North Marion (1990)
“Movement & Dance Education: a Guide for the Primary & Middle School Teacher” Northcote House,