Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτητές αναμένεται ότι στo πλαίσιo του μαθήματος
• κατανοούν τις βασικές αρχές και τον ιδιαίτερο τρόπο προσέγγισης μιας μουσικής αγωγής που απευθύνεται στα παιδιά προσχολικής ηλικίας
• προσεγγίζουν με επιλεγμένες μουσικοπαιδαγωγικές μεθόδους, τόσο θεωρητικά όσο και βιωματικά, τις βασικές μορφές μουσικής έκφρασης και τις μουσικές έννοιες
• καλλιεργούν τις προσωπικές τους μουσικές δεξιότητες μέσα από τη δημιουργική χρήση της φωνής και του σώματος, ηχογόνων αντικειμένων αλλά και απλών ρυθμικών και μελωδικών μουσικών οργάνων
• αφομοιώνουν και εντάσσουν δημιουργικά μέσω βαθμιαίας υποστήριξης, τις μουσικές γνώσεις που αποκτήθηκαν σε μικρές ομαδικές μουσικές συνθέσεις
• εξοικειώνονται με το σχεδιασμό και την οργάνωση μουσικών δραστηριοτήτων για το νηπιαγωγείο και την εφαρμογή τους σε μικροδιδασκαλίες,
• αντιλαμβάνονται την παιδαγωγική στάση και το ρόλο του εκπαιδευτικού για την ενθάρρυνση και ανάπτυξη της μουσικής δημιουργικότητας και έκφρασης των παιδιών
Περιεχόμενο Μαθήματος
Εξοικείωση με βιωματικό τρόπο με το περιεχόμενο και τη μεθοδολογία διδασκαλίας της μουσικής στην προσχολική εκπαίδευση, η οποία είναι απαραίτητη πριν την Πρακτική Άσκηση στο νηπιαγωγείο.
Το μάθημα εξελίσσεται σε δύο άξονες:
Θεωρητικό Μέρος
α) Με τη συζήτηση που αναπτύσσεται σύμφωνα με διεθνή ερευνητικά ευρήματα και πρωτοποριακές εφαρμογές στο χώρο της μουσικής παιδαγωγικής στην προσχολική εκπαίδευση, επιχειρείται η κατανόηση του τρόπου μουσικής επικοινωνίας των παιδιών και της φύσης της μουσικής που αυτά δημιουργούν,
β) Παρουσιάζονται οι βασικές μορφές μουσικής έκφρασης (ακρόαση-εκτέλεση-αυτοσχεδιασμός και σύνθεση) και επιλεγμένες μουσικοπαιδαγωγικές απόψεις που τις υποστηρίζουν.
γ) Αναλύεται ο ρόλος του παιδαγωγού για μια παιδοκεντρική και διαλογική θεώρηση της μουσικής αγωγής που υποστηρίζει τη διαδικασία ανακάλυψης των ήχων και την ανάπτυξη κριτικής και αναστοχαστικής σκέψης.
Πρακτικό Μέρος
α) Άμεση συμμετοχή των φοιτητών σε μουσικές δραστηριότητες και μουσικά παιχνίδια με αφορμή έννοιες της μουσικής και μουσικοπαιδαγωγικές μεθόδους
β) Μάθηση μέσα από τη συμμετοχή στην ομάδα
γ) Επαφή με την ομαδική μουσική δημιουργία
Το μάθημα συνδυάζει τη θεωρία με την πράξη. Για την αξιοποίηση αυτής της ευκαιρίας, συνιστάται η παρακολούθηση και άμεση συμμετοχή στις βιωματικές και συνεργατικές δραστηριότητες που πραγματοποιούνται κατά τη διάρκεια του εξαμήνου.
Λέξεις Κλειδιά
μουσική στην προσχολική εκπαίδευση, μουσική ανάπτυξη, μουσική δημιουργικότητα, μουσική επικοινωνία, αναστοχασμός, μουσικά παιχνίδια
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
(1) Δογάνη, Κ. (2012) Μουσική στην προσχολική ηλικία: αλληλεπίδραση παιδιού-παιδαγωγού, Αθήνα: Gutenberg.
(2) Green, L. (2014) Άκουσε και Παίξε! Αθήνα: Fagotto.
και
e-book: Young, S. & Ilari, B. (2019) Music in Early Childhood [electronic resource], Springer International Publishing https://link.springer.com/book/10.1007%2F978-3-030-17791-1
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Barrett, M. (2003), Meme engineers: Children as producers of musical culture, International Journal of Early Years Education, 11, 3: 195-212.
Barrett, M. S. (2011), Towards a cultural psychology of music education, in: M. S. Barrett (Ed.) A cultural psychology of music education, Oxford: Oxford University Press, pp. 1-16.
Young, S. (2003), Time-space structuring in spontaneous play in educational percussion instruments among three- and four-year-olds, British Journal of Music Education, 20, 1: 45-49.
Δογάνη, Κ. (2009α), Ο αναστοχασμός ως μέσο ενδυνάμωσης του εκπαιδευτικού μουσικής, στο: Ξ. Παπαπαναγιώτου (επιμ.), Ζητήματα Μουσικής Παιδαγωγικής, Θεσσαλονίκη: ΕΕΜΕ, σσ. 369-388.