ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΚΗ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ: ΚΟΙΝΩΝΙΕΣ ΤΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΒΑΛΚΑΝΙΚΗΣ ΜΕΧΡΙ ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΗΣ ΝΕΟΛΙΘΙΚΗΣ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΠΡΟΪΣΤΟΡΙΚΗ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ: ΚΟΙΝΩΝΙΕΣ ΤΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΒΑΛΚΑΝΙΚΗΣ ΜΕΧΡΙ ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΗΣ ΝΕΟΛΙΘΙΚΗΣ / PREHISTORIC ARCHAEOLOGY: SOCIETIES OF THE AEGEAN AND THE BALKANS UNTIL THE END OF THE NEOLITHIC
ΚωδικόςΑΠΡ652
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΙστορίας και Αρχαιολογίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600019194

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας 2020-2021

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 108
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣΥποχρεωτικό Ειδίκευσης426

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΠΡΟΪΣΤΟΡΙΚΗ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ: ΚΟΙΝΩΝΙΕΣ ΤΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΒΑΛΚΑΝΙΚΗΣ ΣΤΗ ΝΕΟΛΙΘΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟ
Ακαδημαϊκό Έτος2022 – 2023
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600209834
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Προαπαιτούμενα Μαθήματα
  • ΑΠΡ151 ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΚΗ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ
Γενικές Προαπαιτήσεις
Συνιστάται να μην επιλέγεται, αν δεν έχει κατοχυρωθεί το ΑΠΡ 151.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την ολοκλήρωη του μαθήματος οι φοιτητές θα είναι εξοικειωμένοι με: - Την χρονο-πολιτισμική ακολουθία στη νοτιανατολική Ευρώπη από την Παλαιολιθική ως και τη Νεολιθική περίοδο, - Με τα ιδιαίτερα πολιτισμικά και περιβαλλοντικά χαρακτηριστικά της κάθε περιόδου, - Με ερευνητικά θέματα και προβλήματα που σχετίζονται με τις διαδικασίες μετάβασης από το τροφοσυλλεκτικό στάδιο στην παραγωγή τροφής και στην εμφάνιση μόνιμων οικισμών, - Με σημαντικές παλαιολιθικές, μεσολιθικές και νεολιθικές θέσεις του ελλαδικού χώρου
Γενικές Ικανότητες
  • Αυτόνομη εργασία
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα αυτό περιλαμβάνει μια γενική αλλά ολοκληρωμένη παρουσίαση της προϊστορικής εξέλιξης του χώρου της νοτιοανατολικής Ευρώπης (Βαλκάνια και Ελλάδα) μέχρι και το τέλος της Νεολιθικής (4η χιλιετία π.Χ.). Σκοπός του μαθήματος είναι η κατανόηση των πολιτισμικών διαδικασιών που οδήγησαν από το τροφοσυλλεκτικό στάδιο στην παραγωγή της τροφής και στην εμφάνιση μόνιμων οικισμών. Εξετάζεται ο υλικός πολιτισμός στη συγκεκριμένη γεωγραφική περιοχή κατά τις ακόλουθες περιόδους: Παλαιολιθική, Μεσολιθική και Νεολιθική. Γίνεται μια ενδεικτική αναφορά σε γεωγραφικούς χώρους, πολιτισμικούς κύκλους, αλλά και σε σημαντικές αρχαιολογικές θέσεις και ανασκαφές. Σημαντικό μέρος καταλαμβάνει η παρουσίαση του ελλαδικού χώρου και των ερευνητικών προβλημάτων που τον χαρακτηρίζουν. Στόχος των μαθημάτων είναι η σύνθεση των αρχαιολογικών δεδομένων από τον ευρύτερο χώρο της Βαλκανικής και του Αιγαίου και η περιγραφή των θεωρητικών και μεθοδολογικών προβλημάτων που αντιμετωπίζει η αρχαιολογική έρευνα στην προσπάθεια αυτή.
Λέξεις Κλειδιά
Παλαιολιθική εποχή, Μεσολιθική, Νεολιθική εποχή,
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Στη διδασκαλία χρησιμοποιείται power-point και η πλατφόρμα e-learning του ΑΠΘ. Επικοινωνία με email.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις65
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων112.5
Εξετάσεις2.5
Σύνολο180
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Γραπτή ή προφορική εξέταση: 100%. Κατά την εξέταση οι φοιτητές κρίνονται ως προς τις γνώσεις που απέκτησαν, ως προς την κατανόηση των ζητημάτων που εξετάζονται στα μαθήματα καθώς και ως προς τη δυνατότητά τους να αναγνωρίζουν προϊστορικά αντικείμενα, να τα περιγράφουν και να τα εντάσσουν σε γενικότερα θέματα που συζητήθηκαν στο πλαίσιο του μαθήματος (π.χ. κοινωνία, ανταλλαγές, οικονομία κλπ). Η παρακολούθηση του μαθήματος –μολονότι όχι υποχρεωτική— κρίνεται απαραίτητη.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Στρατής Παπαδόπουλος 2016,Οικιστική Οργάνωση στην Προϊστορική Ελλάδα, ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ ΑΛΤΙΝΤΖΗ. Θεσ/κη.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Elephanti P., Mashall G. 2015. Late Pleistocene hominin adaptations in Greece. In: Coward F., Hoshfield R. et al. (eds) Settlement, Society and cognition in human evolution. Landscapes in mind. Cambridge University Press, pp 189-213 Galanidou N. 2011. Mesolithic cave use in Greece and the mosaic of human communities. Journal of Mediterrenan Archaeology 24,2: 219-241. Galanidou N. 2014. Advances in the Palaeolithic and Mesolithic Archaeology of Greece for the new millennium. Pharos 20, 1: 1-40. Galanidou N., Athanassas C, Cole J et al. 2016. The Acheulean site of Rodafnidia, Lisvori on Lesvos, Greece: 2010-2012. In: Harvati K., Roksandic M. (eds)Paleoanthropology of the Balkans and Anatolia Galanidou N. and Perles C. (εκδ.) 2003. The Greek Mesolithic: Problems and Perspectives, British School at Athens Studies 10, London 2003. Σάμσων Α. Η Προϊστορία του Αιγαίου. Παλαιολιθική, Μεσολιθική, Νεολιθική. Εκδ. Ατραπός, Αθήνα 2006. Θεοχάρης Δ. Νεολιθικός Πολιτισμός. Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τράπεζας, Αθήνα 1981 Andreou S., Fotiadis M. and Kotsakis K., “Review of Aegean Prehistory V: The Neolithic and Bronze Age of Northern Greece”, American Journal of Archaeology 100 (1996), 537-597. Bailey D., Balkan Prehistory. Exclusion, Incorporation and Identity, Routledge, London 2000. Perlès C., The Early Neolithic of Greece. The First Farming communities in Europe, Cambridge University Press, Cambridge 2001 (σελ. 20-63). Παπαθανασόπουλος Γ., Νεολιθικός Πολιτισμός στην Ελλάδα, Ίδρυμα Ν.Π.Γουλανδρή - Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, Αθήνα 1996.
Τελευταία Επικαιροποίηση
29-08-2021