ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΟ ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΚΗΣ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑΣ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΟ ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΚΗΣ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑΣ / SEMINAR ON PREHISTORIC ARCHAEOLOGY
ΚωδικόςΑΠΡ606
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΙστορίας και Αρχαιολογίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID280004348

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας 2020-2021

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΕλεύθερη ΕπιλογήΧειμερινό/Εαρινό-9

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΟ ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΚΗΣ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑΣ
Ακαδημαϊκό Έτος2022 – 2023
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600209843
ΤμήμαΔιδάσκοντες
1. ΒΑΛΑΜΩΤΗΣουλτάνα-Μαρία Βαλαμώτη
2. ΝΤΙΝΟΥΜαρία Ντίνου
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Υποβάθρου
  • Επιστημονικής Περιοχής
  • Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Προαπαιτούμενα Μαθήματα
  • ΑΠΡ101 ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟΝ ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΚΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ
  • ΑΠΡ601 ΘΕΩΡΙΑ ΚΑΙ ΜΕΘΟΔΟΣ ΤΗΣ ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΚΗΣ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑΣ
  • ΑΠΡ602 ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΚΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΕΣ ΤΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΒΑΛΚΑΝΙΚΗΣ
  • ΑΠΡ603 ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΚΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΕΣ ΤΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΜΕΣΟΓΕΙΟΥ ΤΗΣ ΕΠΟΧΗΣ ΤΟΥ ΧΑΛΚΟΥ
Γενικές Προαπαιτήσεις
Δεν μπορεί να επιλεγεί από όσους δεν έχουν ήδη παρακολουθήσει μαθήματα προϊστορικής κατεύθυνσης
Μαθησιακά Αποτελέσματα
- Εξειδίκευση των γνώσεων των φοιτητών της αρχαιολογίας σε θέματα τεκμηρίωσης, ανάλυσης και ερμηνείας του αρχαιολογικού υλικού μέσα από τη συστηματική χρήση της ελληνικής και διεθνούς βιβλιογραφίας και στα πλαίσια μιας ατομικής ή ομαδικής συγγραφής επιστημονικής εργασίας η οποία παρουσιάζεται προφορικά. - Εξοικείωση των φοιτητών, μέσω της ενασχόλησής τους με τη γραπτή και προφορική αυτή διαδικασία, με τους τρόπους διαχείρισης και αξιοποίησης της αρχαιολογικής πληροφορίας. - Εξοικείωση με την αναγνώριση των ορίων του αρχαιολογικού υλικού. - Εξοικείωση με τη διατύπωση των ερευνητικών ζητημάτων που οδηγούν στην κατανόηση πολιτισμικών διεργασιών του παρελθόντος αλλά κυρίως με την παρουσίαση όλων αυτών σ’ ένα ακροατήριο.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το φροντιστήριο εξετάζει τις πολιτισμικές διαδικασίες από το τροφοσυλλεκτικό στάδιο στην παραγωγή της τροφής και την εμφάνιση μόνιμων οικισμών σε σχέση με τα ευρύτερα κλιματικά και περιβαλλοντικά χαρακτηριστικά κατά το διάστημα 10.000 – 3000 π.Χ. Εξετάζονται τα δεδομένα για τις κλιματικές μεταβολές και την διαμόρφωση των παράκτιων περιβαλλόντων και ακτογραμμών κατά τη μετάβαση από το Πλειστόκαινο στο Ολόκαινο και κατά τη διάρκεια του δεύτερου. Τα ευρύτερα περιβαλλοντικά δεδομένα θα συσχετιστούν με τις πολιτισμικές διαδικασίες που λαμβάνουν χώρα στο διάστημα αυτό και θα συζητηθούν θέματα που αφορούν στη σχέση των Μεσολιθικών και Νεολιθικών κοινωνιών με τα εκάστοτε τοπικά περιβάλλοντα και στη διαμόρφωση του ανθρωπογενών χαρακτηριστικών των τελευταίων. Τα παραπάνω θέματα θα εξεταστούν μέσα από τις πληροφορίες που προσφέρει η γεωαρχαιολογία, η αρχαιοβοτανική, η ζωοαρχαιολογία και οι μελέτες ισοτόπων. Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα είναι εξοικειωμένοι με: - τα κλιματικά και περιβαλλοντικά φαινόμενα που έλαβαν χώρα 10.000-3000 π.Χ. - την κατανόηση και κριτική αξιολόγηση της συσχέτισης των φαινομένων αυτών με τις πολιτισμικές διαδικασίες της περιόδου - την επιλογή και εφαρμογή διεπιστημονικών μεθόδων. Το φροντιστήριο περιλαμβάνει παρακολούθηση παραδόσεων και μελέτη επιλεγμένης βιβλιογραφίας. Το μάθημα προσφέρεται σε περιορισμένο αριθμό φοιτητών. Η εξέταση γίνεται με γραπτή εργασία και προφορική παρουσίασή της.
Λέξεις Κλειδιά
Επιπαλαιολιθική, Μεσολιθική, Νεολιθική, Ολόκαινο, τροφοσυλλογή, γεωργοκτηνοτροφία
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαφάνειες
  • Ήχος
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Η διδασκαλία του φροντιστηριακού μαθήματος γίνεται με εισαγωγικές διαλέξεις, παρουσιάσεις και σχολιασμό άρθρων από τους φοιτητές και στη συνέχεια προφορικές παρουσιάσεις εργασιών. Προβλέπεται χρήση εποπτικού υλικού (Power-point, προβολή ταινιών τεκμηρίωσης/ντοκιμαντέρ).
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων140
Φροντιστήριο60
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων20
Συγγραφή εργασίας / εργασιών60
Σύνολο280
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η αξιολόγηση στηρίζεται στα εξής: Παρουσίαση και σχολιασμός άρθρων Προφορική παρουσίαση εργασίας Υποχρεωτική η εκπόνηση γραπτής εργασίας (<5.000 λέξεις) πάνω σε ειδικά θέματα τα οποία ανατίθενται σε όλους τους συμμετέχοντες. Οι εργασίες κατατίθενται στο διδάσκοντα για βαθμολόγηση σε ημερομηνία που καθορίζεται εγκαίρως η οποία τηρείται με αυστηρότητα. Σκοπός των γραπτών εργασιών είναι η εξοικείωση των φοιτητών με το συγκεκριμένο γνωστικό αντικειμένο και μέσω αυτού με τον τρόπο προετοιμασίας και συγγραφής επιστημονικών εργασιών.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Βιβλία Perles C (2001) The Early Neolithic in Greece. Cambridge University Press, Cambridge. Hansen J M (1991) The palaeoethnobotany of Franchthi Cave. In Excavations at Franchthi Cave, Greece, fasc. 7. Bloomington: Indiana University Press. Βαλαμώτη, Σ. Η αρχαιοβοτανική έρευνα της διατροφής στην προϊστορική Ελλάδα, University Studio Press, Θεσσαλονίκη 2009 Άρθρα Zeder MA, Smith BD (2009) A Conversation on Agricultural Origins. Talking Past Each Other in a Crowded Room. Current Anthropology 50: 681-691 Vigne JD (2011) The origins of animal domestication and husbandry: A major change in the history of humanity and the biosphere. Comptes Rendus Biologies, 334: 171–181 Asouti E, Ntinou M, Kabukcu C (2018) The impact of environmental change on Palaeolithic and Mesolithic plant use and the transition to agriculture at Franchthi Cave, Greece. PLoS ONE 13(11): e0207805. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0207805 Munro ND, Stiner MC (2015) Zooarchaeological Evidence for Early Neolithic Colonization at Franchthi Cave (Peloponnese, Greece. Current Anthropology 56(4): 596-603 Βαλαμώτη ΣΜ (2014) Φυτά και άνθρωποι στην προϊστορική Βόρεια Ελλάδα. Τα αρχαιοβοτανικά δεδομένα. Στο Ε. Στεφανή, Ν. Μερούσης, Α. Δημουλά (επιμ.) 1912-2012, 100 χρόνια έρευνας στην Προϊστορική Μακεδονία, Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, 419-424 Halstead P, Isaakidou V (2013) Early stock-keeping in Greece. In: Colledge S, Conolly J, Dobney K, Manning K, Shennan S (eds) The Origins and spread of domestic animals in southwest Asia and Europe, pp 129-143 Marinova E, Ntinou M (2018) Neolithic woodland management and land-use in south-eastern Europe: the anthracological evidence from Northern Greece and Bulgaria. Quaternary International 496: 51-67 Cañellas-Boltà N, Riera-Mora S, Orengo HA, Livarda A, Knappett C (2018) Human management and landscape changes at Palaikastro (Eastern Crete) from the Late Neolithic to the Early Minoan period. Quaternary Science Reviews 183, 59-75
Τελευταία Επικαιροποίηση
25-09-2022