Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές πρέπει να είναι ικανοί να:
α) προσδιορίζουν τους στόχους της μιας έρευνας
β) καταγράφουν τις υποθέσεις εργασίας
γ) Καταστρώνουν το πρόγραμμα δίνοντας έμφαση στο χρόνο και στον τόπο της συλλογής πληροφοριών καθώς και στο χρόνο επεξεργασίας και ανάλυσης των δεδομένων
δ) Προσδιορίζουν τη μέθοδο της δειγματοληψίας και στη συνέχεια το μέγεθος του δείγματος
ε) κατασκευάζουν το εργαλείο συλλογής πληροφοριών (πχ τεστ)
στ) επεξεργάζονται τα δεδομένα
ζ) αναλύουν στοιχειωδώς τα δεδομένα επιλέγοντας την κατάλληλη μέθοδο
η) εξάγουν συμπεράσματα και να λαμβάνουν αποφάσεις ανάλογα με το στόχο της έρευνας
Περιεχόμενο Μαθήματος
α) Ορισμοί και τυπολογίες επιστημονικής έρευνας
β) Έννοια των όρων μεταβλητή, ιδιότητα της μεταβλητής
γ) Κλίμακες
δ) Ερευνητική υπόθεση, υπόθεση εργασίας
στ) Πληθυσμός – δείγμα – δειγματοληψία
ζ) Μέθοδοι δειγματοληψίας
η) Εργαλεία συλλογής πληροφοριών
θ) Κωδικοποίηση, κωδικογράφιση
ι) Παραγοντικές και μη παραγοντικές μέθοδοι ανάλυσης δεδομένων
Περιγραφή
Οι φοιτητές που παρακολουθούν το μάθημα, αφού ολοκληρώσουν τον κύκλο της θεωρητικής προετοιμασίας, θα κληθούν να σχεδιάσουν και να υλοποιήσουν σε ομάδες των πέντε ατόμων, μια μικρή έρευνα πεδίου, την οποία θα πρέπει να παρουσιάσουν και να καταθέσουν σχετική αναφορά (report). Η αξιολόγησή τους θα βασιστεί και σε κριτήρια ποιότητας της συμμετοχής στο μάθημα, και συγκεκριμένα, στην ποιότητα του προϊόντος των δραστηριοτήτων που θα γίνονται κατά τα μαθήματα,
Όσοι δεν παρακολουθούν συστηματικά υποβάλλονται σε τελικές γραπτές εξετάσεις.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Guibert J., Jumel G., 1997. Méthodologie des pratiques de terrain en sciences humaines et sociales. Paris: A. Colin.
Μπεχράκης, Θ., 1999. Πολυδιάστατη ανάλυση δεδομένων. Αθήνα: Νέα Σύνορα – Λιβάνης.
Παπαδημητρίου, Γ., 2001. Περιγραφική στατιστική. Θεσσαλονίκη: Παρατηρητής.
Aiken, L., 1996. Rating scales and checklists. New York, Chichester: John Wiley & Sons, Inc.
Aiken, L., 1997. Questionnaires & inventories. New York, Chichester: John Wiley & Sons, Inc.
Cohen, L., Manion, L. (1980). Research Methods in Education. London: Croom Helm Ltd. (Μεταφρασμένο στην ελληνική γλώσσα με τον τίτλο: Cohen, L., Manion, L. (1997). Μεθοδολογία Εκπαιδευτικής Έρευνας. Μητσοπούλου, Χ. Φιλοπούλου, Μ. (μτφ.), Αθήνα: εκδ. Έκφραση