Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα γνωρίζουν τα χαρακτηριστικά των μαθησιακών και γλωσσικών δυσκολιών των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, τις κατάλληλες διδακτικές στρατηγικές και μεθόδους εκμάθησης ξένων γλωσσών και θα είναι σε θέση να σχεδιάζουν και να πραγματοποιούν εξατομικευμένα διδακτικά προγράμματα παρέμβασης για αυτούς τους μαθητές στην ξένη γλώσσα.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Ο στόχος αυτού του μαθήματος είναι να μάθουν οι φοιτητές για την εκπαίδευση των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες γενικά, αλλά και ειδικά ως προς την εκμάθηση δεύτερης/ ξένης γλώσσας. Πιο συγκεκριμένα, θα μάθουν να θέτουν εκπαιδευτικούς στόχους, θα διδαχθούν πρακτικές εκμάθησης ξένων γλωσσών για κάθε κατηγορία εκπαιδευτικών αναγκών και θα μάθουν να λαμβάνουν υπόψη γλωσσικούς και γνωστικούς παράγοντες με σκοπό να ανταποκρίνονται στις εξειδικευμένες ανάγκες του κάθε μαθητή με αναπηρία. Οι ενότητες του μαθήματος συνοψίζονται ως εξής:
Εκπαιδευτικοί στόχοι και σχεδιασμός παρεμβάσεων στο μαθησιακό περιβάλλον της ειδικής αγωγής
Ειδική αγωγή στην εκμάθηση δεύτερης/ ξένης γλώσσας: πώς εφαρμόζεται και πώς διαφοροποιείται
Γλωσσικοί και γνωστικοί παράγοντες στη δίγλωσση εκπαίδευση και στην εκμάθηση ξένων γλωσσών στην ειδική αγωγή
Γλωσσικές παρεμβάσεις σε μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες
Γνωστικές παρεμβάσεις στις διαταραχές μνήμης, προσοχής, εκτελεστικών λειτουργιών και οπτικο-χωρικών δεξιοτήτων
Εκμάθηση ξένης γλώσσας στις ειδικές μαθησιακές δυσκολίες - δυσλεξία
Διδασκαλία ξένης γλώσσας σε άτομα με διαταραχές λόγου και ομιλίας
Αποτελεσματικές πρακτικές στη διδασκαλία ξένων γλωσσών σε παιδιά με νοητική καθυστέρηση
Διδακτικές στρατηγικές εκμάθησης ξένων γλωσσών για παιδιά στο φάσμα του αυτισμού
Διαφοροποιημένη και πολυαισθητηριακή διδασκαλία ξένης γλώσσας σε μαθητές με προβλήματα ακοής
Διδακτικές εφαρμογές με τη χρήση νέων τεχνολογιών στην εκμάθηση ξένων γλωσσών σε άτομα με μαθησιακές και γλωσσικές δυσκολίες
Λέξεις Κλειδιά
στρατηγικές εκμάθησης και διδασκαλίας ξένων γλωσσών, ειδική αγωγή, μαθησιακές δυσκολίες, γλωσσικές διαταραχές
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Δελλασούδας, Λ. (2005). Εισαγωγή στην ειδική παιδαγωγική, τόμος Β’. Διδακτική μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Αθήνα: Αποστολική Διακονία της Εκκλησίας της Ελλάδος.
Παντελιάδου, Σ. & Αργυρόπουλος, Β. (επιμ.) (2011). Ειδική αγωγή: Από την έρευνα στη διδακτική πράξη. Αθήνα: Πεδίο.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Σταύρου Α. (2015). Εκπαιδευτικές παρεμβάσεις στην ειδική αγωγή. Αθήνα: Θεοδωρίδη.
Παντελιάδου, Σ. & Αργυρόπουλος, Β. (επιμ.) (2011). Ειδική αγωγή: Από την έρευνα στη διδακτική πράξη. Αθήνα: Πεδίο.
Ιωαννίδη, Β. Καλοκαιρινού-Αναγνωστοπούλου, Α. (2010). Ειδική αγωγή και εκπαίδευση. Αθήνα: Βήτα Ιατρικές εκδόσεις.
Johnstone, B. Stonnington, H. (2011). Γνωστική Αποκατάσταση Νευροψυχολογικών Διαταραχών (επιμ. Λ. Μεσσήνης, Α. Καστελλάκης). Αθήνα: Γκότσης.
Παπάνης, Ε. & Γιαβρίμης, Π. (2010). Έρευνα και εκπαιδευτική πράξη στην ειδική αγωγή. Αθήνα: Σιδέρης.