Το Ισλάμ στα Βαλκάνια και στην Ελλάδα

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΤο Ισλάμ στα Βαλκάνια και στην Ελλάδα / Islam in the Balkans and Greece
ΚωδικόςΥ204
ΣχολήΘεολογική
ΤμήμαΘεολογίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΕαρινή
Υπεύθυνος/ηΗλίας Ευαγγέλου
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600012630

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμ. Θεολογίας - Εισαγωγική Κατεύθυνση Μουσουλμανικών Σπουδών (ΕΚΜΣ 2016-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 54
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥποχρεωτικό215

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΤο Ισλάμ στα Βαλκάνια και στην Ελλάδα
Ακαδημαϊκό Έτος2022 – 2023
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600212448

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΘεολογική
ΌροφοςΌροφος 4
ΑίθουσαΑΙΘΟΥΣΑ ΣΤ (103)
ΗμερολόγιοΤετάρτη 17:30 έως 20:30
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα είναι σε θέση να: • Εξοικειώνονται με τον ευρύτερο κόσμο του Ισλάμ στα Βαλκάνια • Αναγνωρίζουν και περιγράφουν τις γεωγραφικές περιοχές στις οποίες εντοπίζονται μουσουλμανικοί πληθυσμοί • Μελετούν την ιστορικότητα και το πολιτιστικό βάθος της διαφορετικότητας των υπό μελέτη περιοχών • Συνθέτουν νέα αντίληψη και γνώση για τον σύνοικο και αλλόθρησκο (επωφελούμενοι από το πλουραλιστικό παράδειγμα της παρουσίας του Ισλάμ σε κοινότητες στα Βαλκάνια) • Συνδέουν την παρουσία του ευρύτερου Βαλκανικού Ισλάμ με αυτήν της ελληνικής μουσουλμανικής κοινότητας στην Θράκη • Εμβαθύνουν στις ομοιότητες και διαφορές του Ισλάμ ανάμεσα στον ευρύτερο βαλκανικό και ελλαδικό χώρο • Ευαισθητοποιούνται σε θέματα μεταναστευτικής πολιτικής (μέσα από την κατανόηση της διαφορετικότητας ως θρησκευτική και πολιτιστική ετερότητα) • Προασπίζονται πανανθρώπινες πολιτισμικές αξίες με σκοπό την ομαλή συμβίωση και την κοινωνική καταλλαγή
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Μάθημα 1ο 15/2 Εισαγωγή στο Μάθημα. Γεωγραφικά, πολιτικά όρια και ιστορία της Χερσονήσου του Αίμου. Μάθημα 2ο 22/2 Η μεσαιωνική περίοδος της Χερσονήσου του Αίμου Μάθημα 3ο - 4ο Η Χερσόνησος του Αίμου από το τέλος του Μεσαίωνα ως και τη γέννηση των εθνικισμών Μάθημα 5ο – 6ο Από την εμφάνιση της εθνικής ιδεολογίας έως και τη δημιουργία των εθνικών κρατών Μάθημα 7ο Από την Αποκάλυψη στην ιστορία και από την ιστορία στην Αποκάλυψη. Αποτύπωση της συνύπαρξης χριστιανικών και μουσουλμανικών πληθυσμών στις εσχατολογικές αντιλήψεις της περιόδου της Τουρκοκρατίας Μάθημα 8ο Συνέπειες της σχέσης θρησκευτικής επιβολής κατά την συνύπαρξη χριστιανικών και μουσουλμανικών πληθυσμών την περίοδο της Τουρκοκρατίας Μάθημα 9ο Η θέση του ισλάμ στα Βαλκάνια την παραμονή των Βαλκανικών Πολέμων. Μάθημα 10ο – 11o Η κοινωνική και εκπαιδευτική οργάνωση των μουσουλμανικών κοινοτήτων στα νότια Βαλκάνια από τη λήξη του Πρώτου Παγκόσμιου Πολέμου μέχρι σήμερα. Μάθημα 12ο Μουσουλμανικές μειονότητες στα νότια Βαλκάνια και η συμμετοχή τους στην πολιτική. Μάθημα 13ο Ανακεφαλαίωση, Συμπεράσματα.
Λέξεις Κλειδιά
Βαλκάνια, Ελλάδα, Ισλάμ
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαφάνειες
  • Βιντεοδιαλέξεις
  • Ήχος
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Χρησιμοποιείται προβολέας (project) και πολυμεσικό υλικό. Προβάλλονται μαγνητοσκοπημένες ταινίες-ντοκιμαντέρ εγκεκριμένων ραδιοτηλεοπτικών σταθμών (BBC) για την σε βάθος κατανόηση των παρουσιαζόμενων φαινομένων.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,6
Εργαστηριακή Άσκηση130,5
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων451,8
Πρακτική (Τοποθέτηση)100,4
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων150,6
Εξετάσεις30,1
Σύνολο1255
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Γραπτές Εξετάσεις στις οποίες αξιολογείται ο ρυθμός αφομοίωσης των όσων διδάχθηκαν κατά τη διάρκεια του ακαδημαϊκού έτους και αφορούν την γεωγραφία, την ιστορία, την θεολογία, την εθνολογία, την διπλωματία, την κοινωνιολογία του γνωστικού αντικειμένου
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Λ. Σταυριανού, Τα Βαλκάνια. Από το 1453 και μετά, (μετάφρ. Ελ. Δελιβάνη) εκδ. Βάνιας, Θεσσαλονίκη 2007 Αθανασιάδη Αθανάσιου, Ιδεατά έθνη στα Βαλκάνια, Η εθνογένεση των μουσουλμάνων της Βοσνίας, εκδ. Μυγδονία, Θεσσαλονίκη 2016(2). Μ. Νυσταζοπούλου - Πελεκίδου, Οι βαλκανικοί λαοί. Από την τουρκική κατάκτηση στην εθνική αποκατάσταση 14ος-19ος αι., εκδ. Βάνιας, 1991
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Κ. Τσιούμη Η διαχείριση της μειονοτικής ταυτότητας στον ελληνικό χώρο και η διαμόρφωση της εκπαιδευτικής πολιτικής: Η περίπτωση των μουσουλμάνων της Θράκης 1923–1974 Tanasković D., Islam i mi, Partenon, Beograd 2000 Filipović M., Ko smo mi Bošnjaci, Prosperitet, Sarajevo 2007 Fine J., The Medievel Balkans, Michigan 1994
Τελευταία Επικαιροποίηση
26-02-2023