Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές είναι σε θέση να:
(Γνώσεις)
-Κατονομάζουν τα βασικά πεδία έρευνας καθώς και τα μεθοδολογικά εργαλεία της Παιδαγωγικής επιστήμης
-Προσδιορίζουν το περιεχόμενο των κυριότερων παιδαγωγικών όρων
(Δεξιότητες)
-Εφαρμόζουν παιδαγωγικές αρχές κατά την άσκηση του εκπαιδευτικού έργου
(Ικανότητες)
-Διαμορφώσουν κριτικά την προσωπική τους άποψη πάνω σε σύγχρονους προβληματισμούς και θεωρίες που αναπτύσσονται στον χώρο της Παιδαγωγικής επιστήμης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Στο εν λόγω μάθημα γίνεται αναφορά στα βασικά στοιχεία της Παιδαγωγικής Επιστήμης, δίνοντας έμφαση στους παρακάτω άξονες:
-Ο επιστημονικός χαρακτήρας της Παιδαγωγικής Επιστήμης.
-Το αντικείμενό της καθώς και η σχέση της τόσο με τις επιστήμες της αγωγής όσο και με άλλες ανθρωπιστικές επιστήμες.
-Η μεθοδολογία της αλλά και τα μεθοδολογικά προβλήματα που σχετίζονται με την έρευνα, η οποία διεξάγεται στους κόλπους της.
Επιπλέον, επιχειρείται μια ιστορική ανασκόπηση στο φαινόμενο της αγωγής, όπως απαντάται σε λαούς και θρησκείες, αλλά και σε ρεύματα ή τάσεις και ιδεώδη που κυριάρχησαν κατά καιρούς μέχρι τις μέρες μας.
Προσεγγίζονται, ακόμη, ορισμένες θεμελιώδεις συνιστώσες της Παιδαγωγικης επιστήμης:
-Η δυνατότητα και η αναγκαιότητα της αγωγής.
-Οι κυριότεροι παιδαγωγικοί όροι.
-Το παιδαγωγικό ζεύγος «Παιδαγωγούμενος και Παιδαγωγός».
-Ο σκοπός της παιδείας, της αγωγής και της εκπαίδευσης.
-Μορφωτικά αγαθά, μέθοδοι και μέσα αγωγής και διδασκαλίας.
-Οι βασικότεροι φορείς της αγωγής.
-Σύγχρονα παιδαγωγικά προβλήματα.
-Ειδική αγωγή.
-Δια βίου παιδεία και δια βίου εκπαίδευση.
Λέξεις Κλειδιά
διδακτική μεθοδολογία, θεωρίες μάθησης, αναλυτικά προγράμματα, νέες τεχνολογίες
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
- Κογκούλης, Ι. (2014). Εισαγωγή στην Παιδαγωγική. Θεσσαλονίκη: Δέσποινα Κυριακίδη.
- Πυργιωτάκης, Ι. Ε. (2011). Εισαγωγή στην Παιδαγωγική. Αθήνα: Πεδίο.
- Στογιαννίδης, Αθ. B. (2021). Σχολική Παιδεία, Μάθημα των Θρησκευτικών και Δημόσιος Χώρος. Αναστοχαστική ιχνηλασία στην παιδαγωγική θεωρία του Dietrich Benner. Θεσσαλονίκη: Ostracon Publishing.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
- Ξωχέλλη, Π. (2007). Σχολική Παιδαγωγική. Θεσσαλονίκη 2007.
- Klafki, W. (1991). Neue Studien zur Bildungstheorie und Didaktik. Zeitgemäße Allegemeinbildung und kritischkonstruktive Didaktik. Weinheim: Beltz.
- Kron, F. W. (2012). Βασικές Γνώσεις Παιδαγωγικής Επιστήμης. Επιμέλεια-Πρόλογος: Σοφός, Αλιβίζος. Μετάφραση: Ψαλλίδα, Παναγιώτα. Αθήνα: Ίων.
- Ματσαγγούρας, Η. - συμμετοχή Χατζηγεωργίου, Γιάννης (2009). Εισαγωγή στις Επιστήμες της Παιδαγωγικής. Εναλλακτικές Προσεγγίσεις, Διδακτικές Προεκτάσεις. Αθήνα: Gutenberg.
- Ματσαγγούρας, Η. (2002), Θεωρία της Διδασκαλίας. Η προσωπική θεωρία ως πλαίσιο στοχαστικο-κριτικής ανάλυσης, Αθήνα.
-Φλουρής, Γ. (1983), Αναλυτικά Προγράμματα για μια νέα εποχή στην εκπαίδευση, Αθήνα.