Ηλεκτρονική μουσική: Ιστορία, θεωρία, τεχνικές

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΗλεκτρονική μουσική: Ιστορία, θεωρία, τεχνικές / Electronic music: History, theory, techniques
ΚωδικόςΤΠ2022
ΣχολήΚαλών Τεχνών
ΤμήμαΜουσικών Σπουδών
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600020393

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Μουσικών Σπουδών (2017-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 74
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Μουσικολογία/ΜουσικοπαιδαγωγικήΕπιλογής745
ΣύνθεσηΕπιλογής745

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΗλεκτρονική μουσική: Ιστορία, θεωρία, τεχνικές
Ακαδημαϊκό Έτος2022 – 2023
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600212711

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοMusic Studies (Thermi)
ΌροφοςGroundfloor
ΑίθουσαΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ 8 (317)
ΗμερολόγιοFriday 11:00 to 14:00
Τύπος Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
  • Eξ απoστάσεως εκπαίδευση
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Προαπαιτούμενα Μαθήματα
  • ΙΠ1003 Ιστορία της μουσικής (20ός αιώνας-σήμερα)
  • ΤΠ1001 Εισαγωγή στη μουσική τεχνολογία / πληροφορική
  • ΤΠ1002 Εισαγωγή στη μουσική ακουστική
  • ΤΠ2003 Ηλεκτρονική μουσική: Δημιουργική χρήση της μουσικής τεχνολογίας
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτητές που τελειώνουν επιτυχώς το μάθημα αναμένεται να: • Έχουν μια πιο εμπεριστατωμένη κατανόηση θεμάτων αισθητικής της ηλεκτρονικής και αλγοριθμικής μουσικής • Εξοικειωθούν με ζητήματα που άπτονται της δημιουργικής χρήσης της ψηφιακής τεχνολογίας στην ηλεκτρονική και αλγοριθική μουσική σύνθεση • Γνωριμία με βασικές τεχνικές σύνθεσης ήχου (προσθετική, αφαιρετική, AM/FM, κοκκώδης σύνθεση, κ.λ.π) και πρακτική εξοικείωση μέσω της χρήσης κατάλληλων προγραμμάτων (Cecilia, Spear). • Γνωριμία με βασικές μεθοδους αλγοριθμικής σύνθεσης (στοχαστικές διαδικασίες, σύνολα, φράκταλ, χαοτικές συναρτήσεις, κ.α.) • Μπορούν να συνθέσουν ένα σύντομο κομμάτι ηλεκτρονικής και/ή αλγοριθμικής μουσικής
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Εισαγωγή στην ηλεκτρονική σύνθεση ήχου και την αλγοριθμική μουσική (ιστορική επισκόπηση, σύγχρονες τάσεις). Ψηφιακός ήχος και ανάλυση ήχου. Στοιχειώδεις γεννήτριες ήχου (ταλαντωτής, γεννήτρια θορύβου, περιβάλλουσα, LFO, κλπ). Τεχνικές σύνθεσης ήχου στην ηλεκτρονική μουσική: προσθετική σύνθεση (ανάλυση και ανασύνθεση), αφαιρετική σύνθεση, σύνθεση ΑΜ/FM, κοκκώδης σύνθεση, άλλες τεχνικές σύνθεσης ήχου. Προσεγγίσεις στην αλγοριθμική μουσική: πιθανοτικές και στοχαστικές διαδικασίες, θεωρία συνόλων, fractals, χαοτικές και άλλες συναρτήσεις, κυψελοειδή αυτόματα, σύγχρονες τεχνικές με τεχνητή νοημοσύνη. Προσωπική συνεργασία με φοιτητές στα πλαίσια προετοιμασίας σύνθεσης σύντομου έργου ηλεκτρονικής και/ή αλγοριθμικής μουσικής τριών το οποίο κατατίθεται στο τέλος του εξαμήνου συνοδευόμενο από γραπτή εργασία με σύντομο θεωρητικό μέρος και περιγραφή της διαδικασίας και των τεχνικών που χρησιμοποιήθηκαν για την δημιουργία του έργου.
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Ήχος
  • Πολυμεσικό υλικό
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις652,2
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων100,3
Διαδραστική διδασκαλία στο Υπολογιστικό Κέντρο260,9
Συγγραφή εργασίας / εργασιών100,3
Καλλιτεχνική δημιουργία361,2
Εξετάσεις30,1
Σύνολο1505
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Βασική εργασία για αξιολόγηση είναι η σύνθεση ένος έργου ηλεκτρονικής και/ή αλγοριθμικής μουσικής διάρκειας περίπου τριών λεπτών με χρήση τεχνικών που έχουν παρουσιαστεί στο μάθημα. Η ηλεκτρονική/αλγοριθμική σύνθεση συνοδεύεται από γραπτή αναφορα (μέχρι 2000 λέξεις) στην οποία εξηγούνται οι τεχνικές που χρησιμοποιήθηκαν στην σύνθεση του έργου καθώς ζητήματα βασικών αισθητικών προθέσεων/επιλογών. Οι τελικές συνθέσεις εκτελούνται σε μια ανεπίσημη συναυλία στο τέλος του μαθήματος. Για τον τελικό βαθμό δίνεται βάρος σε ζητήματα τεχνικής ή αισθητικής φύσεως ανάλογα με την κατεύθυνση που έχει επιλέξει ένας/μια φοιτητής/τρια (μουσικολογία ή σύνθεση). Συνάδελφοι συνθέτες/τριες καλούνται να παρακολουθήσουν την συναυλία και να αξιολογήσουν να έργα από συνθετική σκοπιά (η αξιολόγησή τους συνυπολογίζεται για τον τελικό βαθμό).
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Λώτης, Θ. και Διαμαντόπουλος Τ. (2015) Μουσική πληροφορική και μουσική με υπολογιστές, Κάλλιπος. https://repository.kallipos.gr/handle/11419/4920 Collins, N. (2010) Introduction to Computer Music. John Wiley & Sons Ltd, U.K. Dodge C. & Jerse T.A. (1985) Computer Music: Synthesis, Composition and Performance. Schirmer Books, New York. Miranda E. R. (1998) Computer Sound Design: Synthesis Techniques and Programming. Focal Press, Oxford. Miranda, E. (2001). Composing music with computers. CRC Press. McLean, A., & Dean, R. T. (Eds.). (2018). The Oxford handbook of algorithmic music. Oxford University Press. Nierhaus, G. (2009). Algorithmic composition: paradigms of automated music generation. Springer Science & Business Media. Roads, C. (1996) The Computer Music Tutorial. The MIT Press, Cambridge (Ma). Roads C. (2002) Microsound. The MIT Press, Cambridge (Ma). Russ M. (2004) Sound Synthesis and Sampling. Second Edition. Focal Press, Oxford.
Τελευταία Επικαιροποίηση
09-07-2022