Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτητές που τελειώνουν επιτυχώς το μάθημα αναμένεται να:
• Έχουν μια πιο εμπεριστατωμένη κατανόηση θεμάτων αισθητικής της ηλεκτρονικής και αλγοριθμικής μουσικής
• Εξοικειωθούν με ζητήματα που άπτονται της δημιουργικής χρήσης της ψηφιακής τεχνολογίας στην ηλεκτρονική και αλγοριθική μουσική σύνθεση
• Γνωριμία με βασικές τεχνικές σύνθεσης ήχου (προσθετική, αφαιρετική, AM/FM, κοκκώδης σύνθεση, κ.λ.π) και πρακτική εξοικείωση μέσω της χρήσης κατάλληλων προγραμμάτων (Cecilia, Spear).
• Γνωριμία με βασικές μεθοδους αλγοριθμικής σύνθεσης (στοχαστικές διαδικασίες, σύνολα, φράκταλ, χαοτικές συναρτήσεις, κ.α.)
• Μπορούν να συνθέσουν ένα σύντομο κομμάτι ηλεκτρονικής και/ή αλγοριθμικής μουσικής
Περιεχόμενο Μαθήματος
Εισαγωγή στην ηλεκτρονική σύνθεση ήχου και την αλγοριθμική μουσική (ιστορική επισκόπηση, σύγχρονες τάσεις). Ψηφιακός ήχος και ανάλυση ήχου. Στοιχειώδεις γεννήτριες ήχου (ταλαντωτής, γεννήτρια θορύβου, περιβάλλουσα, LFO, κλπ). Τεχνικές σύνθεσης ήχου στην ηλεκτρονική μουσική: προσθετική σύνθεση (ανάλυση και ανασύνθεση), αφαιρετική σύνθεση, σύνθεση ΑΜ/FM, κοκκώδης σύνθεση, άλλες τεχνικές σύνθεσης ήχου. Προσεγγίσεις στην αλγοριθμική μουσική: πιθανοτικές και στοχαστικές διαδικασίες, θεωρία συνόλων, fractals, χαοτικές και άλλες συναρτήσεις, κυψελοειδή αυτόματα, σύγχρονες τεχνικές με τεχνητή νοημοσύνη. Προσωπική συνεργασία με φοιτητές στα πλαίσια προετοιμασίας σύνθεσης σύντομου έργου ηλεκτρονικής και/ή αλγοριθμικής μουσικής τριών το οποίο κατατίθεται στο τέλος του εξαμήνου συνοδευόμενο από γραπτή εργασία με σύντομο θεωρητικό μέρος και περιγραφή της διαδικασίας και των τεχνικών που χρησιμοποιήθηκαν για την δημιουργία του έργου.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Λώτης, Θ. και Διαμαντόπουλος Τ. (2015) Μουσική πληροφορική και μουσική με υπολογιστές, Κάλλιπος. https://repository.kallipos.gr/handle/11419/4920
Collins, N. (2010) Introduction to Computer Music. John Wiley & Sons Ltd, U.K.
Dodge C. & Jerse T.A. (1985) Computer Music: Synthesis, Composition and Performance. Schirmer Books, New York.
Miranda E. R. (1998) Computer Sound Design: Synthesis Techniques and Programming. Focal Press, Oxford.
Miranda, E. (2001). Composing music with computers. CRC Press.
McLean, A., & Dean, R. T. (Eds.). (2018). The Oxford handbook of algorithmic music. Oxford University Press.
Nierhaus, G. (2009). Algorithmic composition: paradigms of automated music generation. Springer Science & Business Media.
Roads, C. (1996) The Computer Music Tutorial. The MIT Press, Cambridge (Ma).
Roads C. (2002) Microsound. The MIT Press, Cambridge (Ma).
Russ M. (2004) Sound Synthesis and Sampling. Second Edition. Focal Press, Oxford.