Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
-Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα:
-γνωρίζουν τις ποικίλες κοινωνιοψυχολογικές ερμηνείες του ρατσισμού και των διομαδικών σχέσεων
-κατανοούν τα σύγχρονα διομαδικά φαινόμενα και να τα συνδέσουν με κοινωνιοψυχολογικές θεωρίες
-εξασκηθούν στις μεθόδους έρευνας της προκατάληψης και του ρατσισμού
-θα εξασκηθούν στη συγγραφή μικρών ερευνητικών προτάσεων και ερευνητικών εργασιών σχετικών με τις διομαδικές σχέσεις και συγκρούσεις
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα περιλαμβάνει επισκόπηση των κοινωνιοψυχολογικών θεωριών και ερευνητικών προσεγγίσεων της προκατάληψης και του ρατσισμού, όπως και εφαρμογών τους στο πεδίο των διομαδικών σχέσεων. Στη διάρκειά του οι φοιτητές/τριες παρακολουθούν δίωρες θεωρητικές διαλέξεις που εστιάζουν στα παρακάτω θέματα:
• Eισαγωγή της έννοιας της προκατάληψης στην κοινωνική ψυχολογία και οι πρώτες προσπάθειες μέτρησής της
• Kοινωνιογνωστικές ερμηνείες της προκατάληψης και της στερεοτυπικής σκέψης
• Ψυχοδυναμικές προσεγγίσεις του ρατσισμού
• Ενδοομαδική εύνοια και Θεωρία της Κοινωνικής Ταυτότητας
• Διομαδικές Συγκρούσεις και Αυτό-κατηγοριοποίηση
• Θεωρίες «νέου ρατσισμού»
• Διομαδικές Στρατηγικές και Επιπολιτισμός
• Η Δια/του λόγου Ψυχολογία και η ανάλυση του ρατσιστικού λόγου
• Ιδεολογικά διλήμματα και Ρητορική.
Παράλληλα κατά τη διάρκεια μονόωρης άσκησης αναπτύσσονται και εξετάζονται συγκριτικά οι πιθανές εφαρμογές και η συνεισφορά των ποικίλων ερευνητικών προσεγγίσεων στη μελέτη του ρατσισμού και των διομαδικών σχέσεων (έρευνα στερεοτύπων, κλίμακες στάσεων, ανάλυση του ρατσιστικού λόγου). Οι φοιτητές/τριες καλούνται να διατυπώσουν ερευνητικές προτάσεις και να εφαρμόσουν στην πράξη συγκεκριμένες μεθόδους συλλογής και ανάλυσης δεδομένων.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Billig, M. (1985). Prejudice, categorisation and particularisation: From a perceptual to a rhetorical approach. European Journal of Social Psychology, 15, 79-103.
Campell, T. (1990). Στερεότυπα και αντίληψη των διαφορών μεταξύ των ομάδων. Στο Σ. Παπαστάμου (Επιμ. Εκδ.) Διομαδικές Σχέσεις: Σύγχρονες Έρευνες στην Κοινωνική Ψυχολογία. Αθήνα: Οδυσσέας.
Milner, D. (1990). Φυλετική προκατάληψη. Στο Σ. Παπαστάμου (Επιμ. Εκδ.) Διομαδικές Σχέσεις: Σύγχρονες Έρευνες στην Κοινωνική Ψυχολογία. Αθήνα: Οδυσσέας.
Παπαστάμου, Σ. Προδρομίτης, Γ,.& Παυλόπουλος, Β. (2010) (Επιμ. Εκδ.) Κοινωνική σκέψη, νόηση και συμπεριφορά: 29 Έλληνες κοινωνικοί ψυχολόγοι ανα-κρίνουν την επιστήμη τους. Αθήνα: Πεδίο.
Samelson, F. (1978). From ‘race psychology’ to ‘studies in prejudice’: Some observations on the thematic reversal in social psychology. Journal of the History of the Behavioural Sciences, 14: 265-278.
Tajfel, H. (1990). Συνεργασία μεταξύ ανθρώπινων ομάδων. Στο Σ. Παπαστάμου (Επιμ. Εκδ.) Διομαδικές Σχέσεις: Σύγχρονες Έρευνες στην Κοινωνική Ψυχολογία. Αθήνα: Οδυσσέας.
Tajfel, H. & Forgas, J.P.(1990). Κοινωνική κατηγοριοποίηση: γνώσεις, αξίες και ομάδες. Στο Σ. Παπαστάμου (Επιμ. Εκδ.) Διομαδικές Σχέσεις: Σύγχρονες Έρευνες στην Κοινωνική Ψυχολογία. Αθήνα: Οδυσσέας.
Turner, J. (1990). Προς ένα γνωστικό επαναπροσδιορισμό της κοινωνικής ομάδας. . Στο Σ. Παπαστάμου (Επιμ. Εκδ.). Διομαδικές Σχέσεις: Σύγχρονες Έρευνες στην Κοινωνική Ψυχολογία. Αθήνα: Οδυσσέας.
Δραγώνα, Θ. και Φραγκουδάκη, Α. (2008) (Επιμ. Εκδ) Πρόσθεση όχι Αφαίρεση, Πολλαπλασιασμός όχι Διαίρεση: Η μεταρρυθμιστική παρέμβαση στην Εκπαίδευση της μειονότητας της Θράκης. Αθήνα : Μεταίχμιο.