Δογματική III: Ορθόδοξη Δογματική και Συμβολική Θεολογία: συγκριτική εξέταση δογματολογικών θεμάτων στην ιστορία και το παρόν

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΔογματική III: Ορθόδοξη Δογματική και Συμβολική Θεολογία: συγκριτική εξέταση δογματολογικών θεμάτων στην ιστορία και το παρόν / Dogmatics I.: History of Orthodox Theology and Spirituality and Symbolic Theology
Κωδικός507
ΣχολήΘεολογική
ΤμήμαΘεολογίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή
Υπεύθυνος/ηΙωάννης Κουρεμπελές
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID60005506

Πρόγραμμα Σπουδών: Μερικής

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥποχρεωτικό745

Πρόγραμμα Σπουδών: Αναμορφωμένο ΠΠΣ Τμήματος Θεολογίας (2023-2024)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 66
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥποχρεωτικό745

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΔογματική Ι΄: Ιστορία της Ορθόδοξης θεολογίας και πνευματικότητας και Συμβολική θεολογία
Ακαδημαϊκό Έτος2022 – 2023
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία4
Class ID
600213019

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΘεολογική
ΌροφοςΌροφος 2
ΑίθουσαΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ Β (97)
ΗμερολόγιοΤετάρτη 10:00 έως 14:00
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Εξέταση)
  • Γαλλικά (Εξέταση)
  • Γερμανικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Ιταλικά (Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση των διαλέξεων ο φοιτητής θα είναι σε θέση να: - αναλύει μέσα από ειδική βιβλιογραφία περιοχές ανάπτυξης δογματολογικών ζητημάτων - αντιλαμβάνονται το διδακτικό αντικείμενο, διά συγκεκριμένων παραδειγμάτων που λαμβάνονται από τις πηγές του. - εξασκούνται στην πρόσβαση των πηγών του αντικειμένου. - αξιολογούν κριτικά και συγκριτικά τις πηγές του αντικειμένου. - αναπτύσσουν δεξιότητες συμμετοχής σε εισηγήσεις άλλων επιστημόνων με κριτικό πνεύμα και συγκριτική ικανότητα.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Σκοπός της εισαγωγικής στη δογματική επιστήμη γνώσης είναι η συστηματική εξέταση των θεολογικών εκκλησιαστικών μνημείων που αποτυπώνουν την πίστη της Ορθόδοξης Εκκλησίας για την ανθρώπινη σωτηρία. Η προβολή της ορθόδοξης θεολογίας και πνευματικότητας εξετάζεται στο πλαίσιο όπου φαίνεται ο ιστορικός παράγοντας, όμως εδώ σημαντικό σημείο παραμένει η συστηματική έκθεση των μεγάλων κεφαλαίων της ορθόδοξης δογματικής διδασκαλίας μέσω των πηγαίων κειμένων. Το μάθημα δεν περιορίζεται στην απλή παράθεση στοιχείων, αλλά κινείται στο πλαίσιο της συστηματικής διασύνδεσης των ιστορικών γεγονότων θεολογικής σημασίας, με ταυτόχρονη εξέταση της γένεσης και της δράσης των δυνάμεων που οδηγούν στη μορφολογική ανάπτυξη των δογμάτων. Σαφώς η ιστορία της ορθόδοξης θεολογία και πνευματικότητας δημιουργεί εδώ τις προϋποθέσεις, ώστε να συζητήσουμε σε ένα συγκριτικό επίπεδο ομοιότητες ή διαφορές με άλλα χριστιανικά δογματα. Εκεί ακριβώς γίνεται ανάπτυξη του μαθήματος της ορθόδοξης θεολογίας στο πλαίσιο της συμβολικής θεολογίας. Δηλαδή, η σχέση της ορθόδοξης θεολογίας και πνευματικότητας εκτίθεται μέσα στο συγκριτικό πλαίσιο που αφορά το αντικείμενο του διαλόγου με τα άλλα δόγματα.
Λέξεις Κλειδιά
Ιστορία Ορθόδοξης Θεολογίας, Εκκλησιαστικές Σύνοδοι, Συμβολική Θεολογία, Σύγχρονος Θεολογικός προβληματισμός
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιντεοδιαλέξεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Χρήση υπολογιστή και προβολέα για την παρουσίαση και ανάλυση των πηγών. Χρήση διαδικτύου και αναζήτηση θεμάτων που αφορούν τις ενότητες του μαθήματος. Χρήση βίντεο ειδικών εισηγήσεων σε θέματα ανάλυσης αντικειμένου.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις52
Σεμινάρια4
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων46
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων6
Συγγραφή εργασίας / εργασιών15
Εξετάσεις2
Διόρθωση εργασιών
Σύνολο125
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Προφορική και γραπτή εξέταση.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
1. Ιωάννης Κουρεμπελές, Δωσ' μου λόγο, Λόγε, εκδ. Κυριακίδη IKE, Θεσσαλονίκη 2014. 2. ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΟΥΡΕΜΠΕΛΕΣ, Τίποτα ενάντια στη συνείδηση: Ο Μητροφάνης Κριτόπουλος σε θεολογικό διάλογο και η δογματική σημασία της Ομολογίας του, εκδ. Κυριακίδη IKE, Θεσσαλονίκη 2012. 2.Η ομιλία του πατριάρχη Πρόκλου «Εἰς τήν Παναγίαν Θεοτόκον καί ἡ ἀπάντηση τοῦ Νεστορίου» (Σπουδή στήν οἰκουμενική Χριστολογία τοῦ Πρόκλου Κων/πόλεως σέ σχέση πρός τό ἐρώτημα τῆς χριστολογικῆς ὁρολογίας τοῦ Θεοδωρήτου Κύρου καί τοῦ Νεστορίου), ἐκδ. Π. Πουρναρᾶ, Θεσσαλονίκη 2004 (2η εκδ.: Εκδόσεις Κυριακίδη ΙΚΕ 2017).
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
1. Νεοχαλκηδονισμός: Δογματικός Τρόπος Διαίρεσης ἤ Τόπος Οἰκουμενικής Συνύπαρξης (;), εκδ. Κυριακίδη IKE, Θεσσαλονίκη, 2015. 2. Οἰκουμενικά παραδείγματα στήν ἱστορία τῆς Ἐκκλησίας, τόμος Α΄, ἐκδ. Πουρναρᾶς, Θεσσαλονίκη, 2010 (2η ἔκδ.). 3. Ηδονοδοξία: Κριτική στη μεταπατερική θεώρηση της Παρθενίας της Θεοτόκου, εκδ. Αθ. Αλτιντζή, Θεσσαλονίκη 2019.
Τελευταία Επικαιροποίηση
02-05-2023